8.6.2024 Ajoneuvot Kiinalainen DFSK aikoo tuoda Suomeen kilpailukykyisesti hinnoitellun sähköpakettiauton sekä muun muassa lataushybridikatumaasturin Teksti Benjamin Helander Kuva DFSK Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Novus Cars Finland Oy on tuomassa Suomeen kolmea uutta kiinalaismerkkiä, joiden tuotteisiin Moottori pääsee tutustumaan tulevina kuukausina. Yksi niistä on DFSK eli alkujaan Dongfeng Sokon Automobile, joka on jalkautumassa maahan sähköpakettiautolla sekä parilla crossoverilla. Kaksi muuta merkkiä ovat jo esitellyt Seres sekä Skywell, joiden maihinnousu tapahtuu kunkin kohdalla yhdellä sähköcrossover -mallilla. Nykyisin kokonaan Seresin omistuksessa oleva DFSK on näistä kolmesta merkistä ylivoimaisesti pisimpään vaikuttanut ja edustaa kiinalaisessa autonvalmistuksessa sitä perinteistä päätä, jos ei nyt oteta huomioon aikoinaan muutamalle kommunistisen puolueen jäsenelle tehtyjä punalippulimusiineja. DFSK:n perustivatkin yli kaksi vuosikymmentä sitten Sokon (Seres) sekä muun muassa Citroëneja Kiinassa valmistava Dongfeng, ja tarkoituksena oli alkaa valmistaa pieniä ja halpoja hyötyautoja kiinalaisille viljelijöille ja muille pientuottajille, 2000-luvulle tultaessa kun yhä useammalla heistä alkoi olla varaa moottorikäyttöiseen kulkupeliin. Tällä saralla DFSK on pysynyt lestissään ja valmistaa edelleen muun muassa mikrokuorma-autoja, mutta nykyisin sen mallistoon kuuluu muunkin tyyppisiä ajoneuvoja, joista saamme nyt ensimmäiset pikku maistiaiset täällä Suomen markkinoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy DFSK E5 Aiemmin kuluvalla viikolla tähän samaan teemaan liittyen on tullut esiteltyä kaksi muuta kiinalaista crossoveria, joita yhdistää suunnilleen sama kokoluokka sekä mallinimessä numero 5. DFSK E5:n erottaa Seres 5:stä ja Skywell ET-5:stä etenkin sen lataushybridivoimalinja eli kyseessä ei ole täyssähköauto. Auto on sama kuin Kiinassa vuonna 2023 esitelty Landian E5, ja kuten on tullut kontekstissa jo hyvin tutuksi, nimimuunnoksia tälläkin crossoverilla riittää. Täyssähköinen versio asiasta on ollut Kiinassa markkinoilla vuodesta 2021 lähtien nimellä Fengon 580. DFSK E5:n lataushybridivoimalinja koostuu 1,5-litraisesta, 81 kilowatin ja 135 newtonmetrin vapaastihengittävästä bensiinimoottorista sekä 130 kilowatin ja 300 newtonmetrin sähkömoottorista. Painotussuhde on siis selvästi sähkömoottorin puolella, ja bensiinimoottori toimiikin sähköntuottajan roolissa siinä tilanteessa, että noin sadan kilometrin (vanhalla NEDC-syklillä tosin) sähköinen toimintamatka menee umpeen. Bensatankin turvin auton kerrotaan kulkevan pitkälle toista tuhatta kilometriä. Auton tekniikassa näkyy sekä elektroniikkajätti Huawein että sähköautojätti BYD:in kädenjälki. Huawei vastaa auton HiCar -käyttöjärjestelmästä, BYD puolestaan luonnollisesti sähkövoimalinjan osista. DFSK E5:n kokonaispituus on 4,76 metriä, ja akseliväliä autosta löytyy 2,785:n metrin verran. Auto on mainitusta kolmikosta suurin, ja siinä on valmius myös seitsenpaikkaiseen konfiguraatioon. Kahden aloitusmallin jälkeen DFSK-mallisto tulee laajenemaan Suomessa myös pykälää pienemmällä E3 -sähköcrossoverilla, joka tulee olemaan uudelleenbrändätty Seres 3, ja asettumaan karkeasti C-segmenttiin. Siitäkin seuraa myöhemmin lisätietoja. DFSK EC75 Toinen DFSK:n avausmalleista Suomessa tulee olemaan E5:tä lähempänä merkin alkuperiä, mutta toki moderni pakettiauto ja lisäksi täyssähköinen. Kotimarkkinoillaan DFSK EC75 tunnetaan nimellä Ruichi EC75. Omaperäisellä tavalla muotoiltu EC75 on tonniluokkaan sijoittuva sähköpakettiauto. Kantavuutta autolla on 1,2 tonnia ja tavaratilan tilavuus 6,7 kuutiometriä. Tavaratilan pituus on 2,83 metriä ja auton kokonaispituus puolestaan 5,13 metriä. EC75:ssä on liukuovet kummallakin puolella, mikä edistää lastausta ja käytettävyyttä muutenkin. Auton hytissä on kaksi istuinta ja sen kojelauta on varsin nykyaikaisen näköinen digitaalimittaristoineen, tietoviihdenäyttöineen ja tyylikkäine paneeleineen. EC75 on luokassaan aika kapea, ollessaan leveydeltään vain 1,86-metrinen, mutta läpiastuttava ohjaamo vaikuttaa kuitenkin sinänsä tilavalta. DFSK EC75 on selvästi kaupunkiliikenteeseen tarkoitettu sähköpakettiauto. Sen akku on kohtuullisen pieni, kapasiteetiltaan vain 50-kilowattituntinen, mutta toisaalta myös auton omamassa jää sen ansiosta verrattain pieneksi, ollen noin 1,7 tonnia. Näillä eväin auton toimintamatkaksi kerrotaan 252 kilometriä. EC75:n sähkömoottori tuottaa melko vaatimattoman 70 kilowatin huipputehon ja 230 newtonmetrin huippuväännön. Novus Cars Finlandilta DFSK EC75:n hinnaksi kerrotaan 39 900 euroa. Sitä voidaan pitää kilpailukykyisenä saman kokoluokan sähköpakettiautoihin verrattuna, vaikka kaikkien ominaisuuksien täydellinen suhteuttaminen onkin haastavaa. Esimerkiksi toinen kiinalaistarjokas, tasan samankokoisen tavaratilan omaava Maxus E-Deliver 7 lähtee ilman arvonlisäveroa 47 000 eurolla ja alvin kanssa 58 000 eurolla. Eurooppalaisista vaihtoehdoista suunnilleen samankokoinen Stellantiksen ja Toyotan tonniluokan sähköpakuperhe Citroën Ë-Jumpyineen ja kumppaneineen ovat nekin yli 55 000 euron sijoituksia. Lähde: Novus Cars Finland Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan