21.2.2018

Maistiainen: Mercedes-Benz Sprinter Oberaigner 6×6 – pakettiauto viidellä tasauspyörästön lukolla

Oberaigner 6x6

Oberaignerin käsittelyssä kolmiakseliseksi muuntunut Mercedes-Benz Sprinter on vähän erilainen pakettiauto.

Pakettiautoissa on totuttu laajoihin ja monipuolisiin mallistoihin. On erilaisia pituuksia, korkeuksia, lavallisia malleja ja ties mitä. Esimerkiksi Oberaignerin kuusipyöräveto. Mercedes-Benz Sprinter Oberaigner 6x6 on hyvin rajatulle ja vaativalle käyttäjäryhmälle tehty erikoisajoneuvo, jolla neljän tonnin hyötykuorman saa vietyä vähän huonommankin mökkitien päähän.

Sivustakatsojille Oberaignerin massiivinen koko ja outo yhdistelmä tuttua pakettiautoa ja maastokuormuria  aiheuttavat joko ymmärtämätöntä paheksuntaa, tai sitten lapsenomaista hymyä.

Oberaignerin käsittelyssä Sprinter on muuntunut maastokuorma-autoksi, joka sallii lakiteknisestikin paljon tavallista pakettiautoa vapaammat kädet rakenteluun. Auton runkoa on vahvistettu ja taka-akseli vaihdettu kahteen pitkittäistuettuun jäykkään akseliin, joiden kierrejouset tukeutuvat runkoon telimäistä käytöstä jäljittelevällä heilurilla.

Mallia valmistetaan lyhyellä ja koeajoautossa nähdyllä pitkällä kuusipaikkaisella ohjaamolla. Perään saa kaikkea kuvien pressulavasta mielikuvituksen rajoihin asti. Ulkonäön viimeistelevät Warnin valmistama vinssi ja näyttävä snorkkeli.

Oberaigner 6x6

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kookas hyvässä, ja vähän pahassakin

Luonnollisesti varustus kattaa alennusvaihteiston. Liukkaiden paikkojen etenemistä varten Oberaignerista löytyy peräti viisi tasauspyörästön lukkoa: kaksi ristilukkoa kolmen akselin väliin, kaksi poikittaislukkoa taka-akseleille ja lopuksi yksi poikittaislukko etuakselille. Jos kaikki kytkee päälle, ovat kuusi pyörää kuin yhtä puuta. Silloin Sprinter etenee kuin juna – ja kääntyy tietysti yhtä ketterästi.

Toki suurta kokoaan auto ei pysty pakenemaan, joten Oberaigner 6x6 soveltuukin paremmin huonokuntoisten kuin tiettömien taipaleiden etenemiseen.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat