24.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda CX-5 on katumaasturi, jota on yhä ilo ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan nykytyyli jatkuu uudessa CX-5:ssä: tyylikäs ulkokuori kätkee hienon ajettavuuden. Toisen sukupolven Mazda CX-5:n koeajo alkoi erikoisesti väistyvän mallin ohjaksissa. Noin puolentoista tunnin ajo vuonna 2012 esitellyllä mallilla muistutti auton mainiosta ajettavuudesta, mutta viidessä vuodessa sisätilojen muotoilu ja dieselmoottorin äänieristys on jäänyt kehityksestä jälkeen.Ei liene ihme, että uudessa sukupolvessa Mazda on panostanut juuri äänien ja värinöiden eristämiseen. Uusi CX-5 on ainakin Italian Toscanan teillä edeltäjäänsä hiljaisempi, erityisesti juuri moottoriosaston raksutus on vaimennettu varsin pehmeäksi murinaksi. Tieäänien eristyksen suhteen palaamme asiaan kotimaan koeajossa.Mutkaiset tiet paljastivat, ettei edeltäjämallin ajettavuutta ole unohdettu. Uuden CX-5:n ohjaus on tarkka ja erittäin luonnollinen, vaikka varsinaista tunnokkuuden tulvaa se ei tarjoa. Katumaasturi taittuu tiukkoihinkin serpentiineihin nöyrän kallistelematta. Panostus ajettavuuteen on kannattanut, Mazdaa on oikeasti hauska ajaa.Koeajoauton 2,2-litrainen dieselmoottori ja manuaalivaihteisto osoittautuivat loistavaksi yhdistelmäksi. Diesel vetää nöyrästi laajalla käyntialueella, ja Mazdan vaihteensiirto on esimerkillisen sulava ja tarkka.Sisätilat ovat vaihtaneet edeltäjän muhkun kojelaudan muista Mazdoista tuttuihin pelkistettyihin vaakalinjoihin. Ilme on rauhallisen pelkistetty. Tilat riittävät hienosti keskimittaiselle ja hieman pidemmällekin.Ajettavuuden ohella Mazda CX-5:n toinen päävahvuus on muotoilu. Valmistaja kertoo pyrkineensä pelkistettyyn kauneuteen. Lopputulos on kenties luokkansa tyylikkäin auto.Mazda CX-5:t saapuvat Suomeen kesällä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”