21.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz B-sarja – linjakkaasti rehellinen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen mallipolven Mercedes-Benz B-sarja on jälleen askeleen linjakkaampi, mutta crossover-vouhotusten sijaan kyseessä on rehellisen tilakeskeinen auto. Keväällä esitellyn uuden Mercedes-Benz A-sarjan jälkimainingeissa nähdään myös täysin uusi B-sarja, ovathan automallit sukua toisilleen. Ei olekaan mahdotonta arvioida B-sarjaa eräänlaisena A-sarjan malliston jatkeena. 2005 ensiesiteltyä B-sarjaa on myyty yhteensä yli 1,5 miljoonaa kappaletta, joten tilavammalle Aakkoselle on selvästi ollut myös kysyntää.Uusi linjakkaampi B-sarja hioo edeltäjänsä hiukan kömpelöitä muotoja sulavampaan suuntaan. Erityistä kiitosta on tullut aerodynaamisuuden saralla, sillä sulavamman muodon (Cd 0,24) lisäksi myös etupinta-alaa on saatu nipistettyä pienemmäksi. Mercedeksellä on kiinnitetty huomiota esimerkiksi A-pilarin ja sivupeilien yhteispeliin tuulen suhinoita ajatellen. Uuden mallipolven B-sarjaa on venytetty kymmeniä millejä pituus- ja leveyssuunnassa. Samalla korkeudesta on viilattu neljä millimetriä pois ja muodosta on tehty pyöreämpi. Linjakkaammat mittasuhteet tarkoittavat 33 litralla kutistunutta tavaratilaa perusasennossa, mutta ero tasoittuu kun verrataan roudauskykyjä takaistuimet kaadettuna. Myös matkustajille kerrotaan jäävän entistä paremmat oltavat.Matkustamossa vallitsee tuttu tunnelma, sillä MBUX-käyttöjärjestelmän ansiosta keskikonsolista on raivattu tilaa nappiarmeijalta ja kojelaudasta on tehty sirompi. Ilmavampi tunnelma sopii tilavaan B-sarjaan vielä A-sarjaakin paremmin. Etuistuimilla on säilytetty tila-autoista tuttu pysty ajoasento ja kuljettaja istuu 90 millimetriä A-sarjaa korkeammalla. Kokoero korostuu takaistuinten kohdalla ja B-sarja soveltuu neljän aikuisen pidemmillekin päivämatkoille.MBUX:n lisäksi B-sarja on kuorrutettu koko joukolla uusimpia ajoavustimia, jotka ovat tuttuja jo muun muassa S-sarjasta. Konetilassakin tapahtuu, sillä kaksilitrainen dieselmoottori OM 654 nähdään ensimmäistä kertaa poikittain asennettavana mallina ja sen vaihteistoparina on uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous