27.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus UX – sisäänheittäjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kompaktit katumaasturit ovat yksi nopeimmin kasvavista autoluokista tällä hetkellä. Lexus lähtee mukaan kisaan uudella UX-mallilla, joka on eräänlainen hatchbackin ja katumaasturin välimuoto – siis crossover. Takana on päivä Lexus UX:n ratin takana. Kilometrejä on nielty Barcelonaa ympäröivien kukkuloiden syheröisillä mutkateillä sekä Cavan viinialuetta halkovilla ja letkeästi polveilevilla maanteillä. Mieli alkaa lämmetä UX:lle. Siinä on tehty moni asia oikein.Koska kyseessä on kokonaan uusi autoluokka Lexukselle, odotuksissa on, että UX tulee olemaan monelle asiakkaalle ensi askel Lexuksen suuntaan – ehkä jopa se ensimmäinen premium-tuote. Siksi ensivaikutelma on tärkeä, ja Lexuksen satsaukset näkyvät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatsokaa minuaAloitetaan pikaisella kierroksella auton ympäri. Keula on Lexuksen nykytyylin mukainen, kuvan koeajoauto on Luxury-varusteinen, F-Sportin keula on hieman erilainen. Molempien muotoilu on kuitenkin yhtä raju. Tämä auto haluaa, että sitä katsotaan. Toki räväkkä muotoilu on aina asia, joka polarisoi.Räväkän keulan takana muodot rauhoittuvat auton kylkiin siirryttäessä. Pullistetuilla ja tummilla pyöränkoteloilla viestitetään maastohenkisyyttä. UX ei kuitenkaan ole möhkömäinen; 4,5 metrin kokonaispituuteen nähden auton 1,52 metrin korkeus ei yllä vielä katumaasturitasoon. Tämä luo etenkin UX:n sivuprofiilille hieman hatchbackmaisen olemuksen.Perä on leikattu taas teräväksi, ja erittäin lyhyt peräylitys luo UX:lle eteenpäin menevän habituksen. Kokonaisuus on lopulta yllättävän tasapainoinen. Muodoissa on sen verran särmää, että niihin tottuminen vaatii aikansa. Kääntäen voidaan myös sanoa, että muotoihin ei kyllästy aivan heti.Laatuvaikutelmaan satsattuSiirtyminen ratin taakse on vaivatonta. UX:ään ei tarvitse sen paremmin nousta kuin pudottautuakaan. Kuskin penkissä on runsaat säätövarat eri mittaisille kuljettajille, ja etenkin korkeussäätö on todella reipas. Tästä on se etu, että ajoasennosta saa joko riittävän matalan eli mahdollisimman henkilöautomaisen tai riittävän korkean, jolloin korostuvat auton katumaasturimaiset vaikutteet. Valinta on kuskin, miten tykkää istua.Kabiinin yleisilme on ylevä, laatuvaikutelma on hyvä. Kovaa muovia on toki siellä täällä, mutta kaiken kaikkiaan laatu on Lexukselta odotettavalla tasolla. Nappuloita on vielä riittävästi sekä ratissa että kojelaudassa, ja näyttö on kojelaudan päällä hyvin näkökentässä.Pikaistuminen takapenkille ei ole väljä kokemus, takatilat eivät selvästikään ole olleet auton suunnittelijoiden tärkein kriteeri. Kyllä aikuinenkin sinne mahtuu, mutta takatilat on suunniteltu selvästikin lähinnä jälkikasvua varten.Sama filosofia näkyy takakontissa. Tila on hyvin matala, eikö 320-litran vetoisuus ole kovin kummoinen lukema. Takapenkit kaatamalla tilaa tulee toki lisää, mutta UX:ää ei ole selvästikään suunniteltu perheautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava alustaEnsimmäiset ajokokemukset saavat kehumaan auton alustaa, joka on jämäkän mukavuuspainotteinen. Voimalinja noudattelee Lexuksen/Toyotan hybridifilosofiaa, eli kohtalaisen ison eli kaksilitraisen bensamoottorin parina on . Niiden 184 hevosvoiman yhteistehoa hallinnoidaan portaattoman vaihteiston kautta.Käytettävissä on kolme ajo-ohjelmaa: eco, normaali ja sporttinen. Ensimainittu kannustaa ajamaan kuin kaasupolkimen ja kuskin monon välissä olisi kananmuna, viimeksi mainittu kierrättää konetta enemmän ja tarjoaa herkemmän vasteen kaasupolkimeen. Kumpikaan ei ole optimi ajonautintoa ajatellen, mutta tästä lisää varsinaisessa koeajoraportissa myöhemmin.Suomeen UX saapuu huhtikuussa, ja malliston hinnat alkavat 40 424 eurosta. Kyseessä on tällöin etuvetoinen ja Comfort-varusteltu auto. Nelivedon ja parempien varusteiden myötä hinnat nousevat aina hieman yli 60 000 euroon. Maahantuoja veikkaa suurimman osan päätyvän Premium-varusteiseen autoon, jolloin hinta on etuvetoisena 46 356 euroa ja nelivetoisena 49 170 euroa.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja