24.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda CX-5 on katumaasturi, jota on yhä ilo ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan nykytyyli jatkuu uudessa CX-5:ssä: tyylikäs ulkokuori kätkee hienon ajettavuuden. Toisen sukupolven Mazda CX-5:n koeajo alkoi erikoisesti väistyvän mallin ohjaksissa. Noin puolentoista tunnin ajo vuonna 2012 esitellyllä mallilla muistutti auton mainiosta ajettavuudesta, mutta viidessä vuodessa sisätilojen muotoilu ja dieselmoottorin äänieristys on jäänyt kehityksestä jälkeen.Ei liene ihme, että uudessa sukupolvessa Mazda on panostanut juuri äänien ja värinöiden eristämiseen. Uusi CX-5 on ainakin Italian Toscanan teillä edeltäjäänsä hiljaisempi, erityisesti juuri moottoriosaston raksutus on vaimennettu varsin pehmeäksi murinaksi. Tieäänien eristyksen suhteen palaamme asiaan kotimaan koeajossa.Mutkaiset tiet paljastivat, ettei edeltäjämallin ajettavuutta ole unohdettu. Uuden CX-5:n ohjaus on tarkka ja erittäin luonnollinen, vaikka varsinaista tunnokkuuden tulvaa se ei tarjoa. Katumaasturi taittuu tiukkoihinkin serpentiineihin nöyrän kallistelematta. Panostus ajettavuuteen on kannattanut, Mazdaa on oikeasti hauska ajaa.Koeajoauton 2,2-litrainen dieselmoottori ja manuaalivaihteisto osoittautuivat loistavaksi yhdistelmäksi. Diesel vetää nöyrästi laajalla käyntialueella, ja Mazdan vaihteensiirto on esimerkillisen sulava ja tarkka.Sisätilat ovat vaihtaneet edeltäjän muhkun kojelaudan muista Mazdoista tuttuihin pelkistettyihin vaakalinjoihin. Ilme on rauhallisen pelkistetty. Tilat riittävät hienosti keskimittaiselle ja hieman pidemmällekin.Ajettavuuden ohella Mazda CX-5:n toinen päävahvuus on muotoilu. Valmistaja kertoo pyrkineensä pelkistettyyn kauneuteen. Lopputulos on kenties luokkansa tyylikkäin auto.Mazda CX-5:t saapuvat Suomeen kesällä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa