1.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Adventure S – 160 hevosvoiman sportti-adventure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seikkailupyörä, sporttipyörä vai matkapyörä? KTM 1290 Super Adventure S:ssä kaikki kolme ominaisuutta yhdistyvät. KTM 1290 Super Adventuren mallinimen perässä oleva S-kirjain tulee sanasta ”sport”. Mallimerkintä on luonteva, sillä 160 hevosvoiman 1300-kuutioisen moottorin ansiosta suorituskyky lähentelee isojen sporttipyörien suorituskykyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvain taskuunVakiovarustukseen kuuluu avaimeton käyttöjärjestelmä. Riittää kun avain on esimerkiksi ajopuvun taskussa, virtalukkoa pyörässä ei ole. Ja mikä hienoa, niin myös polttoainesäiliön korkki on avaimettoman järjestelmän piirissä.Starttinapin alapuolella on harmaa painike, josta painettaessa virta kytkeytyy päälle. Edellyttäen tietysti, että ”virta-avain” on riittävän lähellä, jotta järjestelmä sen tunnistaa. Kun ajon päätteeksi samasta napista painetaan pidempään, kytkeytyy sähköinen ohjauslukko päälle. Helppoa ja yksinkertaista, kunhan järjestelmään tottuu sen verran, ettei enää etsi katseellaan virtalukkoa ja tunnustele taskuista turhaan virta-avainta.Ison V2-moottorin luonne on kaksijakoinen. Se on tähän mennessä sivistynein ja käyttöalueeltaan laajin itävaltalaisvalmistajan moottori. Toisaalta voimaa on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi koko kierrosalueella, kunhan kaasu kääntää reippaammin. Uusi Super Adventure on pyörä, jossa oikeasti on käyttöä moottorin eri tehoasetuksille.MatkustusmukavuuttaTuulilasin muotoilua on muutettu. Se tarjoaakin nyt paremman suojan kuljettajalle, eikä aiheuta häiritseviä pyörteitä. Tämän seurauksena myös kypärän melutaso pysyy kohtuullisen matalana. Tarvittaessa tuulilasin korkeutta on helppo säätää jopa ajon aikana, sillä säätö hoituu yksinkertaisesti lasin reunassa olevaa säätöpyörää pyörittämällä. Pitkillä matkoilla mukavuutta parantaa rennon pysty ajoasento sekä loiva polvikulma.KTM:n sivulaukkujen kiinnitys on muutettu ”puolikelluvaksi”, eli yläkiinnitys on jäykkä mutta alaosastaan laukut pääsevät liikkumaan sivusuunnassa. Tällä on tavoiteltu vakautta suurissa nopeuksissa. Koeajon aikana tuleekin tilaisuus kokeilla vauhdikkaampaa ajoa, ja puuskittaisesta sivutuulesta huolimatta Super Adventure tuntuu vakaalta vielä 230 kilometrin tuntinopeudessa. Aerodynamiikan lisäksi vakauteen vaikuttaa hyvin toimiva semiaktiivinen jousitusjärjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittaristo uusiksiUudessa Super Adventuressa on peräti 6,5 tuuman kokonaan uusittu väri-TFT-mittaristo. Kierroslukumittari on varsin selkeälukuinen, sillä sen näyttö on muotoiltu analogisten mittarien tapaan pyöreäksi. Monipuolisen mittariston yksi erikoisuus on, että nopeusnäytön fonttikoko suurenee sitä mukaa kun nopeus kasvaa. Ajotietokonetta hallitaan aiemmista Adventure-malleista tutulla neljän napin järjestelmällä. Myös valikoiden toimintaperiaate on pysynyt ennallaan.Ominaisuuksia ja varusteita pyörässä on yhden päivän koeajolle liikaakin omaksuttavaksi. Jotain on sentään jätetty vakiovarustuksen ulkopuolellekin, sillä tarjolla on Travel Pack -ohjelmistopäivityspaketti. Se sisältää muun muassa Quickshifter+ -vaihdeavustimen, jonka avulla vaihteita voi vaihtaa sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä.Samaan 711 euron pakettiin kuuluu myös mäkilähtöavustin (Hill Holder Control), moottorijarrua säätelevä MSR-järjestelmä sekä KTM My Ride -järjestelmä, jonka avulla älypuhelimen voi liittää pyörään niin että mittaristo toimii älypuhelimen näyttönä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Adventure S Hinta: 21 986,55 euroa Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, 1301 kuutiosenttimetriä Teho: 160 hv (118 kW) / 8750 r/min Vääntö: 140 Nm / 6750 r/min Kuivapaino: 215 kiloa Istuinkorkeus: 860/875 mm Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja