5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3 tuntuu nykyautojen seassa vahvasti retrolta, vaikka sellaiseksi se tuskin on tarkoitettu. Ja ajaminen maistuu makealle. Manuaalivaihteisto ja vapaasti hengittävä bensiinimoottori. Näiden kahden asian yhdistäminen on nykyautoteollisuudessa statement, joka ei jää huomaamatta. Mazda 3:n koeajettu versio tarjoaa ajamisen riemua parhaimmillaan ja aidoimmillaan.Kolmosen keulalle on mallipäivityksen yhteydessä laitettu uusi moottori. Kyseessä on vapaasti hengittävä 2,5-litrainen neloskone, joka tuottaa 140 hevosvoimaa ja 238 Nm. Maksimivääntö tuodaan peliin jo 3300 kierroksen kohdalla, mikä kertoo moottorin luonteesta olennaisen.Mazdan ideologia tehdä pienten bensiiniturbojen sijaan ison iskutilavuuden vaparimoottoreita käy kyllä järkeen. Piskuisten turbomoottoreiden luotettavuudessa ei ole ollut hurraamista, ja ongelmia on ollut useammallakin konsernilla. Mazdan ajatuksena on tehdä matalaviritteisiä isoja moottoreita.Moottorin luonne on hieno. Mazdan 2,5-litrainen voimanlähde vääntää muhkeasti jo pienillä kierroksilla, ja voima kasvaa kaasua painaessa lineaarisesti. Kovin merkittävää määrää tehoa ei tule missään vaiheessa, mutta 140 heppaa riittää kuljettamaan Mazdaa sopivasti. Kyseessä on kevythybridi, jossa on sylinterien lepuutustoiminto.Sataseen mennään 9,5 sekunnissa, mutta jostain syystä auto tuntuu suorituskykyisemmältä. Ehkä siksi, että kiihdytys vaatii kuljettajalta toimenpiteitä. Homma ei käy tylsästi automaattiaskin avustamana, vaan kuski on puikoissa ja hallitsee tai ei hallitse tilannetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyManuaali on ihanaManuaaliaskin laittaminen nykyautoon tuntuu ajatuksena suorastaan perverssiltä. Mutta käytännössä homma toimii erinomaisesti. Mazdan laatikko vaatii lyhyen liikkeen ja tuntuma on tarkka ja jämäkkä. Fiilis on pitkälti vastaava kuin MX-5:ssä, mikä on varsin hyvä vertailupohja. Jos 80-luvun autoissa olisi ollut vastaavia manuaalivaihteistoja, olisi maailman ollut koko lailla erilainen paikka.Entä se kulutus sitten? Pienten bensaturbojen ajatus on niiden syntyhistorian ajan ollut se, että pieni moottori tuottaa vähän päästöjä ja kuluttaa minimaalisesti polttoainetta. Koeajot ovat osoittaneet, ettei niin ole välttämättä ollut. 0,9-litrainen mylly saattaa viedä reaalimaailmassa hyvinkin sen mitä esimerkiksi Mazdan isolohko, eli 6 litraa sadalla. Hyvää ja huonoa Voimalinjan toiminta Komea retro Sisusta Ajettavuus Antiikkinen tietoviihde Jos voimalinja on retroa, niin on auton ulkomuotokin. Mazda 3:n muoto on jo useamman vuoden vanhaa, mutta silti jollain tavalla tuoretta. Menneen ajan tunnelmaa korostaa entisestään Nagisan-konsepti, jota tehdas kutsuu nimellä Retro Street Sport.Koeajettu auto on tummanpunainen, ja vanteet ovat kuparinväriset. Yhdistelmä on herkullinen ja tuo mieleen menneiden aikojen loistoa, kun vanteet olivat vielä kauniita, eivätkä erilaisia geometrisia muotoja viljeleviä aerodynamiikkakiekkoja. Mazda on kaunista katseltavaa.Tyylikikat jatkuvat ohjaamossa, sillä koeajettu auto on varustettu mustaruskeilla nahkapenkeillä. Ne tuovat ohjaamoon tiettyä fiilistä, ja viittauksia menneeseen. Merkitys on iso, sillä Mazdan ohjaamo ei ole sieltä kaikkein moderneimmasta päästä.Ei kosketusta näytössä tai muuallakaanKeskikonsolista löytyy tietoviihdenäyttö, joka ei toimi kosketuksella, vaan sitä ohjataan vaihdekepin alapuolella olevalla rullalla. Rullan käyttäminen on ihan kätevää, kun siihen oppii, mutta silti selkeästi kankeampaa kuin näpyttely kosketusnäytöstä. Kosketuksella toimiva tietoviihdepaneeli olisi kyllä ihan tervetullut lisä.Nykysuuntauksen vastaisesti kosketusnäppäimiä ei ole missään, mikä sinänsä on hyvä uutinen, sillä niiden käyttäjäkokemus ei aina ole ihan viimeisintä huutoa. Ratin näppäimet ovat siis fyysisiä ja toimivia.Tietoviihdenäytön ilmeessä ja toiminnassa on vähän toivomisen varaa, sillä rullan kautta ohjaaminen tuntuu todella antiikkiselta. Retro on kivaa vain siellä mihin sitä toivoisi. Tässä asiassa homma on päinvastainen. Toimintoja saa välillä hakea todella kauan.Mazda 3 on mitoiltaan pieni, ja takapenkkiläisten tilat ovat aika vaatimattomat. Jos etupenkillä hakee mukavan ajoasennon, on takajakkaralla istuttava hyvin tiiviisti. Mutta tilanne on toki monella luokan autolla vähän sama. Mazdassa tilaa saisi ohuemmilla penkeillä.Tavaratila on pieni, 330 litraa. Lisäksi tavaran lastaaminen tapahtuu hatchback-mallissa perinteisesti sisäpohjan alapuolelle, eli kamoja joutuu nostamaan maanrajasta, kuten vanhoina hyvinä aikoina. Tai ei niin hyvinä. Tila on myös pieni, eli kovin kookkaita lastenvaunuja ei konttiin heitetä.Mazda 3:n manuaaliversio on kaikkinensa hyvin miellyttävä kokemus. Se on ajajan auto, joka voittaa puolelleen rehdillä fiiliksellä ja aitoudella, joka tuntuu olevan kadonnut autoteollisuudesta lähes kokonaan. Kolmosen kaltaisia uusia autoja soisi olevan markkinoilla enemmän. 2.5 M Hybrid e-Skyactiv G Nagisa MT POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori cm 3 6-v. manuaalivaihteisto 103 kW (140 hv), 238 Nm WLTP-kulutus 6 l/100km CO2 -päästöt 135 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 209 km/h Mitat Pituus 4 460 mm Leveys 1 795 mm Korkeus 1 435 mm Akseliväli 2 725 mm Tavaratila 330 l Omamassa 1 359 kg Perävaunu 1 300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä 2019 Takuu 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 32 982 € Koeajoauto 33 892 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 15.8.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki 30.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen