1.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Adventure S – 160 hevosvoiman sportti-adventure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seikkailupyörä, sporttipyörä vai matkapyörä? KTM 1290 Super Adventure S:ssä kaikki kolme ominaisuutta yhdistyvät. KTM 1290 Super Adventuren mallinimen perässä oleva S-kirjain tulee sanasta ”sport”. Mallimerkintä on luonteva, sillä 160 hevosvoiman 1300-kuutioisen moottorin ansiosta suorituskyky lähentelee isojen sporttipyörien suorituskykyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avain taskuun Vakiovarustukseen kuuluu avaimeton käyttöjärjestelmä. Riittää kun avain on esimerkiksi ajopuvun taskussa, virtalukkoa pyörässä ei ole. Ja mikä hienoa, niin myös polttoainesäiliön korkki on avaimettoman järjestelmän piirissä. Starttinapin alapuolella on harmaa painike, josta painettaessa virta kytkeytyy päälle. Edellyttäen tietysti, että ”virta-avain” on riittävän lähellä, jotta järjestelmä sen tunnistaa. Kun ajon päätteeksi samasta napista painetaan pidempään, kytkeytyy sähköinen ohjauslukko päälle. Helppoa ja yksinkertaista, kunhan järjestelmään tottuu sen verran, ettei enää etsi katseellaan virtalukkoa ja tunnustele taskuista turhaan virta-avainta. Ison V2-moottorin luonne on kaksijakoinen. Se on tähän mennessä sivistynein ja käyttöalueeltaan laajin itävaltalaisvalmistajan moottori. Toisaalta voimaa on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi koko kierrosalueella, kunhan kaasu kääntää reippaammin. Uusi Super Adventure on pyörä, jossa oikeasti on käyttöä moottorin eri tehoasetuksille. Matkustusmukavuutta Tuulilasin muotoilua on muutettu. Se tarjoaakin nyt paremman suojan kuljettajalle, eikä aiheuta häiritseviä pyörteitä. Tämän seurauksena myös kypärän melutaso pysyy kohtuullisen matalana. Tarvittaessa tuulilasin korkeutta on helppo säätää jopa ajon aikana, sillä säätö hoituu yksinkertaisesti lasin reunassa olevaa säätöpyörää pyörittämällä. Pitkillä matkoilla mukavuutta parantaa rennon pysty ajoasento sekä loiva polvikulma. KTM:n sivulaukkujen kiinnitys on muutettu ”puolikelluvaksi”, eli yläkiinnitys on jäykkä mutta alaosastaan laukut pääsevät liikkumaan sivusuunnassa. Tällä on tavoiteltu vakautta suurissa nopeuksissa. Koeajon aikana tuleekin tilaisuus kokeilla vauhdikkaampaa ajoa, ja puuskittaisesta sivutuulesta huolimatta Super Adventure tuntuu vakaalta vielä 230 kilometrin tuntinopeudessa. Aerodynamiikan lisäksi vakauteen vaikuttaa hyvin toimiva semiaktiivinen jousitusjärjestelmä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mittaristo uusiksi Uudessa Super Adventuressa on peräti 6,5 tuuman kokonaan uusittu väri-TFT-mittaristo. Kierroslukumittari on varsin selkeälukuinen, sillä sen näyttö on muotoiltu analogisten mittarien tapaan pyöreäksi. Monipuolisen mittariston yksi erikoisuus on, että nopeusnäytön fonttikoko suurenee sitä mukaa kun nopeus kasvaa. Ajotietokonetta hallitaan aiemmista Adventure-malleista tutulla neljän napin järjestelmällä. Myös valikoiden toimintaperiaate on pysynyt ennallaan. Ominaisuuksia ja varusteita pyörässä on yhden päivän koeajolle liikaakin omaksuttavaksi. Jotain on sentään jätetty vakiovarustuksen ulkopuolellekin, sillä tarjolla on Travel Pack -ohjelmistopäivityspaketti. Se sisältää muun muassa Quickshifter+ -vaihdeavustimen, jonka avulla vaihteita voi vaihtaa sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä. Samaan 711 euron pakettiin kuuluu myös mäkilähtöavustin (Hill Holder Control), moottorijarrua säätelevä MSR-järjestelmä sekä KTM My Ride -järjestelmä, jonka avulla älypuhelimen voi liittää pyörään niin että mittaristo toimii älypuhelimen näyttönä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Adventure S Hinta: 21 986,55 euroa Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, 1301 kuutiosenttimetriä Teho: 160 hv (118 kW) / 8750 r/min Vääntö: 140 Nm / 6750 r/min Kuivapaino: 215 kiloa Istuinkorkeus: 860/875 mm Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt