4.3.2021 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 1290 Super Adventure S – Tutkaileva tehoseikkailija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM:n uusi 1290 Super Adventure S tarjoaa ensimmäisenä tuotantomoottoripyöränä tutkaan perustuvan adaptiivisen vakionopeussäätimen vakiovarusteena. Vaikka KTM:n uusi urheilullinen seikkailupyörä 1290 Super Adventure S eroaa edeltäjästään ulkoisesti vain vähän, on oranssien kuorien alle tehty runsaasti muutoksia. Rungon, moottorin ja ajoavustimien päivitykset ovat merkittäviä, mutta niitäkin merkittävämpi uutuus on adaptiivinen vakionopeussäädin. KTM:n mukaan 1290 Super Adventure S on ensimmäinen tuotantomoottoripyörä, jossa kyseinen järjestelmä kuuluu vakiovarustukseen. Kilpailijoillakin samantapaisia järjestelmiä on tästä vuodesta alkaen tarjolla, mutta ne kuuluvat lisähintaan hankittaviin varustepaketteihin. Koska kyse on moottoripyöräilyä mullistavasta kehityksestä, niin keskitytään tässä maistiaisjutussa tämän uuden järjestelmän toimintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2,5 vuoden ja 100 000 testikilometrin tulosKoeajossa oli mahdollisuus testata uuden vakionopeussäätimen toimintaa useissa eri ajotilanteissa. Yhdessä Boschin kanssa kehitetyn järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu, että se sallii useimmista kilpailijoiden toteutuksista poiketen vaihteiden vaihdon sekä kytkimellä että quickshifter-vaihdeavustimella vakionopeussäätimen pysyessä päällä. Lisäksi järjestelmä saa liiketunnistimelta tiedon pyörän kallistuksista, ja se hidastaa pyörän nopeutta hieman kaarteissa, mutta niin pehmeästi ettei kuljettaja sitä käytännössä huomaa.Kolmas erityisominaisuus on järjestelmään kuuluva ohitusavustin, joka nostaa tilapäisesti ajoneuvon nopeutta hitaampaa ajoneuvoa ohitettaessa.Vaikka automaattinen etäisyyden säätely edellä ajavaan ajoneuvoon on tuttu autokäytössä, niin moottoripyörässä järjestelmä tuntuu aluksi oudolta pyörän hoitaessa itsenäisesti kiihdytykset, hidastukset ja jopa jarrutukset jonossa ajaessa. Kuljettaja voi säätää etäisyyden edellä olevaan viidestä eri vaihtoehdosta: erittäin lyhyt (etäisyys edellä ajavaan 0,9 sekuntia), lyhyt (1,0 sek.), keskipitkä (1,2 sek.), pitkä (1,5 sek.) tai erittäin pitkä (2,0 sek.).Esimerkiksi satasen tuntinopeudessa 0,9-2,0 sekunnin aikahaarukka tarkoittaa 25-55 metrin etäisyyttä edellä ajavaan. Lisäksi kuljettaja voi valita järjestelmän toiminnasta mukavuuspainotteisen (Comfort) tai urheilullisen (Sport) vaihtoehdon.KTM:n ja Boschin 100 000 kilometrin testiurakka ja siihen käytetty 2,5 vuotta eivät ole menneet hukkaan, vaan järjestelmä on saatu kehitettyä sekä toiminnaltaan sujuvaksi että käyttöliittymältään moottoripyöräkäyttöön riittävän yksinkertaiseksi. Järjestelmä koostuu 45 000 parametristä, eli siihen on syötetty niin monta erilaista kuljettajan tai moottoripyörän ajotilannetta, joihin järjestelmällä on valmis toimintamalli.Hyvä vaan ei täydellinenKoeajon aikana tuli esiin ainoastaan kaksi tilannetta, joissa järjestelmän toiminta ei ollut täydellistä. Ensimmäinen oli kiertoliittymässä, jossa järjestelmän tutka kadotti edellä ajavan auton tämän kiertäessä kiertoliittymää, ja siksi moottoripyörä alkoi samassa tilanteessa itsenäisesti kiihdyttää. Toinen oli useamman moottoripyörien ajaessa maantiellä ryhmänä oikeaoppisesti niin, että joka toinen pyörä ajoi kaistan vasemmassa ”pyöränjäljessä” ja joka toinen oikeassa. Tällöin tutka ei havainnut edellä ja hieman sivussa ajanutta moottoripyörää, vaan yritti kiihdyttää vauhtia ja ajaa sen ohi. Nämä ovat kuitenkin luonnollisia ominaisuuksia, sillä leveämpi tutkan toimintasektori estäisi esimerkiksi viereisellä kaistalla ajavan rekan ohittamisen. Kunhan toimintaperiaatteen pitää mielessä, niin uusi adaptiivinen vakionopeussäädin tekee ajamisesta vaivattomampaa ja vähentää kuljettajan väsymystä jonossa ajaessa sekä pitkillä matkoilla. Moottori: 1301-kuutioinen nestejäähdytteinen V2-moottori Teho: 118 kW (160 hv) / 9 000 r/min Vääntö: 138 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 187 kg Akseliväli: 1557 mm Istuinkorkeus: 849/869 mm Kuivapaino: 220 kg Tankin tilavuus: 23 litraa Hinta: 24 517 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon