21.11.2018

Maistiainen: Mercedes-Benz B-sarja – linjakkaasti rehellinen tila-auto

Mercedes-Benz B-sarja

Kolmannen mallipolven Mercedes-Benz B-sarja on jälleen askeleen linjakkaampi, mutta crossover-vouhotusten sijaan kyseessä on rehellisen tilakeskeinen auto.

Keväällä esitellyn uuden Mercedes-Benz A-sarjan jälkimainingeissa nähdään myös täysin uusi B-sarja, ovathan automallit sukua toisilleen. Ei olekaan mahdotonta arvioida B-sarjaa eräänlaisena A-sarjan malliston jatkeena. 2005 ensiesiteltyä B-sarjaa on myyty yhteensä yli 1,5 miljoonaa kappaletta, joten tilavammalle Aakkoselle on selvästi ollut myös kysyntää.

Mercedes-Benz B-sarja

Uusi linjakkaampi B-sarja hioo edeltäjänsä hiukan kömpelöitä muotoja sulavampaan suuntaan. Erityistä kiitosta on tullut aerodynaamisuuden saralla, sillä sulavamman muodon (Cd 0,24) lisäksi myös etupinta-alaa on saatu nipistettyä pienemmäksi. Mercedeksellä on kiinnitetty huomiota esimerkiksi A-pilarin ja sivupeilien yhteispeliin tuulen suhinoita ajatellen. Uuden mallipolven B-sarjaa on venytetty kymmeniä millejä pituus- ja leveyssuunnassa. Samalla korkeudesta on viilattu neljä millimetriä pois ja muodosta on tehty pyöreämpi. Linjakkaammat mittasuhteet tarkoittavat 33 litralla kutistunutta tavaratilaa perusasennossa, mutta ero tasoittuu kun verrataan roudauskykyjä takaistuimet kaadettuna. Myös matkustajille kerrotaan jäävän entistä paremmat oltavat.

Mercedes-Benz B-sarja

Matkustamossa vallitsee tuttu tunnelma, sillä MBUX-käyttöjärjestelmän ansiosta keskikonsolista on raivattu tilaa nappiarmeijalta ja kojelaudasta on tehty sirompi. Ilmavampi tunnelma sopii tilavaan B-sarjaan vielä A-sarjaakin paremmin. Etuistuimilla on säilytetty tila-autoista tuttu pysty ajoasento ja kuljettaja istuu 90 millimetriä A-sarjaa korkeammalla. Kokoero korostuu takaistuinten kohdalla ja B-sarja soveltuu neljän aikuisen pidemmillekin päivämatkoille.

Mercedes-Benz B-sarja

MBUX:n lisäksi B-sarja on kuorrutettu koko joukolla uusimpia ajoavustimia, jotka ovat tuttuja jo muun muassa S-sarjasta. Konetilassakin tapahtuu, sillä kaksilitrainen dieselmoottori OM 654 nähdään ensimmäistä kertaa poikittain asennettavana mallina ja sen vaihteistoparina on uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat