2.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 1.0 T-GDI – tasaisesti eurooppalaisemmaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Hyundai i30 on rohkeasti eurooppalaisempi ulkoa ja ajettavuudeltaan. Hyvää: ajettavuus, varusteet, hinta Huonoa: vaihteiston pitkät välitykset, matkustamon laatuvaikutelma Vaikka autouutisten perusteella tulee helposti kuva, että valmistajien välinen kilpailu käydään lähinnä kasvavissa crossover- ja katumaasturisegmenteissä, on perinteisessä C-luokan arkijoukossa vielä reilusti kakkua jaettavaksi. Tähän rakoon tähtää Hyundai i30 kolmannen sukupolven versiollaan, jonka tavoitteena on olla sisarmalli Kia Cee’din kaltainen vaihtoehto auristen, golfien ja focusten keskellä. Uusi ulkoilme on entistä eurooppalaisempi, tuoden hillittyä harkintaa outojen linjojen tilalle. Keulalla huomio kiinnittyy Hyundain uuteen “Cascading Grille” -keulailmeeseen, joka tullaan näkemään i30:n jälkeen koko mallistossa. Perän osalta i30 ei jätä epäilyksiä siitä, kenen kotitehtävistä malli on inspiroitunut. Valitettavasti platinahopeaksi nimetty perusharmaa ei ole auton hillittyjen pokkausten kannalta yhtä edustava kuin lehdistökuvissa nähdyt upeat siniset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Synkkä ja sininen Sisätiloissa turhia linjoja on siistitty voimakkaasti, toimintojen keskittyessä kosketusnäytöllä toimivaan viihdejärjestelmään. Perusmallissa näyttö on 5-tuumainen, koeajetussa autossa tuumia on jo 8 navigaatiopaketin kunniaksi. Järjestelmä toimii ripeästi ja kohtuullisen loogisesti, vaikka tuntuikin aina yllättyvän saman älypuhelimen löytymisestä. Perinteisten mittareiden välissä olevalla pikkunäytöllä hallinoidaan puolestaan esimerkiksi lukuisten turvavarusteiden toimintaa. Järjestelmien käyttö on kohtuullisen sujuvaa, kunhan on valmis käyttämään autoa vaikkapa englanniksi. Hyundaille tuttuun tyyliin ratti on varustettu neljällä keinuvivulla, jokaisen hallitessa tiukasti yhtä asiaa. Tiloiltaan Hyundai i30 on keskikastissa. Etupenkeillä tilaa on riittämiin ja istuimet tarjoavat asialliset säätövarat. Kuljettajan kannalta myös näkyvyyden perusteet ovat kunnossa. Muistipaikoilla ja sähkösäädöillä varustettu kuljettajan istuin on lisävaruste, mutta tuo ripauksen ruhtinaallisuutta liukumalla taka-asentoon autosta poistuttaessa. Takapenkillä tilaa on mukavasti, soveltuen keskikokoisille aikuisille pidemmällekin matkalle. Tavaratilaa on riittävät 395 litraa ja penkit kaadettuna 1 301 litraa. Funktionaalisen musta matkustamo tuntuu nykyisten personointioptioiden aikakaudella hiukan tylsältä. Tilannetta ei auta halvahkojen muovien yhdistyminen Hyundain käyttämään siniseen yövalaistukseen, saaden auton tuntumaan iltaisin 2000-luvun kulutuselektroniikalta. Tuntuvasti tunnokkaampi Liikenteessä i30 yllättää positiivisesti, sillä korealaisautoja usein vaivannut etäinen epämääräisyys on vaihtunut paremmin kontrolloituun vasteeseen. Ohjaus on lineaarinen ja auto reagoi käännöspyyntöihin ripeästi, kiitos uusitun ohjaustehostuksen. Alusta on pehmeän kallisteleva, mutta suhtautuu useimpiin töyssyihin sopivasti myötäillen. 1,0-litraisen 3-sylinterisen T-GDI bensiiniturbon käytös on moitteetonta ja 120 hevosvoimaa riittävät arkiliikenteeseen sangen mainiosti. Moottori herää ilmoitetusta huippuväännöstä huolimatta vasta lähempänä 2 000 r/min käyntinopeutta, joten 6-pykäläisen manuaalin vaihteita kannattaa hyödyntää usein. Vaihdekepin tuntuma on korostetun jämäkkä. Oman lisänsä vaihtotarpeisiin tekevät pitkät välitykset, jotka tekevät liikkellelähdöistä turhan venyviä. Moottorivaihtoehtojen lisäksi myös varustetasot eroavat vaihdelaatikon sisuskalujen osalta, joten koeajo kannattaa pyrkiä kohdistamaan mielitiettyyn tavallista tarkemmin. Valinnalla on kymmenysten merkitys myös ilmoitettujen kulutus- ja suoritusarvojen kannalta. Suurin melunlähde ovat matalan vierintävastuksen renkaat, jotka saavat äänensä kuuluviin karkealla tiestöllämme. Suoritus on C-segmentissä keskitasoa. Muuten i30 etenee moottoritielläkin kepeällä jalalla, moottorin päristessä onnellisesti vain voimakkaissa kiihdytyksissä. Varusteiden voimalla Turvavarusteiden osalta Hyundai i30 on kehityksen kärjessä, ainakin lisävarustelistansa avulla. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on aina vakiovaruste, mutta sen jalankulkijatunnistus saapuu vasta korkeimmalla Style-varustelulla. Vakiovarusteinen kaistavahti avustimella on hiukan poukkoileva luonteeltaan. Led-valot ja kaukovaloautomatiikka toimivat pimeinä öinä mainiosti. Kulmavaloautomatiikka on korostetun voimakasta, mutta ainakin sisäkaarteeseen riittää valoa. Comfort-varustetason myötä saatavilla ovat kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistus, jotka helpottavat arkea turhien säikähdysten osalta. Myös muissa varusteissa i30 tarjoaa paljon. Lämmitetty ohjauspyörä on varusteena lähes aina ja lisävarusteinen 8,0-tuumainen navigaatiojärjestelmä tukee Apple Car Playtä ja Android Autoa. Comfort-varustetason peruutustutka taakse yhdistettynä peruutuskameraan tekee kaupunkielämästä tuntuvasti helpompaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvin hinnoiteltu Hyundai i30 ei ehkä ole aivan yhtä hiottu sisätiloiltaan ja käyttöliittymältään kuin jotkin sen kilpailijat, mutta perusasiat ovat kunnossa ja auto on vaivaton kumppani arkiliikenteessä. Kun tähän yhdistetään terävä hinnoittelu ja pitkä takuu, löytää malli varmasti ostajakuntansa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai i30 1.0 T-GDI 6Mt Comfort Hinta alkaen 22 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 727 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 171 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4340 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 395 l Omamassa: 1269–1417 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta