27.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz S 500 Cabriolet – äärimmäistä avoluksusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen S-sarjan avomallisssa on todellakin vain taivas rajana, mutta joskus rajoista on hyötyäkin. Pienemmän SLC:n tavoin S-sarjan avomalli on Mercedes-Benzin kohdalla mallistoon palaava tapaus. Vuosina 1961-1971 valmistetut W111 ja W112 cabrioletit ilmoitetaan uutuuden henkisiksi isoisiksi, mutta moni asia on muuttunut vuosikymmenten varrella. S-sarjan avoauto rinnastuu vahvimmin jo aiempaan tuttuun, S-sarjan Coupéen.Eikä turhaan. Sisällä vallitseva tunnelma on suoraan S Coupésta. Punainen nahkasisusta on sangen miellyttävä paikka oleskella, vaikka Mercedeksen nahkaverhoilusta käyttämä mielikuvitukseton "designo"-brändäys tuntuukin entistä halvemmalta tällaisen auton kohdalla. Yksityiskohdat ovat silti upeita aina pianolakatusta puusta paljaaseen mattapuuhun ja Burmester-äänentoiston massiivisiin kaiutinritilöihin.Coupén tavoin ja muista S-sarjalaisista poiketen takapenkit eivät ole S Cabrioletin parhaat paikat. Designo-brändäys tuntuu tarpeettoman halvalta.S-sarjan vaivattomuus näkyy myös Cabrioletia ajettaessa. Hinnat alkaen -mallina olevan S 500 Cabrioletin 4,7-litrainen tuplaturbo-V8 tarjoilee miellyttävää murinaa kaasupoljinta voimakkaammin painettaessa, mutta kulkupuolen painotus on edelleen pehmeydessä. Yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto ja 335 kilowattia (455 hevosvoimaa) yhdessä 700 newtonmetrin väännön (1 800 – 3 500 1/min) kanssa pitävät huolen siitä, että pehmeyden takaa löytyy tarvittaessa myös tarpeettoman paljon suorituskykyä. Avolaivan saa nimittäin singottua paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 4,6 sekunnissa. Erinomaisen alustan ja pehmeän vaihteiston myötä kyyti on sangen vaivatonta. Ohjaustuntumassa tien epätasaisuudet eivät häiritse, mutta ohjaus on sen verran lineaarinen, että isohko auto on silti helposti ajettavissa.S Cabrioletin ongelmat alkavat kuitenkin itse asiaan päästessä. Avoauton idea on tietysti ajaa katto alhaalla ja S Cabrioletin monituiset ilmanohjaimet toimivatkin hyvin – mutta niistä huolimatta turvavyöt lepattavat ajoviimassa ihoa vasten. Upea kangaskatto on myös tehnyt parhaansa toteuttaakseen S-sarjan perimmäistä tarkoitusta: hiljaista vaivattomuutta. Avona ajellessa mieleen kuitenkin juolahtaa, että auto olisi kuitenkin parempi kovakattoisena.S-sarjan parhaita puolia on nimittäin auton kyky eristää matkustajat ulkomaailmasta ja tarjota mahdollisimman paljon vaivattomuutta. Avonaisena nämä asiat eivät toteudu – eikä monikerroksinenkaan kangaskatto ole metallikaton veroinen eristäjä. Pahin kilpailija S Cabrioletille onkin S Coupé – tai ehkäpä jopa kattoluukulla varustettu huikean mukava Mercedes-Maybach.Tuulilasin yläreunassa oleva tuulenohjain on nostettuna ruma mutta tehokas.Mercedes-Benz S 500 Cabrioletin hinta asettautunee meillä jonnekin 250 000 euron tietämille.Viimeistely hurmaa monin paikoin yksityiskohtaisuudellaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa