20.5.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Maybach GLS – Olisitko valmis maksamaan auton maalipinnasta 23000 euroa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun auton maalipinta maksaa yli 20000 euroa, auton sisäpuolelta täytyy löytyä myös paljon erikoisia asioita. Kavaatinsinisellä maalattu auton alaosa ja high-tech hopeainen yläosa. Kahden värin välissä upealla tarkkuudella vedetty kavaatinsininen pinstripe -raita. Tämän auton maalipinta, se on täydellinen – auton maalipinta voi tuskin enää näyttää paremmalta. Pinnan hienoutta on vaikea kuvailla, se on vain yksinkertaisesti uskomattoman tasainen, katsoi sitä läheltä tai kaukaa. Se hivelee silmää ja taittaa uskomattoman hienosti taivaalta tulevaa valoa. Auton korin kahden erin värin liittymäkohta on myös täydellinen. Kun väri vaihtuu toiseksi, saumakohta on tasainen, sekin näyttää uskomattoman taidokkaasti maalatulta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi ja vahvempi tuleminen Auton keulalla, suuren kromimaskin yläpuolella konepeiton etureunalla komeilee tuttu Mercedeksen kolmisakarainen tähti. Perästä, auton d-pilareista sen molemmilta puolilta löytyy kahdesta M-kirjaimesta muodostuvat logot. Auton tavaratilan luukussa lukee Maybach. Kysymyksessä on siis Mercedes-Maybach ja malli GLS 600 4Matic. Mercedeksen luksusmerkki, alabrändi, tai miksi sitä haluaakaan kutsua, on tekemässä uutta vahvaa tuloaan ja merkin ensimmäinen vuonna 2019 julkistettu katumaasturi on GLS. Mercedestä valmistava Daimler ja Maybach yhdistyivät 1960-luvulla. 2000-luvulta alkaen Daimler AG on keskittynyt merkittävästi Maybachin nostamiseen uudelleen todelliseksi luksusbrändiksi. Tällä hetkellä Mercedes-Maybach GLS:n lisäksi valmistetaan myös toista luksusautoa, Mercedes-Maybach S -mallia. Sohva ei sovi takapenkiksi Mercedes-Maybach GLS perustuu Mercedeksen isoon ja isoimpaan GLS-katumaasturiin. Kun autoon kiinnitetään Maybachin logot, auto on silloin paljon enemmän kuin Mercedes GLS -katumaasturi. Maybachin kohdalla prosessi ei jää pelkkien logojen kiinnitykseen, vaan silloin autoon saa paljon sellaista, mitä perus-GLS:ään ei saa, kuten alussa mainitun upean kaksivärimaalauksen. GLS on Mercedeksen seitsenpaikkainen, kolmella istuinrivillä varustettu katumaasturi. Mercedes-Maybach GLS on viisipaikkainen – tai oikeastaan nelipaikkainen luksusmaasturi. Se on aika paljon sanottu, sillä Mercedes-Benz GLS:nkin alkaen hinta on 130000 euroa ja tuollainen summa autosta on kenelle tahansa jo luksusta. Mercedes-Maybach GLS on ainakin luksusmaasturi isolla L-kirjaimella. Se on melkein jotain sanoin kuvaamatonta. Kun Mercedes-Maybach GLS:n takaoven avaa, tietää heti, että ei tähän autoon laiteta takaistuinten kohdalle kolmepaikkaista sohvaa, toki sellaisenkin autoa tilatessaan halutessaan saa. Tämä auto on varustettu kahdella erillisellä istuimella, joissa on runsaat säädöt, ilmastointi, hieronta ja vaikka mitä. Tällaiset istuimet ja takatilat kuuluvat tähän autoon. Takana on korkearesoluutiolla varustetun näytöt, joilla voi viihdyttää itseään. Tämä auto on tehty siihen, että sitä ajaa kuljettaja ja itse omistaja istuu takapenkillä. Mercedes-Maybach GLS on korin mitoiltaan täysin samankokoinen kuin tavallinenkin Mercedes-Benz GLS -maasturi. Lang-versiota ei ole tätä tarkoitusta varten tarvinnut erikseen tehdä, vaan Maybach-version ruhtinaalliset matkustajan tilat on saatu aikaiseksi poistamalla GLS:n seitsemäs istuinrivi ja työntämällä takamatkustajien istuimia taaksepäin. Tavaratilan koko luonnollisesti tällä tavalla pienenee – toisaalta jos tavaratilaa tarvitsee enemmän, tavaratilan kokoa voi kätevästi suurentaa siten, että takaistuinten välissä olevan coolerin eli kuohujuomien viileänä pitämiseen tarkoitetun kylmäkaapin ottaa pois. Valintakysymyksiä. Ulkoväri 23070 euroa Erilaisia valintavaihtoehtoja tässä autossa todellakin riittää. Voi esimerkiksi valita, että valitseeko autoonsa kaksivärisenä vaikka obsidianinmustalla ja rubelliitinpunaisella, mustaa auton alaosaan ja punaista ylös. Tämä väritys maksaa 23070 euroa. Vai ottaisiko sittenkin autoonsa kavaatinsinisen alaosan ja high-tech hopeaiseksi maalatun yläosan, kuten tässä koeajossamme olleeseen autossa. Noh, sekin maksaa 23070 euroa. Kaksivärivaihtoehtoja Maybach GLS tuntee kaikkiaan seitsemän erilaista, joten siinä riittääkin ihmeteltävää, miten pari kymppitonnia oikein käyttäisi. Väriä ja sisätiloja myöten, täyttä luksusta – sitä tämä auto on. Lisävarusteita kaikkiaan reilulla 174000 eurolla ja perushinta vakiovarustein runsas 321000 euroa. Yhteensä siis lähes puoli miljoonaa euroa, sillä täytyykin saada luksusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokas, mutta hienostunut V8 Luksus konkretisoituu todella kun Mercedes-Maybach GLS:n takapenkille istahtaa. Selkänojaa taaksepäin, pohkeiden tukea hieman ylös ja hieronta päälle nappien painalluksesta. Yhtä äkkiä huomaa, että tähän voisi vaikka nukahtaa pitkän työpäivän jälkeen, ja ottaa pienet torkut, sillä aikaa kun kuljettaja ajaa sinut turvallisesti kotiin. Starttinappulan painallus kuljettajan paikalla saa silmät raottumaan hetkeksi, napin painallus paljastaa, että auton moottoritilassakin on jotain ei niin tavallista. Tuplapakoputket auton perässä päästävät ilmoille murahduksen, joka on kuitenkin hyvin hienostunut. Murahdukset ovat peräisin tuplaturboin varustetusta nelilitraisesta V8-moottorista. Mercedes-Maybach GLS lähtee hiljalleen liikkeelle – samalla kun silmät painuvat takaisin kiinni. Uljas auto lipuu äänettömästi ja pehmeästi eteenpäin. Tähän, siis siihen, että kuljettaja ajaa ja itse rentoutuu auton takapenkillä, voisi vaikka tottua. Ehkä siihenkin, miltä kuskin penkillä Mercedes-Maybach GLS:ssä tuntuu, palaamme myöhemmin Moottorin pidemmässä koeajoartikkelissa. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe