23.5.2024

Maistiainen: Maxus e-Deliver 7 – vakiovarusteena aivan kaikki

Kuva Tuomas Rajala

Kiinalaisvalmistajan sähköpakettiauto näyttää, ettei lisävarusteluettelolle ole aina tarvetta.

Maxus alkaa hiljalleen olla suomalaisille tuttu automerkki, sillä sähköisiä ajoneuvoja valmistava kiinalaismerkki on operoinut markkinoilla jo hyvän tovin. Valmistajan mallisto koostuu pääosin tuotteista, joita muut merkit tuntuvat vierastavan. Tarjolla on isoja henkilönkuljettimia, mutta myös hyötyajoneuvoja.

Yksi uusista malleista Suomen markkinoilla on tonniluokan pakettiauto e-Deliver 7. Kyseessä on kantavuudeltaan varsin vakuuttava pakettiauto, jonka varustelutaso on luokassaan suorastaan hulppea.

e-Deliver 7 tarjoaa ostajalleen laajat turvallisuus- ja mukavuusvarusteet, joihin kuuluu mm. kaistallapitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutusjärjestelmä, etulasin lämmitys ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Lisäksi autossa on varsin pätevä 360-kamerajärjetelmä, jota tapaa harvemmin pakuluokassa.

Toki pakettiautossa tärkeässä roolissa on myös tavaratila, joka Maxuksen tapauksessa on kookas ja helppokäyttöinen. Nyt maistellun L2H1-version tavaratila. On 1800 mm leveä ja 2913 mm pitkä. Korkeuttakin on 1328 mm. Rahtia mahtuu siis mukavasti.

Erityisen ilahduttavaa on kantavuus, joka on sähköluokassa jopa poikkeuksellista. E-Deliver 7:llä saa kuljettaa jopa 1055 kilon lastia. Se on lukema, joka ei enää rajoita sähköisen voimalinjan käyttöä merkittävästi. Myös vetomassat ovat kunnossa, ja Maxuksella saa nypätä 1500 kiloa perässään. Nelivetoversiolla kilomäärä nousee jopa kahteen tonniin.

Tavaratila on kätevä käyttää myös siksi, että se on läpijuostavaa mallia. Tavaroiden purkaminen ja lastaaminen on helpompaa, kun molemmat sivuovet aukeavat. Auton oikealla puolella on myös sähköinen astinlauta, mikä helpottaa erityisesti painavampien tavaroiden lastauksessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isot akut ja pitkät toimintamatkat

Maxuksen etuihin lukeutuu toki myös hyvä toimintasäde. Akkukokoja on kaksi, ja molemmat ovat LPF-rakenteella toteutettuja. Nettokoot ovat 77 kWh ja 88 kWh. Isot akut takaavat pitkän toimintasäteen, mikä on aiemmin ollut haaste monessa tämän luokan sähköpakettiautossa.

Yhdistetty WLTP-vertailuluku on akun koon mukaan 310–370 kilometriä. Valmistajan mukaan lukema myös pitää paikkansa oikeassa elämässä, mitä ei voi sanoa kovinkaan monen muun valmistajan toimintamatkalupauksista. Toki lukemat pätevät vain lämpimällä kelillä. Kaupungissa toimintamatkaksi lupaillaan hulppeat 452–524 kilometriä, mikä kuulostaa pakettiautoluokassa tieteisfantasialta.

Maxuksessa ei ole akuston esilämmitystoimintoa, mutta akkupaketti pidetään jatkuvasti optimaalisessa lämpötilassa PTC-lämmittimen ja nestekierron avulla.

e-Deliver 7 on pikaisen koeajon perusteella toimiva paketti, jonka varustelu tekee autosta niin henkilöautomaisen kuin tämän kokoluokan pakettiautosta on mahdollista saada aikaan.

Suorituskykyäkin piisaa, ja etuvetoversio tuottaa 204 hv (150 kW) ja reilut 300 Nm. Näillä määreillä suorituskyky on mukava, ja diesel-hyrskyttimeen tottuneelle pakettiautokuljettajalle fiilis saattaa olla jopa ripeä.

Myöhemmin markkinoilla tulevassa nelivetoversiossa on vieläkin hulppeammin tehoa, sillä pelkkä takamoottori kehittää 231 hv (170 kW) ja 330 Nm. Kun päälle lätkäistään etumoottorin 122 hv (90kW) ja 185 Nm, on käsissä jo oikeasti hävyttömän suorituskykyinen tapaus. Neliveto kiihtyy paikaltaan sataseen 7,5 sekunnissa.

Kiinnostava fakta on myös se, että autot ovat hinnoiteltu houkutteleviksi. Etuvetoinen e-Deliver kustantaa 58 900 euroa ja neliveto 63 900 euroa. Hinnat voivat tuntua korkeilta, mutta kannattaa muistaa, että autot ovat oikeasti läpivarusteltuja jo lähtökohtaisesti. Ainoa valittava asia on ulkoväri. Niitäkin on tosin vain kaksi: valkoinen ja hopea.

Kun varustelun, hinnan ja ajokokemuksen yhdistelmää ajatellaan, on Maxus onnistunut tavoitteessaan valmistaa hyvä ja kohtuuhintainen tavarankuljetin sähköisellä voimalinjalla. Kaiken lisäksi rumuus ei enää ole vakiovarusteena

Koeajo: Maxus Mifa 9 – jättikokoinen kiinalaisvaunu hulppealla matkustusmukavuudella

Maxus T90 EV

Koeajo: Maxus T90 EV on Euroopan ensimmäinen sähkölava-auto, eikä se aseta rimaa kovin korkealle

Maxus Euniq 6

Koeajo: Maxus Euniq 6 tarjoaa tilaa, mutta ei erityisen halvalla

Maxus e-Deliver 9

Koeajo: Maxus e-Deliver 9 on kahdesta kiinalaispakusta se isompi ja parempi

Maxus e-Deliver 3

Koeajo: Maxus e-Deliver 3 – millainen on kiinalainen sähköpakettiauto?

Maxus Euniq MPV

Koeajo: kiinalainen Maxus Euniq on vuoden mielenkiintoisimpia uutuuksia

Maxus Euniq sähköauto SAIC Kiina

Maistiainen: Maxus Euniq – sähköinen tila-auto seitsemälle, Kiinasta tietenkin

Volvo EX30 Euro NCAP

Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä

Zeekr X Euro NCAP toukokuu 2024

Tiguan, Scenic ja joukko muita toukokuun Euro NCAP -erässä

Ford Ranger Euro NCAP uutuudet joulukuu 2022 Lucid Air Skoda Octavia Volkswagen Touran ID Buzz Amarok GLC Mercedes

Octavia ja Touran uusintakierroksella, Lucid Air ja muut uutuudet esittäytyvät – Euro NCAP joulukuu 2022

Luksus-Maxus tulossa myös Suomeen – jo tänä vuonna!

Sähköinen veroporkkana – tonniluokan Maxus eT90 -avolava nyt ennakkomyynnissä 70 tonnilla

Maxus Euniq 6 Grand SUV

Koeistuttu: suuri kiinalainen Maxus Euniq 6 Grand SUV täyssähköauto alle 50 000 euroa

Maxus Euniq 6

Kiinalaisvalmistajan suomivalikoima laajenee – Maxus Euniq 6 -katumaasturi alkaen 49 375 e

Maxus

Uusi automerkki Suomeen: kiinalainen Maxus tuo seitsenpaikkaisen tila-auton täyssähköautojen valikoimaan

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat