21.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz B-sarja – linjakkaasti rehellinen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen mallipolven Mercedes-Benz B-sarja on jälleen askeleen linjakkaampi, mutta crossover-vouhotusten sijaan kyseessä on rehellisen tilakeskeinen auto. Keväällä esitellyn uuden Mercedes-Benz A-sarjan jälkimainingeissa nähdään myös täysin uusi B-sarja, ovathan automallit sukua toisilleen. Ei olekaan mahdotonta arvioida B-sarjaa eräänlaisena A-sarjan malliston jatkeena. 2005 ensiesiteltyä B-sarjaa on myyty yhteensä yli 1,5 miljoonaa kappaletta, joten tilavammalle Aakkoselle on selvästi ollut myös kysyntää.Uusi linjakkaampi B-sarja hioo edeltäjänsä hiukan kömpelöitä muotoja sulavampaan suuntaan. Erityistä kiitosta on tullut aerodynaamisuuden saralla, sillä sulavamman muodon (Cd 0,24) lisäksi myös etupinta-alaa on saatu nipistettyä pienemmäksi. Mercedeksellä on kiinnitetty huomiota esimerkiksi A-pilarin ja sivupeilien yhteispeliin tuulen suhinoita ajatellen. Uuden mallipolven B-sarjaa on venytetty kymmeniä millejä pituus- ja leveyssuunnassa. Samalla korkeudesta on viilattu neljä millimetriä pois ja muodosta on tehty pyöreämpi. Linjakkaammat mittasuhteet tarkoittavat 33 litralla kutistunutta tavaratilaa perusasennossa, mutta ero tasoittuu kun verrataan roudauskykyjä takaistuimet kaadettuna. Myös matkustajille kerrotaan jäävän entistä paremmat oltavat.Matkustamossa vallitsee tuttu tunnelma, sillä MBUX-käyttöjärjestelmän ansiosta keskikonsolista on raivattu tilaa nappiarmeijalta ja kojelaudasta on tehty sirompi. Ilmavampi tunnelma sopii tilavaan B-sarjaan vielä A-sarjaakin paremmin. Etuistuimilla on säilytetty tila-autoista tuttu pysty ajoasento ja kuljettaja istuu 90 millimetriä A-sarjaa korkeammalla. Kokoero korostuu takaistuinten kohdalla ja B-sarja soveltuu neljän aikuisen pidemmillekin päivämatkoille.MBUX:n lisäksi B-sarja on kuorrutettu koko joukolla uusimpia ajoavustimia, jotka ovat tuttuja jo muun muassa S-sarjasta. Konetilassakin tapahtuu, sillä kaksilitrainen dieselmoottori OM 654 nähdään ensimmäistä kertaa poikittain asennettavana mallina ja sen vaihteistoparina on uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?