25.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz eActros – Äänetöntä jakelua Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz eActros saapuu markkinoille joko jakeluautona tai puoliperävaunun veturina. Hyvää: äänettömyys, päästöttömyys, voimantuoton tasaisuus. Huonoa: toimintasäde kylmällä. Mercedes-Benz eActros on siirtynyt sarjatuotantoon useamman vuoden esisarjan testausjakson päätteeksi. Täyssähköinen versio ei juurikaan eroa polttomoottorisiskoistaan ulospäin. Ammattilaiset toki huomaavat heti alleajosuojien takaa pilkistävät akustot ja kirkkaanoranssit kaapelit.Sähkömallisto ei ole yhtä laaja keskittyen kevyimpiin malleihin. Alustavaihtoehdot ovat joko 19-tonninen 4x2 tai 27-tonninen 6x2 tärkeimpänä käyttötarkoituksena raskaamman pään jakeluajo taajamissa tai lyhyehköillä matkoilla. Puoliperävaunun veto onnistuu 40 tonnin kokonaismassaan asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDigiloikkaMersuilla ajanut kotiutuu ohjaamoon nopeasti, helppokäyttöiset hallintalaitteet, esimerkillinen ergonomia ja laadukas viimeistely kuuluvat tavaramerkkeihin. Oikeanpuoleinen viiksi toimii vaihdevipuna ja moottorijarrutuksen säätimenä.Uusista ominaisuuksista virtuaalimittaristo tarjoaa enemmän tietoa ja monet toiminnot on siirretty kosketusnäytöltä käytettäviksi. Ohjaajan lisäksi myös kuljetusyritys voi reaaliaikaisesti seurata ja vaikuttaa Fleetboard-järjestelmän kautta mm. ajoreitteihin, lataustaukoihin ja auton kunnon seurantaan.Kamerapeilit ovat vakiona ilmanvastuksen pienentämiseksi. Aktiivinen jarrutusavustin, sivuvalvonta-avustin ja auton liikkuessa pitämä varoitusääni ovat myös vakiovarusteina.TakamoottoritSähköisen Actroksen voimalinja muodostuu kahdesta taka-akselille sijoitetusta sähkömoottorista ja kaksinopeuksisesta vaihteistosta. Maksimi jatkuva teho on 330 kW (449 hv) ja hetkellinen 400 kW (544 hv). Akkupaketteja on joko kolme (336 kWh)tai neljä (448 kWh).Isommalle akustolle luvataan 400 kilometrin toimintasäde kevyessä ajossa lämpimässä kelissä. Henkilöautojen tapaan se puolittunee kuorman kasvaessa ja sään kylmetessä. Latausteho on ”vain” 160 kW, joten tunnin pysähdyksellä saa ainakin 100 km lisää toimintamatkaa.Reipas suorituskykyAjoltaan eActros on muiden sähkökuorma-autojen tapaan herraskainen ajaa. Vääntömomentti on rutka jo liikkeellelähdöissä, kiihdytykset ovat rivakoita, veto jatkuvaa ilman vaihteiston nykäyksiä. Ja mikä parhainta kaasupolkimen välitykset ovat oivat, niin ryömittäessä kuin rivakasti liikkuessakin kaasun annostelu on helppoa.Jarrutusenergian talteenottoon on useita tasoja liki yhden polkimen ajoon asti. Myös jarrun annostelu on helppoa. Sähköinen ohjaus ei ole niin kevyt kuin etukäteen luulisi, pyörittely sujuu kuitenkin tuskitta. Parasta on hiljaisuus, moottoriäänien puuttuessa kuuluu vain vähäistä ilmavirran kohinaa. Jousitus on miellyttävä tyhjänäkin ajettaessa, akuston kolmen tonnin paino tasaa kyytiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalampi vaihtoehtoSamalle täyssähkötekniikalle rakennetaan myös eEconic. Econicia näkee useimmiten jäteautona. Siinä tehtävässä Econicin edut ovatkin lyömättömät. Etuakselin etupuolelle sijoitetun ohjaamon lattia on tasainen ja yhtä alhaalla kuin matalalattiabusseissa.Oikean puoleinen ovi jalkakäytävälle taittuu linja-auton oven tavoin sisäpuolelle, myös ohjaamon läpikuljettavuus ja seisomakorkeus helpottavat uloskäyntiä oikealle puolelle. Sähköistäminen sopii jäteautoon mainiosti, aamuöisestä roskisten tyhjentelystä tulee hiljaisempaa ja akusto riittää helposti lyhyessä nurkka-ajossa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz eActros 6x2 SÄHKÖAUTO, takaveto 400 kW (544 hv), 840 Nm Akku brutto / netto 448 / 420 kWh Lataus CCS: 160 kW WLTP-kulutus 121 kWh / 100 km toimintamatka 350 km huippunopeus 89 km/h (raj.) Mitat Pituus 9 300 mm Leveys 2 500 mm Korkeus 3 900 mm Akseliväli 5 500 mm Omamassa 9 200 kg Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi