28.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Kia Soul EV – vihdoin ja viimein sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteä Kia Soul EV saapuu vihdoin Suomeen Kian näppärä ja nuorekas Soul saapuu vihdoin Suomeen myös täyssähköisenä Kia Soul EV -versiona. Auto esiteltiin alkujaan jo vuonna 2014, mutta vasta nyt maahantuoja kokee hetken olevan oikea Suomessa.Myynti alkaa sopivasti samalla, kun auton litiumioniakun käyttökelpoinen kapasiteetti kasvaa 27:stä 30 kilowattituntiin. Virallisten NEDC-lukemien valossa Soul EV:lle luvataan nyt peräti 250 kilometrin toimintamatka, mutta Yhdysvaltalaisen EPA:n 182 kilometrin lukema lienee lähempänä totuutta.Lyhyellä ensikoeajolla ei ollut mahdollisuutta vielä testata toimintamatkaa tai edes tyypillistä sähkön kulutusta. Palaamme aiheeseen pidemmän koeajon myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHivenen vanhentuvaa lataustaLadattavuudeltaan Kia Soul EV on jo hivenen vanhentumassa: keulalta löytyvän luukun alta paljastuu nykyisin lähinnä Nissan Leafista tuttu Type 1 -latausliitin. Sillä Soul EV latautuu hitaalla 6,6 kilowatin teholla, eli tyhjästä täyteen kestää vajaat 6 tuntia. Monet julkiset latauspisteet suosivat Type 2 -liitäntää, joten Kia-kuski saa kantaa mukanaan Type 2–Type 1 -adapteria. Onneksi pikalataus onnistuu 50 kilowatin teholla CHAdeMO-latausportin kautta. Sillä akku latautuu lähes täyteen reilussa 20 minuutissa.Sääli, ettei uuden akun mukana Soul EV:hen päivitetty konsernisisar Hyundai Ioniq Electricin latausjärjestelmää – se saapunee vasta Kia Niron täyssähköversioon. Ioniq on varustettu yleisemmällä Type 2 -latausportilla, joskin auton oma laturi kykenee Soulin tavoin vain 6,6 kilowatin lataustehoon. Ioniqin hienous onkin pikalatauksessa, sillä auton CCS-liitin kykenee välittämään akkuun peräti 100 kilowattia, mikäli pikalatausasema vain moiseen kykenee.Täyskaasulla huomaamattomastiSoul EV:n moottori tarjoilee 83 kilowatin eli 111 hevosvoiman huipputehon. Auto ei ole ripeä raketti, mutta tarjoaa etenkin taajama-ajoon vaivatonta suorituskykyä. Sähköautolla kun on se miellyttävä etu, etteivät kanssa-autoilijat tai jalankulkijat kiinnitä epätoivottua huomiota muutaman sekunnin täyskaasukiihdytyksiin.Ajoltaan Kia Soul EV on vaivaton, mutta varsin hajuton ja mauton. Se sopii hyvin sähköiseen taajamasukkulointiin. Siihen on omiaan myös hivenen perusautoa korkeampi istuma-asento, jonka ansiosta kulku autoon käy vaivatta.Sähkömuunnoksen jälkeenkin Soulin takatilat ovat runsaat. Tavaratila on lyhyenkö, mutta tasainen. Tarvittaessa tilaa voi laajentaa istuimet kaatamalla.Kia Soul EV:n hinnat alkavat 35 490 eurosta.Huomautus: avauskuvaa on käsitelty. Auton pinnoista on poistettu maahantuojan markkinointiviestinnälliset teippaukset.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”