18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi Teksti Benjamin Helander Kuva Finnair, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Airbus valmisti OH-LWA:n ja OH-LWT:n välissä lähes 700 A350-yksilöä yhdeksän vuoden aikana. Konetyyppi on sinä aikana kehittynyt lukuisilla tavoilla. Finnair vastaanotti 18. ja siten toiseksi viimeisen tilaamistaan yhdeksästätoista Airbus A350 -laajarunkokoneestaan 17. joulukuuta 2024, kuten Moottori tuoreeltaan uutisoi. OH-LWT:ksi rekisteröity koneyksilö luovutettiin Finnairille Airbusin tehtaalta Ranskan Toulousesta noin kolme vuotta edellisen yksilön jälkeen. Finnair oli ensimmäisten joukossa vastaanottamassa tätä modernia laajarunkokonetyyppiä vuonna 2015, ja rekisteritunnusta OH-LWA kantava avausyksilö edustaa valmistajan sarjanumeroa MSN 018 eli se oli vasta 18. kaikista valmistetuista A350-yksilöistä - mukaan lukien tehtaan prototyyppikoneista - ja vasta 13. lentoyhtiöille luovutetuista yksilöistä. On siis selvää, että jatkuva tuotekehitys on vienyt konetyyppiä vuosien ja valmistettujen yksilöiden myötä koko ajan eteenpäin. OH-LWT:n loppukokoonpano aloitettiin toukokuun lopulla 2024, sen ensilento tapahtui 17. marraskuuta 2024 ja luovutus Finnairille 17. joulukuuta 2024. Finnairin Fleet Management Director eli laivaston hallinnasta vastaava johtaja Miika Haatio kertoi Moottorille mielenkiintoisia yksityiskohtia yhtiön uusimmasta lentokoneesta, joka edustaa sarjanumeroa MSN 708. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi tonnia viilattu poisYhteiseurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus on toki kehittänyt listahinnaltaan noin 300 miljoonan euron huipputuotettaan hiljakseen lukuisilla osa-alueilla, mutta konkreettisin ja kaikkein tuntuvin esimerkki asiasta on se, kuinka paljon koneen kuivapainosta eli autokielellä omamassasta on saatu pudotettua pois. Urheiluautovalmistajat saattavat säästää lightweight-versioista joitain kiloja pienillä muutoksilla, kuten poistamalla takapenkit tai vaihtamalla ovenkahvat kangasnauhoihin. Airbus on sen sijaan karistanut A350:n kuivapainosta peräti viisi tuhatta kiloa. Näinkin suuri määrä ikään kuin turhaksi osoittautunutta massaa on saatu pois eri tavoilla, mukaan lukien optimoimalla siipien rakenteita. Jos ajatellaan, että Airbus A350-900:n polttoaineenkulutus on hyvissä olosuhteissa noin 5 000 kiloa tunnissa, painonsäästö vastaa polttoainemäärässä mitattuna noin tunnin lentoaikaa tai vastaavasti 800 - 1 000 kilometrin lentomatkaa. Esimerkiksi Lontoon-lennolla, joita A350:llä suoritetaan tyypillisesti kaksi päivässä, 5 000 kilon polttoainelasti on jo merkittävä. Airbus A350-900:n suurin lentoonlähtömassa on 283 tonnia. Ensimmäiset 20 koneyksilöä ovat selkeimmin "esituotantoa" ja siten kaikkein painavimpia. Finnairilla niitä on kaksi, OH-LWA (MSN 018) ja kuvan OH-LWB (MSN 019). Näiden jälkeen Airbus on valmistanut pitkälle yli 600 kappaletta A350:tä. Huomattava painonpudotus ei ole ainoa tapa, jolla tuoreemmat yksilöt ja OH-LWT kaikkein tuoreimpana eroavat vanhemmista yksilöistä. Paitsi että koneet ovat keventyneet, niiden komponentteihin on tullut jatkuvasti päivityksiä, jotka ovat muun muassa tehneet niistä aiempaa kestävämpiä. Suurimpia yksittäisiä uudistuksia, joita OH-LWT:ssä on aiempiin yksilöihin verrattuna ovat uudemman standardin sähköpääkeskus sekä hieman taaemmas siirretty takapaineseinä (=matkustamon takaseinä). Takapaineseinän siirtäminen taaksepäin mahdollistaisi lisäosia takakeittiöön tai vaikkapa ylimääräisen WC:n koneen takaosaan, mutta Finnair päätyi pitämään takakeittiön samanlaisena kuin muissa yksilöissä, jotta matkustamohenkilökunnan toimintaympäristö ei olisi tässä koneessa erilainen kuin muissa. "Tango" rullaamassa portilleen Phuketiin suuntautuneen ensimmäisen edestakaisen kaupallisen lentonsa päätteeksi 21. joulukuuta 2024. Helsingissä konetta odotti paitsi vuoden pimein päivä, myös sumuinen keli. OH-LWT lähti vielä samana iltana takaisin Thaimaahan. Finnair on konfiguroinut OH-LWT:n muiden tuoreempien yksilöiden tavoin 321-paikkaiseksi eli koneessa on 30 Business-luokan istuinta, 26 Premium Economy -istuinta ja 265 Economy-luokan istuinta. Luonnollisesti tässä koneyksilössä päästään jo uudesta lähtien nauttimaan Finnairin laajarunkolaivaston uusimmasta matkustuskokemuksesta. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jotain Pariisin ja Milanon väliltä 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa – TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla – näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 12.1.2025 Lentokoneet Lufthansa aloittanee liittämään Alitalian raunioille perustettua ITA Airwaysia itseensä huomisesta alkaen 6.1.2025 Lentokoneet Ja maailman täsmällisin lentoyhtiö on… Aeroméxico! – stereotypioille ei jää tällä listalla juurikaan tilaa 28.12.2024 Lentokoneet Päivän kuva: harjat, lingot ja kitkat 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? – British Airwaysin uusi ykkösluokka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”