25.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda CX-60 – valmistajan ensimmäisessä lataushybridissä on perusteet kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-60 on valmistajan ensimmäinen lataushybridi – joidenkin mielestä tällaisen mallin tuominen markkinoille nyt voi olla jo myöhäistä, mutta ennakkokysynnän perusteella näin väittävät ovat väärässä. Moottori kävi jokin aika sitten koeistumassa Mazda CX-60 -katumaasturin, jonka on tarkoituksena kantaa jatkossa japanilaisvalmistajan lippulaivan viittaa.Kyseisen staattisen esittelyn jälkeen kerroimme kattavasti auton teknisiä ominaisuuksia, mutta kerrataan lyhyesti tärkeimmät. Kyseessä on myös valmistajan ensimmäinen lataushybridi, aiemmin mallistoon on kuulunut lähinnä puhtaasti polttomoottorilla toimivia autoja, sekä MX-30 -täyssähköauto.Voimalinjaan kuuluu tuttu 2,5-litrainen 141 kilowatin (191 hevosvoiman) tehoinen vapaastihengittävä bensiinimoottori, jonka pariksi on liitetty vaihteiston yhteydessä sijaitseva sähkömoottori. Sähkömoottorista tehoa irtoaa 100 kW (136 hv) ja ilmoitettu yhteisteho on suoraan näiden kahden summa.Akuston koko on 17,8 kilowattituntia, jonka voimin sähköllä voi päästä jopa yli 60 kilometriä. Auto on normaalissa ajossa reilusti takavetopainotteinen ja auton vetotapa ei riipu käytettävästä energianlähteestä. Molemmat akselit voivat siis toimia joko pelkästään sähkömoottorilla, pelkästään polttomoottorilla, tai näiden yhteistyön avulla.Pelkästään sähköllä voikin ajaa käytännössä niin kauan kuin virtaa riittää – sähkömoottorissa riittää tehoa siinä määrin, ettei polttomoottoria tarvitse käynnistellä kiihdytyksissäkään.Täysin uutta on myös ilman momentinmuunninta toimiva kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Aiemmin Mazdan automaatit ovat olleet kuusipykäläisiä, mutta kahdeksanportaisella kerrotaan saatavan enemmän irti voimalinjasta niin ajomukavuuden kuin taloudellisuudenkin osalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuosittuun kokoluokkaanPituutta autolla on 4 745 millimetriä, leveyttä 1 890 mm ja korkeutta 1 685 mm – auto on siis samaa kokoluokkaa esimerkiksi Suomessa suositun Volvo XC60:n kanssa. Kuljettajalla autossa on miellyttävät oltavat: muun Mazda-malliston mukaisesti erilaiset painikkeet ovat intuitiivisesti sijoitettu ja istuimet ovat miellyttävän tukevat olematta kuitenkaan kovat. Vaihteenvalitsin poikkeaa normaalista, sillä p-asennosta sitä liikutetaan ensin oikealle, ennen eteen- tai taaksepäin liikkumisen valitsemista.Myös takana on miellyttävät tilat ja kaksi 185-senttimetristä matkustaa autossa peräkkäin aivan mielellään. Tavaratilan vetävyys on 477 litraa, ja varustetasosta riippuen välipohjan alta vapautuu lisätilaa tavaralle. Koeajamassamme yksilössä iso osa tilasta on tosin Bosen subwooferin valtaamana.Tarkempiin ajotuntumiin palataan myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa. Mainittakoon kuitenkin, että on helppo uskoa maahantuojan väitettä siitä, että Mazda CX-60 on valmistajan eniten ennakkomyyty auto aikoihin – sen verran hyvällä mallilla perusteet tuntuvat olevan. Auton hinnat lähtevät 52 997 eurosta, ja kaikkien mahdollisten lisävarusteidenkin kanssa hinta nousee varsin kohtuullisesti noin 15 000 euroa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”