5.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: taloudellisesti edeten – Kia Niro 1.6 GDI Hybrid EX DCT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Niro Hybrid on vaivaton perheauto, jonka kyvyt loistavat kaupunkikäytössä. Hyvää: sähköajo kaupungissa, kulutus, takuu. Huonoa: ohjaustunto, rengasmelu, etuistuin. Kia Niro Hybrid erottuu korealaisen valmistajan mallistosta edukseen. Pihi tulokas on yhtä aikaa omaperäisesti muotoiltu crossover ja tavallinen arkiauto perhekäyttöön. Uutuus kilpailee hybrideihin mieltyneiden autoilijoiden sieluista eritoten farmarikorisen Toyota Auris Hybridin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihisti edetenHybrid-Nirolla voi ajaa erittäin taloudellisesti. Luvattu keskikulutus satasella on vain 3,8 litraa, mutta neljän litran kulutuksen alle en kykene kevyelläkään kaasujalalla.Tasaisella nopeudella, turhia kiihdyttelyjä välttäen, erilaisia ajotilanteita ennakoiden, moottorijarruttaen ja muutoinkin fiksusti edeten pääsin hitusen yli neljän litran kulutukseen – ilman, että ajoin alinopeutta tai olisin jäänyt muun liikenteen tukoksi.Mittaristo kertoo ajokäytöksestä. Ajon aikana voi seurata kuinka prosenttiosuudet vaihtelevat ekonomisen ajotavan, normaaliajon ja aggressiivisen ajotavan välillä.Esimerkiksi 85 prosenttia ekonomista ajotapaa ei vaadi ylimaallisia, tavoite täyttyy pääkaupunkiseudulla reitillä, jossa on tarjolla kaupunkipujottelua, taajama-ajoa ja moottoritieosuuksia.Kaupungissa kotonaanKaupunkiajossa Niro on parhaimmillaan. Liikennevaloista lähdettäessä on veto päällä välittömästi, joten ajo on vaivatonta ja ainakin aluksi äänetöntä.Ajaessa ei esiinny turhanaikaisia nyökyttelyjä monen muun hybridin tapaan: kuusilovinen kaksoiskytkinautomattivaihteisto toimii jouhevasti.Auto on näppärä käsiteltävä, joten pysäköinti kadunvarteen ei tuota ongelmia.Ohjaus ei kuitenkaan vakuuta. Tuntuma on turhan suurpiirteinen ja keskialueeltaan tunnoton, joten näppeihin ei ratin kautta välity kunnollista tietoa siitä mitä kumitassujen alla kulloinkin tapahtuu. Tunnottomuuteen tottuu, mutta on parempiakin koettu.Äänieristys jättäää toivomisen varaa rengasäänten suhteen: ne kantavat sisälle.Maantiellä laiskaYksikaistaisella maantiellä rekan ohitustarpeet kannattaa ennakoida – tai jättää sikseen.Jos Niro onkin kaupunkiajossa ripeä tapaus, on auto moottoritiellä pikemminkin verkkainen kiihtyjä, etenkin 80–100 kilometrin tuntinopeuksissa jää kaipaamaan potkua.Etuistuin ei saa huutamaan hurraata, sillä istuin on varsin levymäinen, eikä istuinosa juuri anna sivuttaistukea. Sivutuki on napakka.Matkustajilla on mukavat tilat takana, jossa on väljät tilat polville ja jalkaterille. Lattia on lähes tasainen myös keskeltä. Istumasento takana on ryhdikäs mutta luonteva.Pieniin ovitaskuihin ei mahdu kuin puolen litran pullo.Tavaratila on leveä, mutta lyhyt. Takaluukku saisi aueta vähän korkeammalle, jottei päätä tule kolhineeksi tavaroita autoon pakatessa.Sisäilme on siisti, mutta hieman persoonaton ja muovinen. Auton ulkoinen ilme on räväkämpi etenkin onnistuneen keulan vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä takuuPitkä takuu on Kian valtteja. Se voi laskea kynnystä ryhtyä hybridiin.EX-varustellussa koeajoyksilössä on metallivärin lisäksi Premium Pack -varustepaketti, joka tuo mukanaan kuljettajan istuimen sähkösäätöisyyden, äänentoistojärjestelmän, 8-tuumaisen kosketusvärinäytön ja lämmitettävät takaistuimet sekä ulkonäköä kohentavat kynnyslistojen kromisomisteet ja alumiiniset polkimet. Nämä lisäherkut nostavat auton hintaa 2 284 eurolla.Edullisimmillaan Kia Niron (LX) saa 27 990 eurolla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Kia Niro 1.6 GDI Hybrid EX DCT Hinta alkaen 33 874 € Moottori Bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Teho 32 kW Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen