16.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus ES 300h – mukavuusalueella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexuksen uusi tulokas on voimakkaasti muotoiltu sedan: perinteisen reseptin alla piilee perinteisen hyvä auto. Lexus ES on Euroopassa uusi tulokas, mutta maailmalla mallia on myyty merkin debyyttivuodesta 1989 alkaen. Etuvetoinen ES on ehtinyt nyt seitsemänteen sukupolveensa. Lexus katsoi uuden sukupolven vahvemman muotokielen ja kuljettajakeskeisemmän ajokokemuksen myötä olevan sopiva Eurooppaankin. ES:n saapuminen tarkoittaa markkinoillamme samalla GS-sedanin poistumista myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat tilatLähes viisimetrisenä (4975mm) etuvetoisena autona Lexus ES tarjoaa hulppeat tilat: poikittaismoottori säästää tilaa, joka pahimmissa saksalaiskilpailijoissa hukkuu pitkittäismoottoriin ja mahdollisen takavedon vaatimaan kardaanitunneliin. Kun istuin- ja jousitusmukavuuskin on korkealla tasolla, sopii auto mainiosti pitkän matkan taittamiseen.Sinänsä ES:n kuoret kätkevät melko tavanomaisen perusrakenteen: edessä MacPherson-joustintuet ja takana Multilink-monivarsituenta. Ääni- ja värineristyksessä on tehty paljon työtä, ja sen huomaa. Rengasmeluun ei Espanjan teiden perusteella uskalla ottaa kantaa, vaikka paikalliset tiet ajoittain ovatkin yllättävän karkeita, mutta muutoin melulähteet on eristetty hyvin. Myös jousitusmukavuus on kunnossa, etenkin jos valitsee jonkin muun kuin kuvissa esiintyvän F Sport -varustelun.Saksalaisia vastaanPerusmallienkin ajettavuus ilahduttaa. Alusta kantaa ainakin kevyellä kuormalla hienosti, ja valtaosa tienpinnan epämukavuuksista suodattuvat tehokkaasti. Myös ohjaus yllättää positiivisesti: se ei tarjoa telepaattista yhteyttä asvaltin karkeuksiin, mutta tarjoaa tyyliin sopivan etäisen, joskin silti hyvin luonnollisen vasteen.ES voi olla voimakkaasti muotoiltu ja valtavirrasta poikkeavalla hybridivoimalinjalla varustettu, mutta ensikoeajon perusteella sen vahvuudet ovat perinteisten asioiden oikein tekemisessä: hyvät tilat, toimiva ajettavuus ja hyvä mukavuus. On mielenkiintoista nähdä miten se riittää markkinoilla, jossa Lexus asemoi ES:n Audi A6:n, BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benz E-sarjan perusdieseleitä vastaan.Länsi-Euroopassa ainoa voimalinjavaihtoehto on 300h -hybridi, jonka kokonaisteho on 218 hevosvoimaa. Dieselin välittömään vääntöön tottuneelle tasakierroksilla muun auton sivistystasoon nähden turhan voimakkaasti ääntelevä nelisylinterinen bensiinimoottori vaatinee hetken totuttelua, mutta täyskaasukiihdytysten ulkopuolella voimalinja toimii sivistyneesti. Käytännön suorituskyvyssä ei sinänsä ole mitään vikaa, portaaton hybridijärjestelmä ei vain luo rajua kiihtyvyyden tunnetta. Ilmainen vinkki: jos harkitset saksalaisista ES:ään vaihtoa, neuvottele auto vähän pidempään koeajoon. Pienen tottumisen jälkeen japanilaisten pienet erikoisuudet eivät ärsytä niin paljoa, ja silmät alkavat aukeamaan muille vahvuuksille.Lexus ES -malliston hinnat alkavat Comfort-varustelun 49 218 eurosta. Myydyimmäksi maahantuoja odottaa ES 300h Executivea, jonka saa omakseen 56 184 eurolla. Malliston lippulaivana on 67 955 euroa maksava Luxury.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti