8.4.2017

Maistiainen: lava-autokilvan kirittäjä – Isuzu D-Max

Isuzu D-Max

Uusi Isuzu D-Max Space Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LS on kiinnostava tulokas.

Tämä lyhykäisesti koeajettu malliversio nousee manuaalivaihteisena maahantuojan arvion mukaan Suomessa suosituimmaksi, jos vanhat merkit pitävät paikkaansa. Tulokas on kiinnostava hyötyautoja ammatikseen tarvitseville. Kaksipaikkaisena Isuzu D-Max Space Cab -versiona verokohtelu on sama kuin pakettiautoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyötyautojen taitaja

Japanilainen Isuzu on autonvalmistajana hyötyautojen taitaja, jonka vahvuuksia on myös dieselmoottoritekniikka. D-Max lava-auto on valmistajalleen tärkeä myyntimalli maailmalla ja myös Pohjolan perukoilla. Joka seitsemäs Euroopassa myyty pick-up on Isuzu D-Max.

Uuden sukupolven eväät voi tiivistää kolmeen: uusi moottori, uutta ilmettä, uusia varusteita.

Uusi dieselkone

Uusi 1,9-litrainen dieselmoottori on noin 50 kiloa edeltävää voimanlähdettä kevyempi. Moottori tarjoaa käyttöön 164 hevosvoimaa (120 kW). Vääntöä on riittävät 360 Nm. Näillä kyvyin lava-auto liikkui koeajossa aivan riittävän kerkeästi hyötyautoksi. Moottori ei tarvitse AdBlue-lisäainetta, yksinkertaistaen ylläpitoa.

Uudet vaihteistot

Uutta on myös nyt kuusipykäläinen vaihteisto, jonka saa automaattina tai manuaalina. Hyvä, sillä aiempi viisilovinen voimansiirto oli jo hieman vanhentunut ratkaisu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tiukka taisto

Autoluokka on kasvussa: lava-autoja myytiin Suomessa toissavuonna noin 1 200 ja viime vuonna jo 1 434 kappaletta, maahantuojan edustaja Tomi Rintakallio taustoittaa. Kilpailutilanne on tiukka. Luokan markkinajohtaja on Toyota Hilux, sitten tulevat Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max ja Fiat Fullback.

Isuzun D-Maxeista valtaosa myynnistä kohdistuu Space Cab -versioihin, viisipaikkaisten Double Cab -versioiden osuus myynnistä on ollut noin 10 prosenttia. D-Maxin hinnat alkavat 30 000 eurosta (Space Cab 1.9 TDi 4WD MT LX). Kallein versio maksaa 54 000 euroa (Double Cab 1.9 TDi 4WD 6AT LSX).

Isuzu D-Max

Veto-ja maastokykyjä

Vetokyky on yksi Isuzu D-Maxin valteista. Sitä on 3 500 kilon verran. Ja maastonkin puolelle pääsee ja sieltä pois: maavaraa on luokassa tyypilliset 23,5 senttiä. Avuksi ajohaasteissa löytyvät niin mäkilähtöavustin kuin alamäkihidastin. Hidas nelivetokin löytyy.

Uutta varustelua

Keula, konepelti ja valot ovat uusiutuneet. Uudelleen muotoiltu on myös takaluukku. Ilmanvastuskerroin on aiempaa matalampi, joka laskee osaltaan kulutusta ja alentaa ajomelua. Sitä tosin on edelleen tarjolla turhankin kanssa, sillä renkaiden rouskunta kuuluu häiritsevästi sisälle asti.

Isuzu D-Max

Uutta on myös mittaristo ja seitsentuumainen kosketusnäyttö. Liitettävyys on aiempaa kattavampi. Viisipaikkaiseen Double Cab -versioon saa jopa 8 kaiuttimen äänentoistojärjestelmän. Peruutuskamera on vakiona kahdessa ylimmässä varustetasossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkä takuu

Rauhaa uudelle D-Maxin omistajalle antaa pitkä takuu. Takuu nyt 5 vuotta tai 100 000 kilometriä. Takuu oli aiemmin kolme vuotta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Petri Munukka

Kommentoi artikkelia