3.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Honda Civic Type R – vaikuttava ratapeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna villin kuoren hämätä: Honda Civic Type R on paljon enemmän kuin ulkonäkösportti. Jos Honda Civic Type R:n raju ulkonäkö herättää tunteita, ne unohtuvat nopeasti ratin takaa. Jo edellinen Civic Type R turbomoottoreineen ja huippusulavine vaihteensiirtoineen oli makea paketti, mutta nyt resepti on hiottu kypsemmäksi ja kykenevämmäksi. Tuloksena on vakavampi ja kyvykkäämpi ajajan auto.Ensikosketus autoon saatiin Pärnussa Auto24Ringin moottoriradalla. Tasainen, nopea ja teknisiä mutkia sisältävä rata on mainio paikka Hondan kykyjen etsimiseen.Type R:n nelisylinterinen sydän on pysynyt pääasiassa ennallaan, vaikka perinpohjaista hienosäätöä onkin tehty. Kaksilitraisen huipputeho on kohonnut 320 hevosvoimaan. Ainoa vaihteisto on edelleen kuusivaihteinen manuaali, mutta nyt vaihtoja voi helpottaa automaattisella kierrostentäsmäyksellä. Vaihteensiirto on esimerkillisen sulava, ja se on yksi tärkeimmistä tunnelmanluojista tukevien etuistuinten ohella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempi ja matalampiTärkeimmät Type R:n kokemat muutokset periytyvät viisiovisesta perus-Civicistä. Akseliväli on venynyt 105 millimetriä ja kokonaispituus 167 mm, mutta korkeudesta on kadonnut 32 mm. Lisäksi taka-akseli on vaihtunut parin sukupolven ajan käytetystä yhdystukiakselista monivarsituentaan.Radalla kuin ajatusLopputuloksena on auto, joka toimii moottoriradalla sen kliseisen ajatuksen tapaan. Edellismallia vaivannut epävakaus jarrutuksissa on täysin poissa. Civic Type R pysähtyy vakaasti, mutta kääntyy herkästi ja hyvin neutraalisti mutkaan sisään. Mutkissa auto tarjoaa erinomaisen pidon, ja kaasun voi avata hyvin varhain. Helical-tyyppinen eli torsenmainen luistonrajoitin toimii tehokkaasti, ja veto päällä keula tuntuu imeytyvän sisäkurvia kohden.Etupyörien tuenta luottaa edellismallin tapaan eriytetyllä ohjausakselilla varustettuun MacPherson-joustintukeen. Rakenne mahdollistaa pyörän kääntöakselin tuonnin hyvin lähelle renkaan keskipistettä, mikä minimoi pyörän vetelyä aiheuttavan vipuvarren. Teoria kohtaa käytännön, sillä ainakaan tasaisella kilparadalla ei esiinny käytännössä minkäänlaista vetelyä.Kokonaisuutena uusi Type R on enemmän kuin muutosten summa. Nyt paketti on äärirajoilla huippuluokkaa, eikä fiilispuolikaan vaikuta kärsineen kehityksessä.Honda Civic Type R:n hinnat alkavat 56 258 eurosta. Se on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Volkswagen Golf GTI:n tai Hyundai i30 N:n hinta, mutta vastapainoksi saa erittäin kyvykkään rata-auton. Kokemukset katuajon mukavuudesta saamme lähiaikoina.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla