4.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DFSK EC75 haastaa rohkeasti tutummalta kuulostavia kilpailijoitaan. Kokonaisuus ei kuitenkaan ole aivan näiden tasolla. Uuden automerkin ilmaantuminen katukuvaan kääntää heti päitä ja herättää huomiota latauspaikoilla. DFSK on aikanaan muodostunut Dongfengin ja Sokonin pakettiautoja valmistavan yhteistyöyrityksen nimeksi. Koronan aikana Dongfeng luopui omistuksestaan ja sittemmin Sokon on nimetty uudelleen Seres Automobileksi. DFSK on kuitenkin jäänyt markkinointinimeksi pakettiautoille, joista suurin on EC75. DFSK EC75 on uusi täyssähköinen haastaja pakettiautojen myydyimpään ”tonniluokkaan”. Tulokkaan kantavuus on peräti 1 200 kg, ja jykevästä ulkonäöstä huolimatta omamassaa on kertynyt vain 1 730 kg. Kuormatilavuudeksi ilmoitetaan 6,7 kuutiota. Kilpailijoista poiketen mallisto on suppea: vain yksi koko ja yksi voimalinja.Varusteluvaihtoehtoja on kaksi – nyt koeajettu L1-perusmalli maksaa 39 900 euroa, ja kaksi tonnia lisäämällä saa M1:en vakionopeudensäätimellä sekä lisätyillä sähköisillä turvajärjestelmillä. Takana on pariovet ja molemmissa kyljissä liukuovet, tavaratila on valaistu ja varustettu kuormankiinnityslenkeillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimaton varusteluDFSK EC75:n ohjaamo on kolmelle henkilölle kapea, vaikka apukuskin istuin onkin kahden istuttava. Keskimmäisen selkänojan voi myös taittaa alas työpöydäksi.Ajoasennosta saa kelvollisen, vaikka ylimääräistä tilaa ei pituussuunnassa olekaan ja ratissa on vain kallistussäätö; etäisyyssäätö puuttuu. Ratin oikea viiksi toimii vaihteenvalitsimena –vasempaan viikseen on vilkkujen lisäksi ahdettu pyyhkimet ja valot. Sivupeilit on säädettävä käsin ulkoa, mikä on nykypäivänä harvinaista, ja istuinlämmittimetkin puuttuvat. Kojelauta on selkeän pelkistetty: kuvaruutuja on kaksi, mittaristo ja kosketusnäyttö. Mittaristosta näkyy akun lämpötila ja kennojen jännite, mutta mieluummin seuraisi vaikkapa kulutusta ja ulkolämpötilaa.Lämmityslaitteen säädöt ovat kosketusnäytön alareunassa koko ajan näkyvissä, ja niitä kyllä tarvitaankin järjestelmän suppeuden vuoksi. Lämpötilalle löytyy kyllä asteikkovalinta, mutta sillä ei ole vaikutusta lämpötilaan – vasta valitsemalla päälle Heat-toiminnon vastukset alkavat lämmittää. Astevalinta ei säädä lämpötilaa tämän jälkeenkään, vaan lämmön säätämiseksi lämmitintä on käytettävä päällä pätkittäin. Onko samaa luvassa kesällä ilmastoinnin kanssa?Tien tukkonaDFSK EC75 on moottoriteholtaan vaatimaton, 70 kW (94 hv). Kiihdytykset ovat kuitenkin liukkaita, sillä kohtuullinen omapaino auttaa. Tehon puute ei pääse vaivaamaan isommillakaan nopeuksilla, sillä nopeus on rajoitettu 85 km/h -mittarinopeuteen. Mittarivirhe on 5 km/h, joten todellista nopeutta on vain 80 km/h, eli rekatkin pyrkivät ohi maantiellä.Auton keveys on osaksi pienen litiumrautafosfaattiakun (50 kWh) ansiota, mutta tällöin toimintamatkakaan ei häikäise. Tyhjällä autolla lämpimästä tallista plussakelillä ajettuna kulutus jää kohtuulliseen 20 kWh/100 km -tuntumaan, jolloin 230 kilometrin toimintamatka voisi olla kesällä mahdollinen. Kylmemmässä ja kuormattuna ajettaessa kulutus nousee tasolle 30 kWh/100 km, ja toimintamatka putoaa 160 kilometriin.Edes pienen akun lataus ei suju kovin nopeasti, sillä vaihtovirtalatausta auto huolii vain 6,6 kW:n teholla. Pikalataustehoksi luvataan 50 kW ja se toteutuukin lämpimällä akulla; esilämmitystä ei ole.Ajettavuudeltaan tulokas ei aiheuta isoja pettymyksiä, jos ei ilon kiljahduksiakaan. Taka-akselin lehtijousitus ei ole tyhjänäkään turhan kimmoisa: akuston paino tasoittaa menoa. Ohjaus on nykytapaan kevyt ja tunnoton. Melutaso pysyy nastarenkaillakin hillittynä. Eniten ajamista häiritsee kaasun ja jarrun herkkyys, etenkin hidastuksissa regeneraation säätö vaatii tarkkaa jalkatyötä. Hyvät ja huonot puolet keveys toimintamatka hidas lataus lämmönsäätö suppea mallisto nopeudenrajoitin DFSK EC75 SÄHKÖAUTO, etuveto 70 kW (94 hv), 230 Nm Akku netto 50,38 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus 20 kWh / 100 km toimintamatka 252 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus 80 km/h (raj.) Mitat Pituus 5 130 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 2 020 mm Akseliväli 3 200 mm Tavaratila 6,7 m3 Omamassa 1 730 kg perävaunu kg Euro NCAP ei testattu Takuu 6 v / 150 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 39 900 € koeajoauto 39 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 8.6.2024 Ajoneuvot Kiinalainen DFSK aikoo tuoda Suomeen kilpailukykyisesti hinnoitellun sähköpakettiauton sekä muun muassa lataushybridikatumaasturin 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”