23.12.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Norden 901 – Ulkonäkö hämää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sekä matka- että maastokäyttöön suunniteltu Norden 901 nostaa Husqvarnan kokonaan uuteen luokkaan, sillä aikaisemmin merkin mallistoon on kuulunut vain yksisylinterisiä malleja. Samaan konserniin kuuluvat Husqvarna ja KTM jakavat malleissaan saman perustekniikan, ja uuden Norden 901:n voidaan sanoa asettuvan samaan tekniikkaan nojautuvien KTM 890 Adventuren ja 890 Adventure R:n välimaastoon. Kaikissa kolmessa on sama 889-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori, jonka tehoksi ilmoitetaan 105 hevosvoimaa. Jotta merkeille saataisiin omanlaisensa identiteetti ja kaikille kolmelle mallille erilaiset ominaisuudet, on Nordenin suunnittelussa hierottu ulkonäköä, mittasuhteita ja varustetasoa konsernisisarista poikkeaviksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukautuu kuljettajan ajotyyliinHusqvarna on tähän asti tunnettu pääasiassa maastomoottoripyöristään, ja sama DNA on vahvasti läsnä myös Norden 901:n ulkonäössä. Koeajossa tuleekin ensimmäisenä esiin tietty ristiriita ulkonäön ja ominaisuuksien kesken, sillä erittäin voimakkaasti maastohenkisestä ulkonäöstä huolimatta ajo-ominaisuudet ovat sivistyneet ja sopivat hyvin myös kestopäällysteelle. Jopa karkeakuvioiset renkaat pitävät kestopäällysteellä kohtuullisen hyvin, eivätkä aiheuta liikaa tärinöitä tai rengasmelua.Kun päästään maasto-olosuhteisiin, selviää ettei Husqvarna vierasta kuraisempaakaan ympäristöä. Vieläpä niin, että se mukautuu hyvin kuljettajan ajotyyliin ja -nopeuteen sopien yhtä hyvin nautiskelevan harrastajan kuin kovatasoisemman ja -vauhtisemman kuljettajankin tarpeisiin. Yli 200 millimetrin joustomatkat ovat riittävät sekä edessä että takana, samoin yli 250 millimetrin maavara. Muutamalla kilolla 200 kilon rajan ylittävä paino muistuttaa kuljettajaa, että kyseessä ei ole kilpaenduro jolla voi mennä kuinka pehmeään maastoon tahansa.KompromissivarusteluVarustelussa on haettu kompromissia matkailun ja maaston välillä. Vakionopeussäädin painottaa matkailua, kun taas pystysuora ja ilman säätömahdollisuuksia oleva tuulilasi on omimmillaan maastossa ja alhaisemmissa nopeuksissa. Molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon mahdollistava vaihdeavustin puolestaan helpottaa ajamista yhtä hyvin maantiellä kuin maastossakin.Lukuisilla pienillä eroavaisuuksilla Norden 901:een on saatu taiottua täysin oma identiteetti, joka ei astu oranssien sisarmallien varpaille. Ja lisävarustevalikoimasta sopivasti rastittamalla ostaja voi vielä muokata ominaisuuksia omaan käyttötarkoitukseensa sopivammaksi, joten Norden 901 taipuu yhtä hyvin matkakäyttöön kuin soraseikkailuihinkin. Moottori: 889-kuutioinen, nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 77 kW (105 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino ajokunnossa, ilman polttoainetta: 204 kg Istuinkorkeus: 854 mm Tankin tilavuus: 19 litraa Hinta: 20 173 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle