24.5.2016

Maistiainen: Mercedes-Benz SLC 300

Mercedes-Benz SLC 300

Uusi nimi, vanhat kujeet. Mercedeksen juniori-roadster vaihtoi SLK:n SLC:ksi ja toi samalla takaisin vuosina 1971-1981 valmistetun mallinimen.

Osana Mercedes-Benzin mallistomuutoksia merkin perinteinen juniori-avoroadster SLK oikaistiin faceliftin yhteydessä SLC:ksi. Maaliskuussa 20 vuotta täyttänyt malli sai faceliftin yhteydessä muun muassa sädehtivämmän keulailmeen ja laajentuneen moottorivalikoiman.

Mercedes-Benz SLC 300
Ainakin tästä kulmasta SLC:llä on oikeaoppisen roadsterin kurvit.

Nyt koeajossa ollut SLC 300 A liikkuu SLK:ta mukaillen 245 hevosvoiman (180 kW) turvin, 370 Nm väännön ollessa leppoisan laajalla 1300–4000 kierrosalueella. Yhdistettynä AMG-Performance -pakoputkistoon jopa nelisylinterinen SLC 300 soveltuu rouheasoundiseen kruisailuun jo kaupunkinopeuksissakin ja voimareservit tuntuvat miellyttävän riittäviltä yhdeksänvaihteisen 9G-tronic-automaattivaihteiston avulla.

Mercedes-Benz SLC 300
SLC:n ohjaamo on mainio paikka. Katon avausvipu on piilotettu kyynärnojan jatkopalaan.

Katto auki ohjaamossa esiintyy ilman pyörteilyä jo yllättävän alhaisissa taajamanopeuksissa. Alle 20 sekunnissa toimiva kattomekanismi toimii aina 40 km/h nopeuteen saakka, kunhan toimenpiteen on aloittanut alle 5 km/h nopeudessa.

Mercedes-Benz SLC 300

SLC:n ohjaus on hyvä ja auto kääntyy innokkaasti erityisesti liikkeen alkuvaiheessa. Koeajoauton ajodynamiikkapaketti ja AMG Line -varustepaketti toivat muuttuvan ohjaustehostuksen lisäksi mukaan myös urheilujousituksen, joka teki SLC:stä kohtuullisen epämukavan kaikissa nopeuksissa, joskin lyhyt koeajo ei antanut mahdollisuutta kokeilla kaikkia säädettävän iskunvaimennuksen asetuksia. Toivoa siis on bulevardikruisaajillekin.

Mercedes-Benz SLC 300
Oveen sijoitetut istuinsäädöt selkeyttävät niiden käyttöä. Ohjainlenkin läpi solahtava turvavyön solki sen sijaan raivostuttaa.

Koeajettu Mercedes-Benz SLC 300 A AMG Line oli lisävarusteineen 95033,82 euroa.

Mercedes-Benz SLC 300

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat