16.1.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Isuzu D-Max – kuorma-auton poikanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isuzu D-Max on kuorma-autovalmistajan pienin malli, siinä missä sen pick-up-kilpailijat ovat usein valmistajansa suurimpia malleja. Raskaan kaluston asiantuntemuksen luulisi vaikuttavan järeyteen ja kestävyyteen. Erilaisia lähtökohtia ei kyllä ainakaan päällepäin huomaa, Isuzu D-Max vaikuttaisi olevan tehty samasta muotista kuin kaikki muutkin avolavamallit. Eivätkä erot ole isoja rakenteissakaan: erillinen tikapuurunko, nelisylinterinen diesel ja kytkettävä neliveto ovat luokan tavaramerkkejä. Niinpä pompottavat ajovaikutelmatkin muistuttavat toisiaan, parhaimmillaan avolavat ovat huonossa maastossa tai raskaissa vetotehtävissä. Millä tavoin D-Maxin perusteellisesti uusiutunut kymmenes sukupolvi yrittää erottua kilpailijoistaan?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisin avolavaIsuzu D-Max on juuri saanut viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestistä, se ei ole tavallista kolhoille pick-upeille. Tulokseen on päästy muun muassa aiempaa tukevammalla rungolla, lisätyllä suurlujuusteräksellä, isommilla jarruilla ja kahdeksalla turvatyynyllä. Jalankulkijan suojaksi konepelti on aikaisempaa korkeammalla ja peräänantavampi. Ohjaustehostuksen muuttuminen sähköiseksi on mahdollistanut kaikkien sähköisten turvajärjestelmien tuomisen avolavoihin. Kääntymisavustin ja keskiturvatyynyt ovat harvinaisia henkilöautoissakin.Parantunut mukavuus ja tarkempi talousMukavuus ei ole avolavan valintakriteereitä tärkein, mutta työkalun ei tarvitse olla askeettinen. Isuzun melutaso on miellyttävän vaimea ainakin testipäivän lumipöperökelillä, karhealla asfaltilla tarkistamme arviota. Joustovaroja on kasvatettu ja iskunvaimentimien asentoa muutettu. Ohjaamo on aiempaa pidempi, ja tilaa on väljästi. Ajoasentoa ja istuimen muotoilua on parannettu, nyt rattiinkin on saatu etäisyyssäätö. Keskikonsoli ja vaihdekeppi ovat aiempaa korkeammalla, mutta kepin liikkeet ovat lyhyemmät ja täsmällisemmät. Nykytapaan useimpia toimintoja voi hallita joko ratin puolista tai kosketusnäytöllä.D-Maxin moottori on edelleen 1,9-litrainen 163-hevosvoimainen nelisylinterinen diesel, mutta turboahdin on vaihdettu sähköisesti ohjattuun, ruiskutuspainetta on nostettu ja välijäähdytin muutettu vesijäähdytteiseksi. Kardaaniakseli on kevyttä alumiinia, ja automaattivaihteisto vaihtaa puolet aiempaa nopeammin. Renkaat ovat aina 18-tuumaiset, mutta vierintävastus on alentunut. Yhdessä pienemmän ilmanvastuksen ja sähköisen ohjaustehostuksen kanssa toimet ovat vähentäneet kulutusta puolisen litraa sadalla.Paluu kärkikahinoihinD-Max jätti viime vuonna avolavamarkkinan kilpailijoiden haltuun, sillä edellistä mallia myytiin loppuun jo viime talvena. Uuden mallin esittelyä ovat hidastaneet koronan lisäksi hintaneuvottelut. Tehdas ajatteli saavansa rutkasti parannetusta mallista enemmän rahaa. Mykkäkoulun jälkeen ensimmäinen erä autoja on vasta nyt laivassa kutakuinkin entiseen hintaan.Hintahaitari ulottuu L-perusvarusteisen Space Cabin 34 390 eurosta autoverollisen viisipaikkaisen Double Cab LSE:n 65 890 euroon. Ominaisuuksien ja hinnan puolesta myyntimenestykselle ei ole estettä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja