3.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Honda Civic Type R – vaikuttava ratapeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna villin kuoren hämätä: Honda Civic Type R on paljon enemmän kuin ulkonäkösportti. Jos Honda Civic Type R:n raju ulkonäkö herättää tunteita, ne unohtuvat nopeasti ratin takaa. Jo edellinen Civic Type R turbomoottoreineen ja huippusulavine vaihteensiirtoineen oli makea paketti, mutta nyt resepti on hiottu kypsemmäksi ja kykenevämmäksi. Tuloksena on vakavampi ja kyvykkäämpi ajajan auto.Ensikosketus autoon saatiin Pärnussa Auto24Ringin moottoriradalla. Tasainen, nopea ja teknisiä mutkia sisältävä rata on mainio paikka Hondan kykyjen etsimiseen.Type R:n nelisylinterinen sydän on pysynyt pääasiassa ennallaan, vaikka perinpohjaista hienosäätöä onkin tehty. Kaksilitraisen huipputeho on kohonnut 320 hevosvoimaan. Ainoa vaihteisto on edelleen kuusivaihteinen manuaali, mutta nyt vaihtoja voi helpottaa automaattisella kierrostentäsmäyksellä. Vaihteensiirto on esimerkillisen sulava, ja se on yksi tärkeimmistä tunnelmanluojista tukevien etuistuinten ohella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempi ja matalampiTärkeimmät Type R:n kokemat muutokset periytyvät viisiovisesta perus-Civicistä. Akseliväli on venynyt 105 millimetriä ja kokonaispituus 167 mm, mutta korkeudesta on kadonnut 32 mm. Lisäksi taka-akseli on vaihtunut parin sukupolven ajan käytetystä yhdystukiakselista monivarsituentaan.Radalla kuin ajatusLopputuloksena on auto, joka toimii moottoriradalla sen kliseisen ajatuksen tapaan. Edellismallia vaivannut epävakaus jarrutuksissa on täysin poissa. Civic Type R pysähtyy vakaasti, mutta kääntyy herkästi ja hyvin neutraalisti mutkaan sisään. Mutkissa auto tarjoaa erinomaisen pidon, ja kaasun voi avata hyvin varhain. Helical-tyyppinen eli torsenmainen luistonrajoitin toimii tehokkaasti, ja veto päällä keula tuntuu imeytyvän sisäkurvia kohden.Etupyörien tuenta luottaa edellismallin tapaan eriytetyllä ohjausakselilla varustettuun MacPherson-joustintukeen. Rakenne mahdollistaa pyörän kääntöakselin tuonnin hyvin lähelle renkaan keskipistettä, mikä minimoi pyörän vetelyä aiheuttavan vipuvarren. Teoria kohtaa käytännön, sillä ainakaan tasaisella kilparadalla ei esiinny käytännössä minkäänlaista vetelyä.Kokonaisuutena uusi Type R on enemmän kuin muutosten summa. Nyt paketti on äärirajoilla huippuluokkaa, eikä fiilispuolikaan vaikuta kärsineen kehityksessä.Honda Civic Type R:n hinnat alkavat 56 258 eurosta. Se on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Volkswagen Golf GTI:n tai Hyundai i30 N:n hinta, mutta vastapainoksi saa erittäin kyvykkään rata-auton. Kokemukset katuajon mukavuudesta saamme lähiaikoina.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti