27.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz S 500 Cabriolet – äärimmäistä avoluksusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen S-sarjan avomallisssa on todellakin vain taivas rajana, mutta joskus rajoista on hyötyäkin. Pienemmän SLC:n tavoin S-sarjan avomalli on Mercedes-Benzin kohdalla mallistoon palaava tapaus. Vuosina 1961-1971 valmistetut W111 ja W112 cabrioletit ilmoitetaan uutuuden henkisiksi isoisiksi, mutta moni asia on muuttunut vuosikymmenten varrella. S-sarjan avoauto rinnastuu vahvimmin jo aiempaan tuttuun, S-sarjan Coupéen.Eikä turhaan. Sisällä vallitseva tunnelma on suoraan S Coupésta. Punainen nahkasisusta on sangen miellyttävä paikka oleskella, vaikka Mercedeksen nahkaverhoilusta käyttämä mielikuvitukseton "designo"-brändäys tuntuukin entistä halvemmalta tällaisen auton kohdalla. Yksityiskohdat ovat silti upeita aina pianolakatusta puusta paljaaseen mattapuuhun ja Burmester-äänentoiston massiivisiin kaiutinritilöihin.Coupén tavoin ja muista S-sarjalaisista poiketen takapenkit eivät ole S Cabrioletin parhaat paikat. Designo-brändäys tuntuu tarpeettoman halvalta.S-sarjan vaivattomuus näkyy myös Cabrioletia ajettaessa. Hinnat alkaen -mallina olevan S 500 Cabrioletin 4,7-litrainen tuplaturbo-V8 tarjoilee miellyttävää murinaa kaasupoljinta voimakkaammin painettaessa, mutta kulkupuolen painotus on edelleen pehmeydessä. Yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto ja 335 kilowattia (455 hevosvoimaa) yhdessä 700 newtonmetrin väännön (1 800 – 3 500 1/min) kanssa pitävät huolen siitä, että pehmeyden takaa löytyy tarvittaessa myös tarpeettoman paljon suorituskykyä. Avolaivan saa nimittäin singottua paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 4,6 sekunnissa. Erinomaisen alustan ja pehmeän vaihteiston myötä kyyti on sangen vaivatonta. Ohjaustuntumassa tien epätasaisuudet eivät häiritse, mutta ohjaus on sen verran lineaarinen, että isohko auto on silti helposti ajettavissa.S Cabrioletin ongelmat alkavat kuitenkin itse asiaan päästessä. Avoauton idea on tietysti ajaa katto alhaalla ja S Cabrioletin monituiset ilmanohjaimet toimivatkin hyvin – mutta niistä huolimatta turvavyöt lepattavat ajoviimassa ihoa vasten. Upea kangaskatto on myös tehnyt parhaansa toteuttaakseen S-sarjan perimmäistä tarkoitusta: hiljaista vaivattomuutta. Avona ajellessa mieleen kuitenkin juolahtaa, että auto olisi kuitenkin parempi kovakattoisena.S-sarjan parhaita puolia on nimittäin auton kyky eristää matkustajat ulkomaailmasta ja tarjota mahdollisimman paljon vaivattomuutta. Avonaisena nämä asiat eivät toteudu – eikä monikerroksinenkaan kangaskatto ole metallikaton veroinen eristäjä. Pahin kilpailija S Cabrioletille onkin S Coupé – tai ehkäpä jopa kattoluukulla varustettu huikean mukava Mercedes-Maybach.Tuulilasin yläreunassa oleva tuulenohjain on nostettuna ruma mutta tehokas.Mercedes-Benz S 500 Cabrioletin hinta asettautunee meillä jonnekin 250 000 euron tietämille.Viimeistely hurmaa monin paikoin yksityiskohtaisuudellaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle