3.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z900 – Ominaisuuksiin nähden edullinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Kawasaki Z900 on saanut kuljettajan valittavat tehoasetukset, luistoneston, TFT-mittariston ja jousitusta sekä ulkonäköä on hienosäädetty. Koeajossa kokonaisuus vakuutti erityisesti heikkouksien puuttumisella. Keskikokoisten nakupyörien luokka on viime vuosien aikana kasvanut 600-750 -kuutioisista moottoreista pikku hiljaa suuremmaksi. Triumph Street Triple kasvoi 765-kuutioiseksi, KTM 790 Dukessa kuutioita on 800 ja Yamaha MT-09 on 850-kuutioinen. Luokan kovimman lukeman iskee pöytään Kawasaki Z900, jonka iskutilavuus on vielä mallimerkintääkin suurempi, 948-kuutiota.Kun KTM:n moottori on kaksisylinterinen, Triumphin ja Yamahan käyttäessä rivikolmosia, korottaa Kawasaki tässäkin suhteessa panoksia luottamalla nelisylinteriseen rivimoottoriin. Kun vielä huomioidaan Kawasakin suurin teholukema, 125 hevosvoimaa, voidaan sen luokkansa alhaisimpiin kuuluvaa 12 995 euron hintaa pitää suorastaan edullisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaino ei tunnuSuurinta päätä luokassaan edustaa myös Z900:n paino, tankattuna 212 kiloa. Se ei kuitenkaan ajossa tunnu, vaan pyörä on helppo hallita niin parkkipaikalla kuin mutkateilläkin. Uudet Dunlopin Sportmax Roadsport 2 -ensiasennusrenkaat antoivat hyvän tuntuman ja pitoa riitti myös osittain kostealla koeajoreitillä.Uutta on kuljettajan valittava moottoriteho (täysi / matala) sekä kolmiasentoinen luistonesto. Kerrankin tarjolla on tehoasetukset, joiden välillä todella on eroa. Matalan tehon low-asetuksella käytössä on vain 55 prosenttia maksimitehosta. Tehon ja luistoneston asetusten yhdistelmiä helpottamaan on luotu neljä eri ajoasetusta: Sport (täysi teho, luistoneston asetus 1), Road (täysi teho, luistoneston asetus 2), Rain (matala teho, luistoneston asetus 3) sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider-asetus.Pehmeä kaasunvasteSport-asetuksellakaan kaasu ei tunnu liian terävältä edes sateen kastelemalla asfaltilla. Kaasukahvan tuntuma on pehmeä vailla mainittavaa on/off -ilmiötä. Luistonesto alkaa eniten rajoittavalla kolmosasetuksella ravistaa menoa selvästi, mikä kielii liian harvataajuisesta ohjausjärjestelmästä. Se onkin käytännössä ainoa ominaisuus, jossa edullinen hinta tuntuu heikompana käyttömukavuutena. Muuten Kawasakin uusi Z900 on urheilullinen ja mainion tasapainoinen perusmoottoripyörä ilman suuria puutteita tai turhia hienouksia. Kawasaki Z900 Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc Teho: 92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min Vääntö: 98,6 Nm / 7700 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1455 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Hinta: 12 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa