19.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Kia Ceed – vakavasti otettava haastaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sopivan konservatiivisesti mutta uuden tekniikan päälle kasattu Kia Ceed on yllätyksettömän varma tulokas kivikovaan c-segmenttiin. Aloitetaan keulasta. Matala ja rusettimaisesti muotoiltu säleikkö luo kolmannen sukupolven Ceedille sopivan aggressiivisen ilmeen. Leveä alakita ja sen alla helma terävine pokkauksineen, viirumaiset ja isot ajovaloumpiot sekä niiden alla kolmiomaiset sumuvalokotelot täydentävät kokonaisuuden. Ilme ei eroa radikaalisti edeltäjästä, mutta kuitenkin riittävästi. Sukupolvien välinen ero on havaittavissa selkeästi.Kylkilinja on pelkistetty – ehkä liiaksikin. Kyljessä on kyllä koverrusta ja vähän kuperuuttakin, mutta pieni lisäsärmä ei tekisi pahaa. Ikkunakehykset ovat suorat perinteisesti muotoillun c-pilarin juureen asti. Sivuprofiili on kuitenkin muuttunut, koska a-pilari on noin seitsemän senttiä aiempaa taaempana. Se tarkoittaa luonnollisesti sitä, että myös kuskin penkki on saman verran taaempana kuin ennen. Perä on viisiovismaisen töpö ja aika yllätyksetön sekin. Moderni led-tekniikka sentään luo takavaloille nykyaikaisen ilmeen. Kokonaisuus on hieman konservatiivinen, mutta niin se on monella kilpailijallakin. Revittelyt tehdään muissa kokoluokissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut mitatUudistuneen ilmeen alla majailee uusi pohjalevy; sama, joka löytyy jo Hyundai i30:sta. Uudesta alustasta huolimatta Ceedin mitat ovat säilyneet kutakuinkin ennallaan. Pituus on sama 4,32 metriä kuin ennenkin, ja akselivälikin on millilleen sama 2,65 metriä. Pientä muutosta on kuitenkin tapahtunut, leveyttä on tullut lisää 20 mm ja korkeudesta on viilattu pois 23 mm. Lisäksi etuylitys on kutistunut 20 mm ja vastaavasti takaylitys venynyt samat 20 mm.Selkeyttä sisälläSiirrytään sisälle. Ohjaamossa huomio kiinnittyy ensimmäisenä selkeyteen. Nappuloita on näkyvissä vielä riittävästi, mutta mitään ei tarvitse etsiä. Kojelaudan päällä majailee koeajoautossa 8-tuumainen näyttö. Se on hyvin näkökentässä. Näytön koko riippuu varustetasosta, muut koot ovat 5 ja 7 tuumaa. Ergonomia on kaiken kaikkiaan kunnossa. Siirtyminen takapenkille ei paljasta suuremmalti tilaa, mutta lapsiperheen käyttöön polvitilaa on vielä kohtuullisesti. Takaluukun takaa paljastuu isohko 395-litrainen kontti.Moottoreissa luotetaan bensakoneiden kohdalla kolmisylinteriseen ja litraiseen (120 hv) voimalaan sekä nelisylinteriseen ja 1,4-litraiseen (140 hv) turboon. Sen rinnalle jää toistaiseksi myös vapaasti hengittävä 100-heppainen neloskone – tosin toistaiseksi tämän saapuminen Suomeen on epävarmaa. Diesel on uusi ja 1,6-litrainen, ja sitä tarjotaan joko 115- tai 136-hevosvoimaisena. 1.4 turbon ja dieseleiden jatkeeksi saa 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin, muuten vaihteistona on aina 6-lovinen manuaali. Hieman myöhemmin valikoimaan saadaan myös 1,6-litrainen bensaturbo (204 hv).Uusi pohjalevy tarkoittaa uusittua jousitusta. Edessä on MacPhersonit, kun takana luotetaan monivarsituentaan. Jousitusta on myös terävöitetty edessä ja pehmennetty takana, jolla on haettu parempaa ohjausvastetta. Tässä on onnistuttu, sillä ensituntumalta uusi Ceed on maukas ajettava. Kori on myös edeltäjää jäykempi ja kevyempi, joka sekin luo pohjaa paremmalle ajettavuudelle. Ohjaus on luonteva ja myös melko nopea. Ja ilahduttavasti Ceed istuu tukevasti tiessä mutkaisemmillakin osuuksilla.Lisää ajokokemuksia myöhemmin varsinaisen koeajoraportin yhteydessä.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla