5.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: taloudellisesti edeten – Kia Niro 1.6 GDI Hybrid EX DCT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Niro Hybrid on vaivaton perheauto, jonka kyvyt loistavat kaupunkikäytössä. Hyvää: sähköajo kaupungissa, kulutus, takuu. Huonoa: ohjaustunto, rengasmelu, etuistuin. Kia Niro Hybrid erottuu korealaisen valmistajan mallistosta edukseen. Pihi tulokas on yhtä aikaa omaperäisesti muotoiltu crossover ja tavallinen arkiauto perhekäyttöön. Uutuus kilpailee hybrideihin mieltyneiden autoilijoiden sieluista eritoten farmarikorisen Toyota Auris Hybridin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pihisti edeten Hybrid-Nirolla voi ajaa erittäin taloudellisesti. Luvattu keskikulutus satasella on vain 3,8 litraa, mutta neljän litran kulutuksen alle en kykene kevyelläkään kaasujalalla. Tasaisella nopeudella, turhia kiihdyttelyjä välttäen, erilaisia ajotilanteita ennakoiden, moottorijarruttaen ja muutoinkin fiksusti edeten pääsin hitusen yli neljän litran kulutukseen – ilman, että ajoin alinopeutta tai olisin jäänyt muun liikenteen tukoksi. Mittaristo kertoo ajokäytöksestä. Ajon aikana voi seurata kuinka prosenttiosuudet vaihtelevat ekonomisen ajotavan, normaaliajon ja aggressiivisen ajotavan välillä. Esimerkiksi 85 prosenttia ekonomista ajotapaa ei vaadi ylimaallisia, tavoite täyttyy pääkaupunkiseudulla reitillä, jossa on tarjolla kaupunkipujottelua, taajama-ajoa ja moottoritieosuuksia. Kaupungissa kotonaan Kaupunkiajossa Niro on parhaimmillaan. Liikennevaloista lähdettäessä on veto päällä välittömästi, joten ajo on vaivatonta ja ainakin aluksi äänetöntä. Ajaessa ei esiinny turhanaikaisia nyökyttelyjä monen muun hybridin tapaan: kuusilovinen kaksoiskytkinautomattivaihteisto toimii jouhevasti. Auto on näppärä käsiteltävä, joten pysäköinti kadunvarteen ei tuota ongelmia. Ohjaus ei kuitenkaan vakuuta. Tuntuma on turhan suurpiirteinen ja keskialueeltaan tunnoton, joten näppeihin ei ratin kautta välity kunnollista tietoa siitä mitä kumitassujen alla kulloinkin tapahtuu. Tunnottomuuteen tottuu, mutta on parempiakin koettu. Äänieristys jättäää toivomisen varaa rengasäänten suhteen: ne kantavat sisälle. Maantiellä laiska Yksikaistaisella maantiellä rekan ohitustarpeet kannattaa ennakoida – tai jättää sikseen. Jos Niro onkin kaupunkiajossa ripeä tapaus, on auto moottoritiellä pikemminkin verkkainen kiihtyjä, etenkin 80–100 kilometrin tuntinopeuksissa jää kaipaamaan potkua. Etuistuin ei saa huutamaan hurraata, sillä istuin on varsin levymäinen, eikä istuinosa juuri anna sivuttaistukea. Sivutuki on napakka. Matkustajilla on mukavat tilat takana, jossa on väljät tilat polville ja jalkaterille. Lattia on lähes tasainen myös keskeltä. Istumasento takana on ryhdikäs mutta luonteva. Pieniin ovitaskuihin ei mahdu kuin puolen litran pullo. Tavaratila on leveä, mutta lyhyt. Takaluukku saisi aueta vähän korkeammalle, jottei päätä tule kolhineeksi tavaroita autoon pakatessa. Sisäilme on siisti, mutta hieman persoonaton ja muovinen. Auton ulkoinen ilme on räväkämpi etenkin onnistuneen keulan vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkä takuu Pitkä takuu on Kian valtteja. Se voi laskea kynnystä ryhtyä hybridiin. EX-varustellussa koeajoyksilössä on metallivärin lisäksi Premium Pack -varustepaketti, joka tuo mukanaan kuljettajan istuimen sähkösäätöisyyden, äänentoistojärjestelmän, 8-tuumaisen kosketusvärinäytön ja lämmitettävät takaistuimet sekä ulkonäköä kohentavat kynnyslistojen kromisomisteet ja alumiiniset polkimet. Nämä lisäherkut nostavat auton hintaa 2 284 eurolla. Edullisimmillaan Kia Niron (LX) saa 27 990 eurolla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Kia Niro 1.6 GDI Hybrid EX DCT Hinta alkaen 33 874 € Moottori Bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Teho 32 kW Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?