3.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Honda Civic Type R – vaikuttava ratapeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna villin kuoren hämätä: Honda Civic Type R on paljon enemmän kuin ulkonäkösportti. Jos Honda Civic Type R:n raju ulkonäkö herättää tunteita, ne unohtuvat nopeasti ratin takaa. Jo edellinen Civic Type R turbomoottoreineen ja huippusulavine vaihteensiirtoineen oli makea paketti, mutta nyt resepti on hiottu kypsemmäksi ja kykenevämmäksi. Tuloksena on vakavampi ja kyvykkäämpi ajajan auto.Ensikosketus autoon saatiin Pärnussa Auto24Ringin moottoriradalla. Tasainen, nopea ja teknisiä mutkia sisältävä rata on mainio paikka Hondan kykyjen etsimiseen.Type R:n nelisylinterinen sydän on pysynyt pääasiassa ennallaan, vaikka perinpohjaista hienosäätöä onkin tehty. Kaksilitraisen huipputeho on kohonnut 320 hevosvoimaan. Ainoa vaihteisto on edelleen kuusivaihteinen manuaali, mutta nyt vaihtoja voi helpottaa automaattisella kierrostentäsmäyksellä. Vaihteensiirto on esimerkillisen sulava, ja se on yksi tärkeimmistä tunnelmanluojista tukevien etuistuinten ohella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempi ja matalampiTärkeimmät Type R:n kokemat muutokset periytyvät viisiovisesta perus-Civicistä. Akseliväli on venynyt 105 millimetriä ja kokonaispituus 167 mm, mutta korkeudesta on kadonnut 32 mm. Lisäksi taka-akseli on vaihtunut parin sukupolven ajan käytetystä yhdystukiakselista monivarsituentaan.Radalla kuin ajatusLopputuloksena on auto, joka toimii moottoriradalla sen kliseisen ajatuksen tapaan. Edellismallia vaivannut epävakaus jarrutuksissa on täysin poissa. Civic Type R pysähtyy vakaasti, mutta kääntyy herkästi ja hyvin neutraalisti mutkaan sisään. Mutkissa auto tarjoaa erinomaisen pidon, ja kaasun voi avata hyvin varhain. Helical-tyyppinen eli torsenmainen luistonrajoitin toimii tehokkaasti, ja veto päällä keula tuntuu imeytyvän sisäkurvia kohden.Etupyörien tuenta luottaa edellismallin tapaan eriytetyllä ohjausakselilla varustettuun MacPherson-joustintukeen. Rakenne mahdollistaa pyörän kääntöakselin tuonnin hyvin lähelle renkaan keskipistettä, mikä minimoi pyörän vetelyä aiheuttavan vipuvarren. Teoria kohtaa käytännön, sillä ainakaan tasaisella kilparadalla ei esiinny käytännössä minkäänlaista vetelyä.Kokonaisuutena uusi Type R on enemmän kuin muutosten summa. Nyt paketti on äärirajoilla huippuluokkaa, eikä fiilispuolikaan vaikuta kärsineen kehityksessä.Honda Civic Type R:n hinnat alkavat 56 258 eurosta. Se on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Volkswagen Golf GTI:n tai Hyundai i30 N:n hinta, mutta vastapainoksi saa erittäin kyvykkään rata-auton. Kokemukset katuajon mukavuudesta saamme lähiaikoina.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”