15.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z 900 – Yllättävän erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkonäkö on Kawasakin tuttua Z-linjaa mutta se on yhdistetty täysin uudenlaiseen ajotuntumaan. Kawasaki hämää moottoritilavuutta pienemmillä mallimerkinnöillään. Z 1000-nakumallin moottori on ylikokoinen 1043-kuutioinen. Kun sitä pienennettiin 948-kuutioiseksi, niin saatiin sopiva voimanlähde uuteen Z 900 -malliin. Nelisylinterisen rivimoottorin pyörivät massat on yritetty saada mahdollisimman kevyiksi ja lopputuloksena on kierrosherkkä moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälityksillä lisää tehon tuntua125-hevosvoimaisen Z 900:n tehon tuntua korostaa lyhyeksi välitetyt vaihteet. Ykkösellä kierrosluvun rajoitin tulee vastaan jo ennen satasen mittarinopeutta. Moottorin käyttöalue on erittäin laaja, sillä kuutosvaihteellakin se vetää puhtaasti aivan tyhjäkäyntikierroksilta asti, mikä vastaa noin 35 kilometrin tuntinopeutta. Kierrosten keskialueella moottori on herkän tuntuinen ja suorastaan houkuttelee urheilulliseen ajoon.Etujousitus on aiempiin Z-malleihin verrattuna säädetty huomattavan pehmeäksi. Arkiajossa niin kaupungissa kuin maantielläkin pehmeys lisää ajomukavuutta. Esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävissä, joten urheilullisempaan ajotyyliin molempia säätöjä kannattaa kiristää perusasetuksiin nähden. Takajousituksen perusasetukset ovat selvästi jäykemmän tuntuiset. Onneksi takapäässäkin voidaan säätää esijännitystä ja paluuvaimennusta, joten jousituksen saa säädettyä paremmin tasapainoon sekä keskenään että kuskin paino ja ajotyyli huomioiden.Yhden sormen etujarru300-milliset etujarrulevyt Nissinin perinteisillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla eivät aseta odotuksia jarrujen toiminnasta aivan kattoon asti. Yllätykseksi jarrut ovat varsin tehokkaan tuntuiset ja herkät. Normaalissa katuajossa riittää pelkän etusormen käyttö jarrukahvalla. Takajarru on koeajon aluksi tunnoton. Syyksi paljastuu koeajopyörän vähäiset ajokilometrit ja takajarrun käyttämättömyys, sillä käytön myötä takajarrun teho ja tuntuma asettuvat sopiviksi. Varustelultaan uusi Z 900 on askeettinen. Vaihdettavia tehoasetuksia ei ole, ei myöskään luistonestoa. Ajotietokone pitää sisällään vain perustiedot. Varustelun niukkuutta ei voi pitää heikkoutena, vaan se on isoihin nakupyöriin kuuluva ominaisuus. Moottori, jousitus ja jarrut ovat onnistuneet, eikä tässä pyöräluokassa paljon muuhun huomiota kiinnitetäkään. Pienikokoisia kuljettajia ilahduttaa vain 795 millin istuinkorkeus, jolloin jalat yltävät helposti maahan. Polvikulma on tiukahko, mutta muuten ajoasento on 180-senttiselle kuljettajalle varsin hyvä eikä pyörä tunnu mitenkään erityisen pienikokoiselta.Moottorinelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytysIskutilavuus948 cm3Teho92 kW (125 hv) / 9500 r/minVääntö98,6 Nm / 7700 r/minPaino tankattuna210 kgHinta12 495 eurTeksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Kawasaki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”