3.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z900 – Ominaisuuksiin nähden edullinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Kawasaki Z900 on saanut kuljettajan valittavat tehoasetukset, luistoneston, TFT-mittariston ja jousitusta sekä ulkonäköä on hienosäädetty. Koeajossa kokonaisuus vakuutti erityisesti heikkouksien puuttumisella. Keskikokoisten nakupyörien luokka on viime vuosien aikana kasvanut 600-750 -kuutioisista moottoreista pikku hiljaa suuremmaksi. Triumph Street Triple kasvoi 765-kuutioiseksi, KTM 790 Dukessa kuutioita on 800 ja Yamaha MT-09 on 850-kuutioinen. Luokan kovimman lukeman iskee pöytään Kawasaki Z900, jonka iskutilavuus on vielä mallimerkintääkin suurempi, 948-kuutiota.Kun KTM:n moottori on kaksisylinterinen, Triumphin ja Yamahan käyttäessä rivikolmosia, korottaa Kawasaki tässäkin suhteessa panoksia luottamalla nelisylinteriseen rivimoottoriin. Kun vielä huomioidaan Kawasakin suurin teholukema, 125 hevosvoimaa, voidaan sen luokkansa alhaisimpiin kuuluvaa 12 995 euron hintaa pitää suorastaan edullisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaino ei tunnuSuurinta päätä luokassaan edustaa myös Z900:n paino, tankattuna 212 kiloa. Se ei kuitenkaan ajossa tunnu, vaan pyörä on helppo hallita niin parkkipaikalla kuin mutkateilläkin. Uudet Dunlopin Sportmax Roadsport 2 -ensiasennusrenkaat antoivat hyvän tuntuman ja pitoa riitti myös osittain kostealla koeajoreitillä.Uutta on kuljettajan valittava moottoriteho (täysi / matala) sekä kolmiasentoinen luistonesto. Kerrankin tarjolla on tehoasetukset, joiden välillä todella on eroa. Matalan tehon low-asetuksella käytössä on vain 55 prosenttia maksimitehosta. Tehon ja luistoneston asetusten yhdistelmiä helpottamaan on luotu neljä eri ajoasetusta: Sport (täysi teho, luistoneston asetus 1), Road (täysi teho, luistoneston asetus 2), Rain (matala teho, luistoneston asetus 3) sekä kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider-asetus.Pehmeä kaasunvasteSport-asetuksellakaan kaasu ei tunnu liian terävältä edes sateen kastelemalla asfaltilla. Kaasukahvan tuntuma on pehmeä vailla mainittavaa on/off -ilmiötä. Luistonesto alkaa eniten rajoittavalla kolmosasetuksella ravistaa menoa selvästi, mikä kielii liian harvataajuisesta ohjausjärjestelmästä. Se onkin käytännössä ainoa ominaisuus, jossa edullinen hinta tuntuu heikompana käyttömukavuutena. Muuten Kawasakin uusi Z900 on urheilullinen ja mainion tasapainoinen perusmoottoripyörä ilman suuria puutteita tai turhia hienouksia. Kawasaki Z900 Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 948cc Teho: 92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min Vääntö: 98,6 Nm / 7700 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1455 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Hinta: 12 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”