6.11.2015 Ajoneuvot Maistiainen: kyvykäs Audi Q7 e-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridijärjestelmä optimoi energiatehokkuuden ajoreitin mukaan. Se on Suomen verottajan pahin painajainen: 373 hevosvoimainen maasturijätti, jonka 46 gramman hiilidioksidipäästöt pitävät verot matalana.Audi ilmoittaa uutuuden kykenevän 1 400 kilometrin toimintamatkaan, kiitos akun ja 75 litran polttoainesäiliön. Se tarkoittaisi 5,4 litraa sataa kilometriä kohden – komea saavutus suurelle ja mukavalle seitsenpaikkaiselle katumaasturille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNavigaattori säästää energiaaVoima syntyy sähkömoottorin ja 3-litraisen V6-turbodieselin liitosta. Virallisessa NEDC-syklissä Q7 e-tronin kulutus jää 1,7 litraan sadalla kilometrillä. Käytännössä auto vie sitä enemmän, mutta älykkään navigaattorin ansiosta 56 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta saadaan kaikki irti.Kun kuljettaja asentaa päämäärän, laskee hybridijärjestelmän tehokkaimman tavan käyttää energiaa: Q7 tietää itse, milloin kannattaa ajaa hybridimoodissa ja milloin pelkällä sähköllä. Esimerkiksi taajama-alueilla Q7 e-tron pyrkii etenemään pelkällä sähköllä.Ladattavan hybridin ajokokemus ei juuri eroa tavallisesta Q7:stä. Hybridivoimalinjan toiminta on kiitettävän sulavaa. Aktiivisten värinää vaimentavien moottoritukien ansiosta polttomoottorin käynnistykset ja sammumiset ovat lähes huomaamattomia.Akun vaatiman tilan vuoksi Q7 e-tron on aina viisipaikkainen. Samasta syystä myöskään tavallista Q7:ää huomattavasti ketteröittävää nelipyöräohjausta ei ole saatavilla. Sen suurempia moitteita hybridiversion valitsevalle on vaikea keksiä.Audi Q7 e-tron ei ole vielä myynnissä. Auton hinta on yhä avoin, ja tekniset tiedot alustavia.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa