15.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z 900 – Yllättävän erilainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkonäkö on Kawasakin tuttua Z-linjaa mutta se on yhdistetty täysin uudenlaiseen ajotuntumaan. Kawasaki hämää moottoritilavuutta pienemmillä mallimerkinnöillään. Z 1000-nakumallin moottori on ylikokoinen 1043-kuutioinen. Kun sitä pienennettiin 948-kuutioiseksi, niin saatiin sopiva voimanlähde uuteen Z 900 -malliin. Nelisylinterisen rivimoottorin pyörivät massat on yritetty saada mahdollisimman kevyiksi ja lopputuloksena on kierrosherkkä moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälityksillä lisää tehon tuntua125-hevosvoimaisen Z 900:n tehon tuntua korostaa lyhyeksi välitetyt vaihteet. Ykkösellä kierrosluvun rajoitin tulee vastaan jo ennen satasen mittarinopeutta. Moottorin käyttöalue on erittäin laaja, sillä kuutosvaihteellakin se vetää puhtaasti aivan tyhjäkäyntikierroksilta asti, mikä vastaa noin 35 kilometrin tuntinopeutta. Kierrosten keskialueella moottori on herkän tuntuinen ja suorastaan houkuttelee urheilulliseen ajoon.Etujousitus on aiempiin Z-malleihin verrattuna säädetty huomattavan pehmeäksi. Arkiajossa niin kaupungissa kuin maantielläkin pehmeys lisää ajomukavuutta. Esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävissä, joten urheilullisempaan ajotyyliin molempia säätöjä kannattaa kiristää perusasetuksiin nähden. Takajousituksen perusasetukset ovat selvästi jäykemmän tuntuiset. Onneksi takapäässäkin voidaan säätää esijännitystä ja paluuvaimennusta, joten jousituksen saa säädettyä paremmin tasapainoon sekä keskenään että kuskin paino ja ajotyyli huomioiden.Yhden sormen etujarru300-milliset etujarrulevyt Nissinin perinteisillä nelimäntäisillä jarrusatuloilla eivät aseta odotuksia jarrujen toiminnasta aivan kattoon asti. Yllätykseksi jarrut ovat varsin tehokkaan tuntuiset ja herkät. Normaalissa katuajossa riittää pelkän etusormen käyttö jarrukahvalla. Takajarru on koeajon aluksi tunnoton. Syyksi paljastuu koeajopyörän vähäiset ajokilometrit ja takajarrun käyttämättömyys, sillä käytön myötä takajarrun teho ja tuntuma asettuvat sopiviksi. Varustelultaan uusi Z 900 on askeettinen. Vaihdettavia tehoasetuksia ei ole, ei myöskään luistonestoa. Ajotietokone pitää sisällään vain perustiedot. Varustelun niukkuutta ei voi pitää heikkoutena, vaan se on isoihin nakupyöriin kuuluva ominaisuus. Moottori, jousitus ja jarrut ovat onnistuneet, eikä tässä pyöräluokassa paljon muuhun huomiota kiinnitetäkään. Pienikokoisia kuljettajia ilahduttaa vain 795 millin istuinkorkeus, jolloin jalat yltävät helposti maahan. Polvikulma on tiukahko, mutta muuten ajoasento on 180-senttiselle kuljettajalle varsin hyvä eikä pyörä tunnu mitenkään erityisen pienikokoiselta.Moottorinelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytysIskutilavuus948 cm3Teho92 kW (125 hv) / 9500 r/minVääntö98,6 Nm / 7700 r/minPaino tankattuna210 kgHinta12 495 eurTeksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Kawasaki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla