23.5.2024 Koeajo Sähkö Maistiainen: Maxus e-Deliver 7 – vakiovarusteena aivan kaikki Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisvalmistajan sähköpakettiauto näyttää, ettei lisävarusteluettelolle ole aina tarvetta. Maxus alkaa hiljalleen olla suomalaisille tuttu automerkki, sillä sähköisiä ajoneuvoja valmistava kiinalaismerkki on operoinut markkinoilla jo hyvän tovin. Valmistajan mallisto koostuu pääosin tuotteista, joita muut merkit tuntuvat vierastavan. Tarjolla on isoja henkilönkuljettimia, mutta myös hyötyajoneuvoja.Yksi uusista malleista Suomen markkinoilla on tonniluokan pakettiauto e-Deliver 7. Kyseessä on kantavuudeltaan varsin vakuuttava pakettiauto, jonka varustelutaso on luokassaan suorastaan hulppea.e-Deliver 7 tarjoaa ostajalleen laajat turvallisuus- ja mukavuusvarusteet, joihin kuuluu mm. kaistallapitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutusjärjestelmä, etulasin lämmitys ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Lisäksi autossa on varsin pätevä 360-kamerajärjetelmä, jota tapaa harvemmin pakuluokassa.Toki pakettiautossa tärkeässä roolissa on myös tavaratila, joka Maxuksen tapauksessa on kookas ja helppokäyttöinen. Nyt maistellun L2H1-version tavaratila. On 1800 mm leveä ja 2913 mm pitkä. Korkeuttakin on 1328 mm. Rahtia mahtuu siis mukavasti.Erityisen ilahduttavaa on kantavuus, joka on sähköluokassa jopa poikkeuksellista. E-Deliver 7:llä saa kuljettaa jopa 1055 kilon lastia. Se on lukema, joka ei enää rajoita sähköisen voimalinjan käyttöä merkittävästi. Myös vetomassat ovat kunnossa, ja Maxuksella saa nypätä 1500 kiloa perässään. Nelivetoversiolla kilomäärä nousee jopa kahteen tonniin.Tavaratila on kätevä käyttää myös siksi, että se on läpijuostavaa mallia. Tavaroiden purkaminen ja lastaaminen on helpompaa, kun molemmat sivuovet aukeavat. Auton oikealla puolella on myös sähköinen astinlauta, mikä helpottaa erityisesti painavampien tavaroiden lastauksessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsot akut ja pitkät toimintamatkatMaxuksen etuihin lukeutuu toki myös hyvä toimintasäde. Akkukokoja on kaksi, ja molemmat ovat LPF-rakenteella toteutettuja. Nettokoot ovat 77 kWh ja 88 kWh. Isot akut takaavat pitkän toimintasäteen, mikä on aiemmin ollut haaste monessa tämän luokan sähköpakettiautossa.Yhdistetty WLTP-vertailuluku on akun koon mukaan 310–370 kilometriä. Valmistajan mukaan lukema myös pitää paikkansa oikeassa elämässä, mitä ei voi sanoa kovinkaan monen muun valmistajan toimintamatkalupauksista. Toki lukemat pätevät vain lämpimällä kelillä. Kaupungissa toimintamatkaksi lupaillaan hulppeat 452–524 kilometriä, mikä kuulostaa pakettiautoluokassa tieteisfantasialta.Maxuksessa ei ole akuston esilämmitystoimintoa, mutta akkupaketti pidetään jatkuvasti optimaalisessa lämpötilassa PTC-lämmittimen ja nestekierron avulla.e-Deliver 7 on pikaisen koeajon perusteella toimiva paketti, jonka varustelu tekee autosta niin henkilöautomaisen kuin tämän kokoluokan pakettiautosta on mahdollista saada aikaan. Suorituskykyäkin piisaa, ja etuvetoversio tuottaa 204 hv (150 kW) ja reilut 300 Nm. Näillä määreillä suorituskyky on mukava, ja diesel-hyrskyttimeen tottuneelle pakettiautokuljettajalle fiilis saattaa olla jopa ripeä.Myöhemmin markkinoilla tulevassa nelivetoversiossa on vieläkin hulppeammin tehoa, sillä pelkkä takamoottori kehittää 231 hv (170 kW) ja 330 Nm. Kun päälle lätkäistään etumoottorin 122 hv (90kW) ja 185 Nm, on käsissä jo oikeasti hävyttömän suorituskykyinen tapaus. Neliveto kiihtyy paikaltaan sataseen 7,5 sekunnissa.Kiinnostava fakta on myös se, että autot ovat hinnoiteltu houkutteleviksi. Etuvetoinen e-Deliver kustantaa 58 900 euroa ja neliveto 63 900 euroa. Hinnat voivat tuntua korkeilta, mutta kannattaa muistaa, että autot ovat oikeasti läpivarusteltuja jo lähtökohtaisesti. Ainoa valittava asia on ulkoväri. Niitäkin on tosin vain kaksi: valkoinen ja hopea. Kun varustelun, hinnan ja ajokokemuksen yhdistelmää ajatellaan, on Maxus onnistunut tavoitteessaan valmistaa hyvä ja kohtuuhintainen tavarankuljetin sähköisellä voimalinjalla. Kaiken lisäksi rumuus ei enää ole vakiovarusteena Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Maxus Mifa 9 – jättikokoinen kiinalaisvaunu hulppealla matkustusmukavuudella 11.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Maxus T90 EV on Euroopan ensimmäinen sähkölava-auto, eikä se aseta rimaa kovin korkealle 14.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Maxus Euniq 6 tarjoaa tilaa, mutta ei erityisen halvalla 2.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Maxus e-Deliver 9 on kahdesta kiinalaispakusta se isompi ja parempi 31.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Maxus e-Deliver 3 – millainen on kiinalainen sähköpakettiauto? 19.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: kiinalainen Maxus Euniq on vuoden mielenkiintoisimpia uutuuksia 25.2.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Maxus Euniq – sähköinen tila-auto seitsemälle, Kiinasta tietenkin 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 29.5.2024 Euro NCAP Tiguan, Scenic ja joukko muita toukokuun Euro NCAP -erässä 7.12.2022 Ajoneuvot Octavia ja Touran uusintakierroksella, Lucid Air ja muut uutuudet esittäytyvät – Euro NCAP joulukuu 2022 29.9.2022 Ajoneuvot Luksus-Maxus tulossa myös Suomeen – jo tänä vuonna! 27.8.2022 Ajoneuvot Sähköinen veroporkkana – tonniluokan Maxus eT90 -avolava nyt ennakkomyynnissä 70 tonnilla 10.2.2022 Ajoneuvot Koeistuttu: suuri kiinalainen Maxus Euniq 6 Grand SUV täyssähköauto alle 50 000 euroa 3.12.2021 Ajoneuvot Kiinalaisvalmistajan suomivalikoima laajenee – Maxus Euniq 6 -katumaasturi alkaen 49 375 e 24.1.2021 Ajoneuvot Uusi automerkki Suomeen: kiinalainen Maxus tuo seitsenpaikkaisen tila-auton täyssähköautojen valikoimaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti