Maistiainen: Mercedes-Benz SLC 300
Uusi nimi, vanhat kujeet. Mercedeksen juniori-roadster vaihtoi SLK:n SLC:ksi ja toi samalla takaisin vuosina 1971-1981 valmistetun mallinimen.
Osana Mercedes-Benzin mallistomuutoksia merkin perinteinen juniori-avoroadster SLK oikaistiin faceliftin yhteydessä SLC:ksi. Maaliskuussa 20 vuotta täyttänyt malli sai faceliftin yhteydessä muun muassa sädehtivämmän keulailmeen ja laajentuneen moottorivalikoiman.
Nyt koeajossa ollut SLC 300 A liikkuu SLK:ta mukaillen 245 hevosvoiman (180 kW) turvin, 370 Nm väännön ollessa leppoisan laajalla 1300–4000 kierrosalueella. Yhdistettynä AMG-Performance -pakoputkistoon jopa nelisylinterinen SLC 300 soveltuu rouheasoundiseen kruisailuun jo kaupunkinopeuksissakin ja voimareservit tuntuvat miellyttävän riittäviltä yhdeksänvaihteisen 9G-tronic-automaattivaihteiston avulla.
Katto auki ohjaamossa esiintyy ilman pyörteilyä jo yllättävän alhaisissa taajamanopeuksissa. Alle 20 sekunnissa toimiva kattomekanismi toimii aina 40 km/h nopeuteen saakka, kunhan toimenpiteen on aloittanut alle 5 km/h nopeudessa.
SLC:n ohjaus on hyvä ja auto kääntyy innokkaasti erityisesti liikkeen alkuvaiheessa. Koeajoauton ajodynamiikkapaketti ja AMG Line -varustepaketti toivat muuttuvan ohjaustehostuksen lisäksi mukaan myös urheilujousituksen, joka teki SLC:stä kohtuullisen epämukavan kaikissa nopeuksissa, joskin lyhyt koeajo ei antanut mahdollisuutta kokeilla kaikkia säädettävän iskunvaimennuksen asetuksia. Toivoa siis on bulevardikruisaajillekin.

Oveen sijoitetut istuinsäädöt selkeyttävät niiden käyttöä. Ohjainlenkin läpi solahtava turvavyön solki sen sijaan raivostuttaa.
Koeajettu Mercedes-Benz SLC 300 A AMG Line oli lisävarusteineen 95033,82 euroa.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen