14.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Maxus Euniq 6 tarjoaa tilaa, mutta ei erityisen halvalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maxus Euniq 6 on kiinalainen katumaasturi, joka tarjoaa edullisesti tilaa ja kohtuullisen hyvän toimintamatkan – mutta ajo-ominaisuuksissa on petrattavaa. Hyvää: Tilat, toimintamatka. Huonoa: Jousitus, ergonomia, ei erityisen halpa. Ensimmäisenä kiinalaisvalmistajana Suomen markkinoille saapui vuoden 2021 puolella Maxus. Aiemmin merkki on esitellyt kaksi pakettiautoa, sekä Euniq 5 tila-auton. Nyt vuorossa on Maxus Euniq 6 -kaupunkimaasturi.Suomessa myytävä Euniq 6 eroaa korinsa lisäksi myös tekniikan osalta tila-autosisarestaan, nimittäin katumaasturista löytyy selvästi kookkaampi 70 kilowattitunnin korkeajänniteakku. Tämän voimin WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 345 km, ja oikeastikin keväisessä +10 asteen kelissä pääsimme taittamaan autolla 300 kilometriä.Maxuksella on mielenkiintoinen tapa ilmoittaa autolle pikalatausteho, sitä ei nimittäin ilmoiteta. Internetin syövereissä näkee vilahtavan 60 kilowatin lukeman, mutta oikeasti auto ottaa vastaan parhaillaan ainakin 75 kW -lataustehoa. Keskilataustehokin nousee kohtuullisiin lukemiin, sillä vielä 80 prosentin varaukseen asti Maxus ottaa latausta vastaan reilun 70 kW:n teholla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainiosti tilaaTilaa autossa on valtavasti. Auto on kokonaispituudeltaan samaa kokoluokkaa esimerkiksi Volvo XC60:n ja Kia Sorennon kanssa. Tavaratilaksi Maxus ilmoittaa 754 litraa ilman penkkien kaatamista. Välipohjien kanssa lastauskynnys pysyy todella pienenä, eli tavaratilan käyttö on helppoa. Jos kuitenkin tarvitsee lisää tilaa syvyyssuunnassa, kahden välipohjan alta löytyy kymmeniä senttimetrejä lisätilaa, jolloin autoon voi mahduttaa lähestulkoon koko elämänsä. Myös istuintilaa on miellyttävästi, takana viihtyy hyvin niin polvi- kuin pääntilankin puolesta. Sen sijaan istuimet eivät ole kovin kummoisia – ei edessä eikä takana. Kuljettajan istuin tuntuu rajoittavan matkan pituutta enemmän kuin auton toimintamatka, reisitukea ei ole juuri lainkaan ja muutenkin istuinosa on todella muotoilematon ja kovahko.Ajoasennon saa haettua kohtuulliseksi, ja etupenkit säätyvät vakiona sähkön voimin. Sen sijaan autosta puuttuu jostain käsittämättömästä syystä ohjauspyörän syvyyssäätö, ja jo 185-senttimetriselle ratti jää auttamatta liian kauaksi.Näyttö ilman navigointiaMallisisarusten tapaan, Maxus Euniq 6:een ei ole saatavilla navigointijärjestelmää – täten autosta ei myöskään löydy akun esilämmitystä pikalatausta ajatellen. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on Euniq 5:stä poiketen asetettu pystysuuntaiseksi, ja sen kautta säädetään muun muassa ilmastointia, audiojärjestelmää ja ajoavustimia. Näyttö on tunnoton käyttää, ja monet asetukset tuntuvat olevan hieman sekavien reittien päässä, mutta viikon totuttelun jälkeen alkaa muistamaan mistä mitkäkin toiminnot löytyvät.Pysäköintikameran kuva on menneeltä vuosikymmeneltä, kuten myös kamerajärjestelmän ruudunpäivitys. Pysäköintikameran parhaaksi ominaisuudeksi voikin mainita tutkan antaman etäisyyslukeman lähimpiin kohteisiin – parin tarkistuskerran perusteella lukemat ovat vieläpä hyvin tarkkoja.Digitaalinen mittaristo, johon on valittavissa pari eri teemaa, on kohtuullisen helppokäyttöinen, ja sen kautta saa näkyviin kaikki oleelliset tiedot – kuten kulutuksen, akun varauksen, lämpötilan jne.Köykäisesti kulkevaMuuten hintaisekseen ja kokoisekseen kohtuullisen hyvän oloinen auto on maasturimaisesta habituksestaan huolimatta huonoimmillaan kestopäällysteen ulkopuolella. Jousitus on todella kova, jo tutulla päällystetyllä kantatiellä löytää tien pinnasta aivan uusia monttuja, joiden ei edes aiemmin tiennyt olevan olemassa!Hiekkatiellä meno vain pahenee, ja vauhti on pidettävä erittäin alhaalla. Syvät, mutta hiekkateille normaalit montut tuntuvat niskoissa asti kun paritonninen sähköauto pamahtaa niiden yli.Edes helppoon maastoonkaan Maxuksella ei kannata suunnata, sillä sitä ei saa lompakkoakaan raottamalla nelivetoisena, vaan veto on aina ja ainoastaan etupyörillä.Muuten ajo-ominaisuuksia voi kuvailla jo niin usein aiemmin tässä jutussa käytetyllä termillä ”kohtuullinen”. Ohjaus ei ole kovin tunnokas ja se tahmaa, voimaa on tarpeeksi moottoritiekiihdytyksiäkin varten, mutta mitään erityisen hyvää ajettavuudesta on vaikea löytää.Lisäksi parkkipaikalla tehtävät nopeat suunnanvaihdokset jäävät autolta välillä osittain rekisteröitymättä, jolloin auto vain jököttää paikallaan sen sijaan, että liikkuisi vaikka taaksepäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko se tarpeeksi halpa?Sähköautojen tarjonta on tällä hetkellä vielä varsin pientä polttomoottoriautoihin verrattuna, ja Euniq 6 onkin yksi harvoista sähköautoista kokoluokassaan. Kuitenkin hieman tiloista tinkimällä samaan hintaan saa jo hieman pienempiakkuisen Škoda Enyaq iV:n, ja parilla lisätonnilla jo isompiakkuisemmankin. On siis vaikea nähdä, että Maxus tulisi valtaamaan kovinkaan merkittäviä markkinaosuuksia uutuudellaan.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Maxus Euniq 6 Grand Suv Hinta alkaen 49 375 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 685 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 130 kW (177 hv) Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva: 70,0 kWh Toimintamatka 345 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 170 km/h Mitat pituus 4735 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1736 mm, akseliväli 2760 mm Tavaratila: 754 l Omamassa: 1885 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 400 / 400 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 200 000 km. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla - avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä