24.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda CX-5 on katumaasturi, jota on yhä ilo ajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan nykytyyli jatkuu uudessa CX-5:ssä: tyylikäs ulkokuori kätkee hienon ajettavuuden. Toisen sukupolven Mazda CX-5:n koeajo alkoi erikoisesti väistyvän mallin ohjaksissa. Noin puolentoista tunnin ajo vuonna 2012 esitellyllä mallilla muistutti auton mainiosta ajettavuudesta, mutta viidessä vuodessa sisätilojen muotoilu ja dieselmoottorin äänieristys on jäänyt kehityksestä jälkeen.Ei liene ihme, että uudessa sukupolvessa Mazda on panostanut juuri äänien ja värinöiden eristämiseen. Uusi CX-5 on ainakin Italian Toscanan teillä edeltäjäänsä hiljaisempi, erityisesti juuri moottoriosaston raksutus on vaimennettu varsin pehmeäksi murinaksi. Tieäänien eristyksen suhteen palaamme asiaan kotimaan koeajossa.Mutkaiset tiet paljastivat, ettei edeltäjämallin ajettavuutta ole unohdettu. Uuden CX-5:n ohjaus on tarkka ja erittäin luonnollinen, vaikka varsinaista tunnokkuuden tulvaa se ei tarjoa. Katumaasturi taittuu tiukkoihinkin serpentiineihin nöyrän kallistelematta. Panostus ajettavuuteen on kannattanut, Mazdaa on oikeasti hauska ajaa.Koeajoauton 2,2-litrainen dieselmoottori ja manuaalivaihteisto osoittautuivat loistavaksi yhdistelmäksi. Diesel vetää nöyrästi laajalla käyntialueella, ja Mazdan vaihteensiirto on esimerkillisen sulava ja tarkka.Sisätilat ovat vaihtaneet edeltäjän muhkun kojelaudan muista Mazdoista tuttuihin pelkistettyihin vaakalinjoihin. Ilme on rauhallisen pelkistetty. Tilat riittävät hienosti keskimittaiselle ja hieman pidemmällekin.Ajettavuuden ohella Mazda CX-5:n toinen päävahvuus on muotoilu. Valmistaja kertoo pyrkineensä pelkistettyyn kauneuteen. Lopputulos on kenties luokkansa tyylikkäin auto.Mazda CX-5:t saapuvat Suomeen kesällä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous