27.4.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Honda Super Cub 125 – ”Moottoripyörien VW Kupla” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Super Cub on yli 100 miljoonan kappaleen tuotantomäärällään maailman eniten valmistettu moottoripyörä. ”Moottoripyörien kupla-Volkkari”. Se kuvaa hyvin Honda Super Cub -moottoripyörää, paitsi että Super Cubia on valmistettu viisinkertainen määrä Kuplaan verrattuna. Ensimmäinen Super Cub valmistui elokuussa 1958, ja siitä lähtien malli on eri variaatioineen ollut keskeytymättä tuotannossa Hondan eri tehtailla. Miljoonan kappaleen valmistusmäärä ylittyi jo vuonna 1961. Kymmenen miljoonaa tuli täyteen vuonna 1974.Kun 100 miljoonan raja ylittyi lokakuussa 2017, ilmoitti Honda että sillä hetkellä Super Cubia valmistetaan 16 eri tehtaassa, jotka sijaitsevat 15 eri maassa. Vertailun vuoksi VW Kuplaa valmistettiin kaikkiaan 21,5 miljoonaa kappaletta vuosina 1938-2003. Super Cub saavuttaa siis valmistusajassa mitattunakin Kuplan kahden vuoden kuluttua.Mallin suosio huomioiden on erikoista, että ensimmäinen Super Cub saatiin maahantuojan kautta Suomeen vasta joulukuussa 2018. Toki yksittäisiä pyöriä oli harrastajien toimesta uitettu maahamme aikaisemminkin. Vuodeksi 2019 niitä tuli maahan pieni koe-erä, jotka myytiin niin ettei niistä ehditty edes rekisteröidä koeajopyörää. Tänä keväänä oli ensimmäinen mahdollisuus koeajaa maahantuojan juuri rekisteröity demo-pyörä, ja Moottori saikin kunnian olla ensimmäinen suomalaismedia, joka Super Cubin kotimaassa koeajaa. Siis vain 63 vuotta mallin ensiesittelyn jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo mutta erilainenSuper Cubilla ajaminen on helppoa, mutta erilaista kuin muilla moottoripyörillä, kahdestakin syystä. Ensinnäkin siinä ei ole kytkinkahvaa, vaan automaattikytkin. Vaihde polkaistaan päälle, jonka jälkeen Honda lähtee liikkeelle kun kaasua käännetään. Vastaavasti sillä voi pysähtyä niin, että mikä tahansa neljästä vaihteesta jää päälle, eikä moottori silti sammu. Toinen erikoisuus on vaihdejärjestys. Kun moottoripyörissä normaalisti on ykkösvaihde alimpana, ja sen jälkeen tulevat vapaa ja isommat vaihteet järjestyksessä ylöspäin, niin Hondassa vapaa on ylimpänä ja vaihteet löytyvät pienimmästä suurimpaan järjestyksessä, kun vaihdepoljinta painetaan alaspäin.125-kuutioinen voimanlähde perustuu samaan perusmoottoriin kuin nykyinen Honda Monkey 125. Tehoa siinä on 7,1 kilowattia. Ykkösvaihteella Super Cub kulkee parhaimmillaan 50, kakkosella 80 ja kolmosella noin 105 kilometriä tunnissa. Nämä lukemat nopeusmittarin mukaan, joten niistä pitää vähentää mitttarivirhe pois. Nelosvaihteella, tasamaalla ja myötätuulessa Super Cubin analoginen nopeusmittari näytti koeajossa parhaimmillaan 112 kilometriä tunnissa. Huippunopeuden voi ilmoittaa niin, että myötätuulen satanen ylittyy mutta vastatuuleen tasaraha jää saavuttamatta. Esimerkiksi kuorma-auton takana ”imussa” Honda kulkee kevyesti noin 90 mittarinopeutta, mutta ohitukseen lähtö on yltiöoptimistista, sillä kuorma-auton rinnalla nopeus hyytyy helpolla ja ohitus jää haaveeksi, tai seuraavaan alamäkeen.Ulkonäkö säilytetty samanaSatulan alla sijaitsevan tankin tilavuus on vain 3,7 litraa. Koeajon keskikulutukseksi hyvin vaihtelevassa ajossa tuli 1,85 litraa sadalla, joten tankillinen riittää 200 kilometrin matkalle. Sillä matkalla kanssaliikkujilta ehtii saada useita ylöspäin näytettyjä peukaloita, lukemattoman määrän hymyjä ja itsekin hyvän mielen. Mikä hienointa, niin Honda on säilyttänyt Super Cubin ulkonäön yli 60 vuoden ajan lähes samanlaisena. Vuoden 2021 ja 1958 Super Cubit erottaa toisistaan oikeastaan vain uuden mallin valuvanteet ja etupään levyjarrut, kun vanhemmassa on pinnavanteet ja rumpujarru. Honda Super Cub 125 Moottori: yksisylinterinen, ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori Iskutilavuus: 124 cc Teho: 7,1 kW / 7500 r/min Vääntö: 10,4 Nm / 5000 r/min Istuinkorkeus: 780 mm Tankin tilavuus: 3,7 litraa Hinta: 4490 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”