27.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz S 500 Cabriolet – äärimmäistä avoluksusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen S-sarjan avomallisssa on todellakin vain taivas rajana, mutta joskus rajoista on hyötyäkin. Pienemmän SLC:n tavoin S-sarjan avomalli on Mercedes-Benzin kohdalla mallistoon palaava tapaus. Vuosina 1961-1971 valmistetut W111 ja W112 cabrioletit ilmoitetaan uutuuden henkisiksi isoisiksi, mutta moni asia on muuttunut vuosikymmenten varrella. S-sarjan avoauto rinnastuu vahvimmin jo aiempaan tuttuun, S-sarjan Coupéen. Eikä turhaan. Sisällä vallitseva tunnelma on suoraan S Coupésta. Punainen nahkasisusta on sangen miellyttävä paikka oleskella, vaikka Mercedeksen nahkaverhoilusta käyttämä mielikuvitukseton "designo"-brändäys tuntuukin entistä halvemmalta tällaisen auton kohdalla. Yksityiskohdat ovat silti upeita aina pianolakatusta puusta paljaaseen mattapuuhun ja Burmester-äänentoiston massiivisiin kaiutinritilöihin. Coupén tavoin ja muista S-sarjalaisista poiketen takapenkit eivät ole S Cabrioletin parhaat paikat. Designo-brändäys tuntuu tarpeettoman halvalta. S-sarjan vaivattomuus näkyy myös Cabrioletia ajettaessa. Hinnat alkaen -mallina olevan S 500 Cabrioletin 4,7-litrainen tuplaturbo-V8 tarjoilee miellyttävää murinaa kaasupoljinta voimakkaammin painettaessa, mutta kulkupuolen painotus on edelleen pehmeydessä. Yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto ja 335 kilowattia (455 hevosvoimaa) yhdessä 700 newtonmetrin väännön (1 800 – 3 500 1/min) kanssa pitävät huolen siitä, että pehmeyden takaa löytyy tarvittaessa myös tarpeettoman paljon suorituskykyä. Avolaivan saa nimittäin singottua paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 4,6 sekunnissa. Erinomaisen alustan ja pehmeän vaihteiston myötä kyyti on sangen vaivatonta. Ohjaustuntumassa tien epätasaisuudet eivät häiritse, mutta ohjaus on sen verran lineaarinen, että isohko auto on silti helposti ajettavissa. S Cabrioletin ongelmat alkavat kuitenkin itse asiaan päästessä. Avoauton idea on tietysti ajaa katto alhaalla ja S Cabrioletin monituiset ilmanohjaimet toimivatkin hyvin – mutta niistä huolimatta turvavyöt lepattavat ajoviimassa ihoa vasten. Upea kangaskatto on myös tehnyt parhaansa toteuttaakseen S-sarjan perimmäistä tarkoitusta: hiljaista vaivattomuutta. Avona ajellessa mieleen kuitenkin juolahtaa, että auto olisi kuitenkin parempi kovakattoisena. S-sarjan parhaita puolia on nimittäin auton kyky eristää matkustajat ulkomaailmasta ja tarjota mahdollisimman paljon vaivattomuutta. Avonaisena nämä asiat eivät toteudu – eikä monikerroksinenkaan kangaskatto ole metallikaton veroinen eristäjä. Pahin kilpailija S Cabrioletille onkin S Coupé – tai ehkäpä jopa kattoluukulla varustettu huikean mukava Mercedes-Maybach. Tuulilasin yläreunassa oleva tuulenohjain on nostettuna ruma mutta tehokas. Mercedes-Benz S 500 Cabrioletin hinta asettautunee meillä jonnekin 250 000 euron tietämille. Viimeistely hurmaa monin paikoin yksityiskohtaisuudellaan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?