9.10.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-AMG SL 55 – Voimaa ja vakavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzinä aiemmin tunnettu SL on ollut eräänlainen instituutio saksalaismerkin mallistossa. Nyt AMG-puolelle loikannut avomalli on vaihtanut tuimempiin tunnelmiin. SL on eräs klassisimmista Mercedes-Benzin mallinimistä. Sanoista Super Leicht (superkevyt tai superhelppo) muodostunut lyhenne muodostui nopeasti tarkoittamaan kaksiovista roadsteria avattavalla katolla. Matkan varrella on nähty erilaisia variaatioita, sillä tarjolla on ollut 2+2-paikkaisia versioita ja lähtipä SL hetkeksi mukaan origamityylisten avattavien metallikattojenkin maailmaan.Nyt suurin loikkaus on siirtyminen Benziltä Mercedes-AMG:n sateenvarjon alle, mutta lisäksi auto on aina 2+2-paikkainen ja katon suhteen on palattu kompaktiin kangaskattoon. Myös mittasuhteita on viilattu.Keulan alla on joko kaksilitrainen nelisylinterinen kevythybridi AMG:n valikoimasta (280+10 kW, 381+14 hv)), joka on myös verotuksellisesti kevyempi vaihtoehto, tai AMG:n tuttu 4,0-litrainen kahdella turboahtimella piristetty V8. Kasikone on saatavissa SL 55:n 350 kilowatin (476 hv) tai SL 63:n 430 kilowatin (585 hv) versiona.Sisustassa Mercedes-AMG SL 55 on tuttua nyky-Mercedestä, eli MBUX-käyttöliittymä on keskitetty 11,9-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Uutena temppuna näytön kallistusta voi muuttaa ja kallistuksen voi sitoa myös katon asentoon, jos vaikkapa harmittava taka-aurinko heijastelee. Mukavuusistuimet ovat jo sangen muotoillut, mutta tarjolla on myös erilliset sporttipenkit. Takaistuimet on suunniteltu lapsille tai tavaroille.Onko Mercedes-AMG SL 55 säilyttänyt SL:n lempeän perusluonteen vai muuttunut kovaksi sportiksi? Palaamme siihen tarkemmin koeajojutussa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla