11.12.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Nissan GT-R ja 570 hevosvoimaa lumella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan GT-R on tehty auringonpaahteisille kilparadoille, mutta toimii se lumihangellakin! Ällistyttävää, miten huipputeknologiaan luottava Nissan GT-R voi tuntua nykyaikaiselta kohta yhdeksän vuotta ensiesittelynsä jälkeen. Tuoreus perustuu hyvään perusautoon ja jatkuvaan parantamiseen.Moottoriteho on noussut vuoden 2007 alkuperäisestä 485 hevosvoimasta nyt peräti 570 hevoseen. Hevosia on 20 kappaletta enemmän kuin Moottorin keväällä koeajamassa vuosimallin 2015 GT-R Track Editionissa.Teholisä juontaa VR38DETT-koodilla tunnetun 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:n korotetusta ahtopaineesta ja hienosäädetystä sytytyksenohjauksesta.Vuosimallin 2017 merkittävimmät uudistukset on tehty auton sisätiloihin. Akilleen kantapäänä pidetty muhkun pyöreä kojelauta runsaine nappuloineen on vaihdettu selkeälinjaiseen ja pelkistettyyn tyyliin.Ulkokuorta koristavat uudet puskurit ja konepelti, jonka kerrotaan vakauttavan auton käytöstä 315 km/h huippunopeutta lähestyessä.Siihen yltämisestä ei Moottorin koeajossa haaveiltu. Nissan GT-R on jo todistanut kykynsä kilparadoilla, joten nyt oli aika nähdä auton kyvyt ympärivuotisessa käytössä – lumella.Jo Etelä-Suomen kuraisilla valtateillä Nissan vakuuttaa monikäyttöisyydellään. Suuri moottori lämpiää nopeasti, ja kuljettajan olot ovat mukavat penkinlämmittimen ja hyvin toimivan automaatti-ilmastoinnin ansiosta. Näyttääpä GT-R mallia monelle premium-luokan perheautollekin: ajovalot pysyvät kirkkaina pesurien ansiosta.Keski-Euroopan teille suunnitellut kitkarenkaat eivät ole tehokkain tapa välittää 570 hevosvoimaa jäiselle asvaltille, joten pääteillä on paras ottaa rauhassa.Bilsteinin iskunvaimentimien mukavuusasetus tarjoaa onneksi yllättävää mukavuutta. Titaanisen pakoputkiston sointi sopii matka-ajoon, rähinä alkaa vasta kaasua avaamalla.Varsinainen huvi alkaa GT-R:n päästessä lumelle. On lähes hämmentävää, miten nöyrästi ja takavetomaisesti alle 7 minuutin ja 20 sekunnin Nürburgring Nordscheife -kierrosaikoja takova super-Nissan käyttäytyy kovaksi pakkautuneella hangella.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa