3.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Honda Civic Type R – vaikuttava ratapeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna villin kuoren hämätä: Honda Civic Type R on paljon enemmän kuin ulkonäkösportti. Jos Honda Civic Type R:n raju ulkonäkö herättää tunteita, ne unohtuvat nopeasti ratin takaa. Jo edellinen Civic Type R turbomoottoreineen ja huippusulavine vaihteensiirtoineen oli makea paketti, mutta nyt resepti on hiottu kypsemmäksi ja kykenevämmäksi. Tuloksena on vakavampi ja kyvykkäämpi ajajan auto. Ensikosketus autoon saatiin Pärnussa Auto24Ringin moottoriradalla. Tasainen, nopea ja teknisiä mutkia sisältävä rata on mainio paikka Hondan kykyjen etsimiseen. Type R:n nelisylinterinen sydän on pysynyt pääasiassa ennallaan, vaikka perinpohjaista hienosäätöä onkin tehty. Kaksilitraisen huipputeho on kohonnut 320 hevosvoimaan. Ainoa vaihteisto on edelleen kuusivaihteinen manuaali, mutta nyt vaihtoja voi helpottaa automaattisella kierrostentäsmäyksellä. Vaihteensiirto on esimerkillisen sulava, ja se on yksi tärkeimmistä tunnelmanluojista tukevien etuistuinten ohella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pidempi ja matalampi Tärkeimmät Type R:n kokemat muutokset periytyvät viisiovisesta perus-Civicistä. Akseliväli on venynyt 105 millimetriä ja kokonaispituus 167 mm, mutta korkeudesta on kadonnut 32 mm. Lisäksi taka-akseli on vaihtunut parin sukupolven ajan käytetystä yhdystukiakselista monivarsituentaan. Radalla kuin ajatus Lopputuloksena on auto, joka toimii moottoriradalla sen kliseisen ajatuksen tapaan. Edellismallia vaivannut epävakaus jarrutuksissa on täysin poissa. Civic Type R pysähtyy vakaasti, mutta kääntyy herkästi ja hyvin neutraalisti mutkaan sisään. Mutkissa auto tarjoaa erinomaisen pidon, ja kaasun voi avata hyvin varhain. Helical-tyyppinen eli torsenmainen luistonrajoitin toimii tehokkaasti, ja veto päällä keula tuntuu imeytyvän sisäkurvia kohden. Etupyörien tuenta luottaa edellismallin tapaan eriytetyllä ohjausakselilla varustettuun MacPherson-joustintukeen. Rakenne mahdollistaa pyörän kääntöakselin tuonnin hyvin lähelle renkaan keskipistettä, mikä minimoi pyörän vetelyä aiheuttavan vipuvarren. Teoria kohtaa käytännön, sillä ainakaan tasaisella kilparadalla ei esiinny käytännössä minkäänlaista vetelyä. Kokonaisuutena uusi Type R on enemmän kuin muutosten summa. Nyt paketti on äärirajoilla huippuluokkaa, eikä fiilispuolikaan vaikuta kärsineen kehityksessä. Honda Civic Type R:n hinnat alkavat 56 258 eurosta. Se on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Volkswagen Golf GTI:n tai Hyundai i30 N:n hinta, mutta vastapainoksi saa erittäin kyvykkään rata-auton. Kokemukset katuajon mukavuudesta saamme lähiaikoina. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe