1.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Adventure S – 160 hevosvoiman sportti-adventure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seikkailupyörä, sporttipyörä vai matkapyörä? KTM 1290 Super Adventure S:ssä kaikki kolme ominaisuutta yhdistyvät. KTM 1290 Super Adventuren mallinimen perässä oleva S-kirjain tulee sanasta ”sport”. Mallimerkintä on luonteva, sillä 160 hevosvoiman 1300-kuutioisen moottorin ansiosta suorituskyky lähentelee isojen sporttipyörien suorituskykyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvain taskuunVakiovarustukseen kuuluu avaimeton käyttöjärjestelmä. Riittää kun avain on esimerkiksi ajopuvun taskussa, virtalukkoa pyörässä ei ole. Ja mikä hienoa, niin myös polttoainesäiliön korkki on avaimettoman järjestelmän piirissä.Starttinapin alapuolella on harmaa painike, josta painettaessa virta kytkeytyy päälle. Edellyttäen tietysti, että ”virta-avain” on riittävän lähellä, jotta järjestelmä sen tunnistaa. Kun ajon päätteeksi samasta napista painetaan pidempään, kytkeytyy sähköinen ohjauslukko päälle. Helppoa ja yksinkertaista, kunhan järjestelmään tottuu sen verran, ettei enää etsi katseellaan virtalukkoa ja tunnustele taskuista turhaan virta-avainta.Ison V2-moottorin luonne on kaksijakoinen. Se on tähän mennessä sivistynein ja käyttöalueeltaan laajin itävaltalaisvalmistajan moottori. Toisaalta voimaa on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi koko kierrosalueella, kunhan kaasu kääntää reippaammin. Uusi Super Adventure on pyörä, jossa oikeasti on käyttöä moottorin eri tehoasetuksille.MatkustusmukavuuttaTuulilasin muotoilua on muutettu. Se tarjoaakin nyt paremman suojan kuljettajalle, eikä aiheuta häiritseviä pyörteitä. Tämän seurauksena myös kypärän melutaso pysyy kohtuullisen matalana. Tarvittaessa tuulilasin korkeutta on helppo säätää jopa ajon aikana, sillä säätö hoituu yksinkertaisesti lasin reunassa olevaa säätöpyörää pyörittämällä. Pitkillä matkoilla mukavuutta parantaa rennon pysty ajoasento sekä loiva polvikulma.KTM:n sivulaukkujen kiinnitys on muutettu ”puolikelluvaksi”, eli yläkiinnitys on jäykkä mutta alaosastaan laukut pääsevät liikkumaan sivusuunnassa. Tällä on tavoiteltu vakautta suurissa nopeuksissa. Koeajon aikana tuleekin tilaisuus kokeilla vauhdikkaampaa ajoa, ja puuskittaisesta sivutuulesta huolimatta Super Adventure tuntuu vakaalta vielä 230 kilometrin tuntinopeudessa. Aerodynamiikan lisäksi vakauteen vaikuttaa hyvin toimiva semiaktiivinen jousitusjärjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittaristo uusiksiUudessa Super Adventuressa on peräti 6,5 tuuman kokonaan uusittu väri-TFT-mittaristo. Kierroslukumittari on varsin selkeälukuinen, sillä sen näyttö on muotoiltu analogisten mittarien tapaan pyöreäksi. Monipuolisen mittariston yksi erikoisuus on, että nopeusnäytön fonttikoko suurenee sitä mukaa kun nopeus kasvaa. Ajotietokonetta hallitaan aiemmista Adventure-malleista tutulla neljän napin järjestelmällä. Myös valikoiden toimintaperiaate on pysynyt ennallaan.Ominaisuuksia ja varusteita pyörässä on yhden päivän koeajolle liikaakin omaksuttavaksi. Jotain on sentään jätetty vakiovarustuksen ulkopuolellekin, sillä tarjolla on Travel Pack -ohjelmistopäivityspaketti. Se sisältää muun muassa Quickshifter+ -vaihdeavustimen, jonka avulla vaihteita voi vaihtaa sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä.Samaan 711 euron pakettiin kuuluu myös mäkilähtöavustin (Hill Holder Control), moottorijarrua säätelevä MSR-järjestelmä sekä KTM My Ride -järjestelmä, jonka avulla älypuhelimen voi liittää pyörään niin että mittaristo toimii älypuhelimen näyttönä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM 1290 Super Adventure S Hinta: 21 986,55 euroa Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, 1301 kuutiosenttimetriä Teho: 160 hv (118 kW) / 8750 r/min Vääntö: 140 Nm / 6750 r/min Kuivapaino: 215 kiloa Istuinkorkeus: 860/875 mm Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?