4.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Adventure S – Tutkaileva tehoseikkailija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n uusi 1290 Super Adventure S tarjoaa ensimmäisenä tuotantomoottoripyöränä tutkaan perustuvan adaptiivisen vakionopeussäätimen vakiovarusteena. Vaikka KTM:n uusi urheilullinen seikkailupyörä 1290 Super Adventure S eroaa edeltäjästään ulkoisesti vain vähän, on oranssien kuorien alle tehty runsaasti muutoksia. Rungon, moottorin ja ajoavustimien päivitykset ovat merkittäviä, mutta niitäkin merkittävämpi uutuus on adaptiivinen vakionopeussäädin. KTM:n mukaan 1290 Super Adventure S on ensimmäinen tuotantomoottoripyörä, jossa kyseinen järjestelmä kuuluu vakiovarustukseen. Kilpailijoillakin samantapaisia järjestelmiä on tästä vuodesta alkaen tarjolla, mutta ne kuuluvat lisähintaan hankittaviin varustepaketteihin. Koska kyse on moottoripyöräilyä mullistavasta kehityksestä, niin keskitytään tässä maistiaisjutussa tämän uuden järjestelmän toimintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2,5 vuoden ja 100 000 testikilometrin tulosKoeajossa oli mahdollisuus testata uuden vakionopeussäätimen toimintaa useissa eri ajotilanteissa. Yhdessä Boschin kanssa kehitetyn järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu, että se sallii useimmista kilpailijoiden toteutuksista poiketen vaihteiden vaihdon sekä kytkimellä että quickshifter-vaihdeavustimella vakionopeussäätimen pysyessä päällä. Lisäksi järjestelmä saa liiketunnistimelta tiedon pyörän kallistuksista, ja se hidastaa pyörän nopeutta hieman kaarteissa, mutta niin pehmeästi ettei kuljettaja sitä käytännössä huomaa.Kolmas erityisominaisuus on järjestelmään kuuluva ohitusavustin, joka nostaa tilapäisesti ajoneuvon nopeutta hitaampaa ajoneuvoa ohitettaessa.Vaikka automaattinen etäisyyden säätely edellä ajavaan ajoneuvoon on tuttu autokäytössä, niin moottoripyörässä järjestelmä tuntuu aluksi oudolta pyörän hoitaessa itsenäisesti kiihdytykset, hidastukset ja jopa jarrutukset jonossa ajaessa. Kuljettaja voi säätää etäisyyden edellä olevaan viidestä eri vaihtoehdosta: erittäin lyhyt (etäisyys edellä ajavaan 0,9 sekuntia), lyhyt (1,0 sek.), keskipitkä (1,2 sek.), pitkä (1,5 sek.) tai erittäin pitkä (2,0 sek.).Esimerkiksi satasen tuntinopeudessa 0,9-2,0 sekunnin aikahaarukka tarkoittaa 25-55 metrin etäisyyttä edellä ajavaan. Lisäksi kuljettaja voi valita järjestelmän toiminnasta mukavuuspainotteisen (Comfort) tai urheilullisen (Sport) vaihtoehdon.KTM:n ja Boschin 100 000 kilometrin testiurakka ja siihen käytetty 2,5 vuotta eivät ole menneet hukkaan, vaan järjestelmä on saatu kehitettyä sekä toiminnaltaan sujuvaksi että käyttöliittymältään moottoripyöräkäyttöön riittävän yksinkertaiseksi. Järjestelmä koostuu 45 000 parametristä, eli siihen on syötetty niin monta erilaista kuljettajan tai moottoripyörän ajotilannetta, joihin järjestelmällä on valmis toimintamalli.Hyvä vaan ei täydellinenKoeajon aikana tuli esiin ainoastaan kaksi tilannetta, joissa järjestelmän toiminta ei ollut täydellistä. Ensimmäinen oli kiertoliittymässä, jossa järjestelmän tutka kadotti edellä ajavan auton tämän kiertäessä kiertoliittymää, ja siksi moottoripyörä alkoi samassa tilanteessa itsenäisesti kiihdyttää. Toinen oli useamman moottoripyörien ajaessa maantiellä ryhmänä oikeaoppisesti niin, että joka toinen pyörä ajoi kaistan vasemmassa ”pyöränjäljessä” ja joka toinen oikeassa. Tällöin tutka ei havainnut edellä ja hieman sivussa ajanutta moottoripyörää, vaan yritti kiihdyttää vauhtia ja ajaa sen ohi. Nämä ovat kuitenkin luonnollisia ominaisuuksia, sillä leveämpi tutkan toimintasektori estäisi esimerkiksi viereisellä kaistalla ajavan rekan ohittamisen. Kunhan toimintaperiaatteen pitää mielessä, niin uusi adaptiivinen vakionopeussäädin tekee ajamisesta vaivattomampaa ja vähentää kuljettajan väsymystä jonossa ajaessa sekä pitkillä matkoilla. Moottori: 1301-kuutioinen nestejäähdytteinen V2-moottori Teho: 118 kW (160 hv) / 9 000 r/min Vääntö: 138 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 187 kg Akseliväli: 1557 mm Istuinkorkeus: 849/869 mm Kuivapaino: 220 kg Tankin tilavuus: 23 litraa Hinta: 24 517 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”