4.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Adventure S – Tutkaileva tehoseikkailija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n uusi 1290 Super Adventure S tarjoaa ensimmäisenä tuotantomoottoripyöränä tutkaan perustuvan adaptiivisen vakionopeussäätimen vakiovarusteena. Vaikka KTM:n uusi urheilullinen seikkailupyörä 1290 Super Adventure S eroaa edeltäjästään ulkoisesti vain vähän, on oranssien kuorien alle tehty runsaasti muutoksia. Rungon, moottorin ja ajoavustimien päivitykset ovat merkittäviä, mutta niitäkin merkittävämpi uutuus on adaptiivinen vakionopeussäädin. KTM:n mukaan 1290 Super Adventure S on ensimmäinen tuotantomoottoripyörä, jossa kyseinen järjestelmä kuuluu vakiovarustukseen. Kilpailijoillakin samantapaisia järjestelmiä on tästä vuodesta alkaen tarjolla, mutta ne kuuluvat lisähintaan hankittaviin varustepaketteihin. Koska kyse on moottoripyöräilyä mullistavasta kehityksestä, niin keskitytään tässä maistiaisjutussa tämän uuden järjestelmän toimintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 2,5 vuoden ja 100 000 testikilometrin tulos Koeajossa oli mahdollisuus testata uuden vakionopeussäätimen toimintaa useissa eri ajotilanteissa. Yhdessä Boschin kanssa kehitetyn järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu, että se sallii useimmista kilpailijoiden toteutuksista poiketen vaihteiden vaihdon sekä kytkimellä että quickshifter-vaihdeavustimella vakionopeussäätimen pysyessä päällä. Lisäksi järjestelmä saa liiketunnistimelta tiedon pyörän kallistuksista, ja se hidastaa pyörän nopeutta hieman kaarteissa, mutta niin pehmeästi ettei kuljettaja sitä käytännössä huomaa. Kolmas erityisominaisuus on järjestelmään kuuluva ohitusavustin, joka nostaa tilapäisesti ajoneuvon nopeutta hitaampaa ajoneuvoa ohitettaessa. Vaikka automaattinen etäisyyden säätely edellä ajavaan ajoneuvoon on tuttu autokäytössä, niin moottoripyörässä järjestelmä tuntuu aluksi oudolta pyörän hoitaessa itsenäisesti kiihdytykset, hidastukset ja jopa jarrutukset jonossa ajaessa. Kuljettaja voi säätää etäisyyden edellä olevaan viidestä eri vaihtoehdosta: erittäin lyhyt (etäisyys edellä ajavaan 0,9 sekuntia), lyhyt (1,0 sek.), keskipitkä (1,2 sek.), pitkä (1,5 sek.) tai erittäin pitkä (2,0 sek.). Esimerkiksi satasen tuntinopeudessa 0,9-2,0 sekunnin aikahaarukka tarkoittaa 25-55 metrin etäisyyttä edellä ajavaan. Lisäksi kuljettaja voi valita järjestelmän toiminnasta mukavuuspainotteisen (Comfort) tai urheilullisen (Sport) vaihtoehdon. KTM:n ja Boschin 100 000 kilometrin testiurakka ja siihen käytetty 2,5 vuotta eivät ole menneet hukkaan, vaan järjestelmä on saatu kehitettyä sekä toiminnaltaan sujuvaksi että käyttöliittymältään moottoripyöräkäyttöön riittävän yksinkertaiseksi. Järjestelmä koostuu 45 000 parametristä, eli siihen on syötetty niin monta erilaista kuljettajan tai moottoripyörän ajotilannetta, joihin järjestelmällä on valmis toimintamalli. Hyvä vaan ei täydellinen Koeajon aikana tuli esiin ainoastaan kaksi tilannetta, joissa järjestelmän toiminta ei ollut täydellistä. Ensimmäinen oli kiertoliittymässä, jossa järjestelmän tutka kadotti edellä ajavan auton tämän kiertäessä kiertoliittymää, ja siksi moottoripyörä alkoi samassa tilanteessa itsenäisesti kiihdyttää. Toinen oli useamman moottoripyörien ajaessa maantiellä ryhmänä oikeaoppisesti niin, että joka toinen pyörä ajoi kaistan vasemmassa ”pyöränjäljessä” ja joka toinen oikeassa. Tällöin tutka ei havainnut edellä ja hieman sivussa ajanutta moottoripyörää, vaan yritti kiihdyttää vauhtia ja ajaa sen ohi. Nämä ovat kuitenkin luonnollisia ominaisuuksia, sillä leveämpi tutkan toimintasektori estäisi esimerkiksi viereisellä kaistalla ajavan rekan ohittamisen. Kunhan toimintaperiaatteen pitää mielessä, niin uusi adaptiivinen vakionopeussäädin tekee ajamisesta vaivattomampaa ja vähentää kuljettajan väsymystä jonossa ajaessa sekä pitkillä matkoilla. Moottori: 1301-kuutioinen nestejäähdytteinen V2-moottori Teho: 118 kW (160 hv) / 9 000 r/min Vääntö: 138 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 187 kg Akseliväli: 1557 mm Istuinkorkeus: 849/869 mm Kuivapaino: 220 kg Tankin tilavuus: 23 litraa Hinta: 24 517 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia