16.3.2022

Maistiainen: Opel Astra PHEV – houkuttelevasti hinnoiteltu lataushybridi

Opel Astra PHEV

Salamerkin uusi muotoilu iskee terävämmin. Lataushybridi Opel Astra PHEV on 32 990 euron hinnasta alkava jämäkkä kaveri.

Konsernin EMP2-perusrakenteen Peugeot 308:n kanssa jakava uusi salama edustaa suosittua C-segmenttiä. Lataushybridinä nimellä Opel Astra PHEV myynnin aloittava Astran mallisto tulee laajenemaan sekä käyttövoimien osalta bensiinillä, dieselillä ja sähköllä että korimallina farmarilla.

Maahantuoja haluaa nähdä Astran Suomessa vähintäänkin 10:n myydyimmän automallin joukossa. Edeltäjä sai Vuoden Auto Suomessa -tittelin 2016, joten saappaat ovat suuret täytettäväksi.

Moottori on jo ehtinyt koeistua uutuuden Helsingissä, jolloin kommentoimme tarkemmin muun muassa auton mittoja ja tiloja. Tällä kertaa pääsimme auton rattiin lyhyelle koeajolenkille ensituntumia nauttimaan.

Opel Astra PHEV

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jämäkästi Opel Astra PHEV

Ensivaikutelmat ohjaamosta ovat positiiviset. Ohutkehäinen ohjauspyörä istuu hienosti hanskaan ja vakiovarusteinen AGR-sertifionnin saanut kuljettajanistuin on suorastaan loistava. Takapenkin tilat riittävät.

Sekä digimittaristo että 10-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä kuuluvat vakiovarusteluun. Mittaristonäkymä on muokattavissa, mutta tätä ei voi tehdä ajon aikana.

Sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä ovat kovin saksalaisia. Toteutus ei ole ehkä kaunein, mutta selkeä se kyllä on. Tietoviihdejärjestelmän näytön alta löytyy perinteiset painikkeet olennaisille lämmitystoiminnoille.

Hitaissa nopeuksissa jarrupoljin tuntuu inhottavan herkältä ja vaatii pientä totuttelua – rauhallisuus on valttia. Opel kertoo hakevansa pesäeroa Peugeotiin suunnittelemalla autonsa ylpeänä Saksan moottoriteiden ja korkeiden nopeusrajoitusten maanteiden tarpeisiin.

Tämä tuntuu ensimetreistä asti. Auto ohjautuu tarkasti ja alusta on napakka. Pientä pintapehmeyttä onneksi löytyy ja mikrokarheudet hallitaan, mutta mukavuutta ja pehmeyttä arvostavan on silti syytä suunnata muualle.

Ohjaus on tarkka, mutta valitettavasti liukkaalla pinnalla huomaa todellisen tuntuman puuttuvan. Kääntämiseen vaadittavat voimat eivät kevene samaan tahtiin pidon hävitessä etupyörien alta.

Suunnittelun perusteet havaitsee muutenkin. Astra etenee sileillä pinnoilla sukkasillaan, mutta kaikkein karkeimmilla kestopäällysteillä rengasmelu kasvaa.

Opel Astra PHEV

Opel Astra PHEV on lataushybridi

Myynnin aloittava Opel Astra PHEV tarkoittaa voimalinjana lataushybridiä. Tämä on konsernisisaren vaihtoehdoista kevyempi 132 kilowatin (180 hv) järjestelmäteholla varustettu vaihtoehto. Senkin voima tosin riittää vallan mainiosti.

Korkeajänniteakun kapasiteetti on 12,4 kilowattituntia ja tällä saavutetaan WLTP-mittauksessa 60 kilometrin toimintamatka. Lyhyen lenkkimme perusteella, hyvin pyöreästi arvioituna, noin 40 kilometriä voisi olla realismia arjessa.

Korkein tuettu latausteho on 7,2 kilowattia, mutta tämä vaatii valmistajan mukaan 32 ampeerin sulakkeen ja kolme vaihetta. Tällöin lataaminen täyteen olisi mahdollista noin 1 tunnissa ja 40 minuutissa, mutta 8 ampeerin sulakkeella varustetusta kotipistorasiasta sama kestää yli 7 tuntia.

Uuden Astran valttina ovat nyt julkaistut erityisen houkuttelevat hinnat. Edullisimmillaan lataushybridi on saatavilla muodossa Opel Astra PHEV Innovation hintaan 32 990 euroa ja sama maksaa farmarikorilla 1 000 euroa enemmän.

Autoja pitäisi saada maahan kesällä. Ennakkomyynti on jo alkanut.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat