19.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-AMG GT C Roadster – hymy edessä, ukkonen takana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG GT C Roadster on klassisen muskelin ja herkän urheiluauton avokattoinen yhdistelmä. Mercedes-AMG GT C Roadsteria ajaessa huomaa vilkuilevansa taustapeiliin. Kovin paljoa hyödyllistä sieltä ei näe, ainakaan mikäli keskimittaisen vartalon laskee urheiluistuinta säätämällä lähes lattiatasoon. Korin takaosan katteiden päälle jää pieni kaistale tietä, loppuosa peilistä näyttää taivaalle.Juuri se taivas on tärkeää. Aina välillä taustapeilistä on hyvä varmistaa korviin kantautuvan jytinän ja paukkeen todellakin johtuvan omasta kaasujalasta. Tämä neljälitrainen tuplaturboahdettu V8 ei ole hiljaa voimavaroistaan.Jos jytinä kuitenkin johtuu sateesta, voi Roadsterin katon nostaa ylös auton liikkuessa alle 60 kilometriä tunnissa. Rättikatto taittuu nopeasti sähköllä korin rakenteisiin, eikä se syö tavaratilaa.Roadster on toinen korimalli Mercedes-AMG:n GT-mallistoon. Mallinimen C-kirjain viittaa uuteen viritystasoon, joka asettuu mallistossa urheilullisen GT S:n ja kilpa-automaisen GT R:n välimaastoon.Koeajoauto tummanpuhuva mattaväri johtuu Edition 50 -erikoismallista. Autoyksilön numero oli 1/500.GT C lainaa GT R:n leveän perän, mutta keula on GT S:stä tuttua kapeampaa mallia. Lopputulos on härskin leveä avoauto, jonka muodot uhkuvat perinteistä voimaa. Pitkän konepellin alta löytyvä V8 tarjoilee täyskaasulla 557 hevosvoiman selkäsaunat.Ajoltaan auto on yhdistelmä klassista muskeliautoa ja mukavaa modernia urheiluautoa. Moottorin soundit ovat ehtaa V8:ia. Alusta taas suodattaa töyssyt yllättävän mukavasti ja päättäväisesti.Seuraavaksi AMG GT –ajokokemus syvenee, kun alle vaihtuu coupe-korinen GT R -tunnuksia kantava yksilö… Siihen palaamme pian.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla