27.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz S 500 Cabriolet – äärimmäistä avoluksusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen S-sarjan avomallisssa on todellakin vain taivas rajana, mutta joskus rajoista on hyötyäkin. Pienemmän SLC:n tavoin S-sarjan avomalli on Mercedes-Benzin kohdalla mallistoon palaava tapaus. Vuosina 1961-1971 valmistetut W111 ja W112 cabrioletit ilmoitetaan uutuuden henkisiksi isoisiksi, mutta moni asia on muuttunut vuosikymmenten varrella. S-sarjan avoauto rinnastuu vahvimmin jo aiempaan tuttuun, S-sarjan Coupéen.Eikä turhaan. Sisällä vallitseva tunnelma on suoraan S Coupésta. Punainen nahkasisusta on sangen miellyttävä paikka oleskella, vaikka Mercedeksen nahkaverhoilusta käyttämä mielikuvitukseton "designo"-brändäys tuntuukin entistä halvemmalta tällaisen auton kohdalla. Yksityiskohdat ovat silti upeita aina pianolakatusta puusta paljaaseen mattapuuhun ja Burmester-äänentoiston massiivisiin kaiutinritilöihin.Coupén tavoin ja muista S-sarjalaisista poiketen takapenkit eivät ole S Cabrioletin parhaat paikat. Designo-brändäys tuntuu tarpeettoman halvalta.S-sarjan vaivattomuus näkyy myös Cabrioletia ajettaessa. Hinnat alkaen -mallina olevan S 500 Cabrioletin 4,7-litrainen tuplaturbo-V8 tarjoilee miellyttävää murinaa kaasupoljinta voimakkaammin painettaessa, mutta kulkupuolen painotus on edelleen pehmeydessä. Yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto ja 335 kilowattia (455 hevosvoimaa) yhdessä 700 newtonmetrin väännön (1 800 – 3 500 1/min) kanssa pitävät huolen siitä, että pehmeyden takaa löytyy tarvittaessa myös tarpeettoman paljon suorituskykyä. Avolaivan saa nimittäin singottua paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 4,6 sekunnissa. Erinomaisen alustan ja pehmeän vaihteiston myötä kyyti on sangen vaivatonta. Ohjaustuntumassa tien epätasaisuudet eivät häiritse, mutta ohjaus on sen verran lineaarinen, että isohko auto on silti helposti ajettavissa.S Cabrioletin ongelmat alkavat kuitenkin itse asiaan päästessä. Avoauton idea on tietysti ajaa katto alhaalla ja S Cabrioletin monituiset ilmanohjaimet toimivatkin hyvin – mutta niistä huolimatta turvavyöt lepattavat ajoviimassa ihoa vasten. Upea kangaskatto on myös tehnyt parhaansa toteuttaakseen S-sarjan perimmäistä tarkoitusta: hiljaista vaivattomuutta. Avona ajellessa mieleen kuitenkin juolahtaa, että auto olisi kuitenkin parempi kovakattoisena.S-sarjan parhaita puolia on nimittäin auton kyky eristää matkustajat ulkomaailmasta ja tarjota mahdollisimman paljon vaivattomuutta. Avonaisena nämä asiat eivät toteudu – eikä monikerroksinenkaan kangaskatto ole metallikaton veroinen eristäjä. Pahin kilpailija S Cabrioletille onkin S Coupé – tai ehkäpä jopa kattoluukulla varustettu huikean mukava Mercedes-Maybach.Tuulilasin yläreunassa oleva tuulenohjain on nostettuna ruma mutta tehokas.Mercedes-Benz S 500 Cabrioletin hinta asettautunee meillä jonnekin 250 000 euron tietämille.Viimeistely hurmaa monin paikoin yksityiskohtaisuudellaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija