16.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Astra PHEV – houkuttelevasti hinnoiteltu lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Salamerkin uusi muotoilu iskee terävämmin. Lataushybridi Opel Astra PHEV on 32 990 euron hinnasta alkava jämäkkä kaveri. Konsernin EMP2-perusrakenteen Peugeot 308:n kanssa jakava uusi salama edustaa suosittua C-segmenttiä. Lataushybridinä nimellä Opel Astra PHEV myynnin aloittava Astran mallisto tulee laajenemaan sekä käyttövoimien osalta bensiinillä, dieselillä ja sähköllä että korimallina farmarilla.Maahantuoja haluaa nähdä Astran Suomessa vähintäänkin 10:n myydyimmän automallin joukossa. Edeltäjä sai Vuoden Auto Suomessa -tittelin 2016, joten saappaat ovat suuret täytettäväksi.Moottori on jo ehtinyt koeistua uutuuden Helsingissä, jolloin kommentoimme tarkemmin muun muassa auton mittoja ja tiloja. Tällä kertaa pääsimme auton rattiin lyhyelle koeajolenkille ensituntumia nauttimaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkästi Opel Astra PHEVEnsivaikutelmat ohjaamosta ovat positiiviset. Ohutkehäinen ohjauspyörä istuu hienosti hanskaan ja vakiovarusteinen AGR-sertifionnin saanut kuljettajanistuin on suorastaan loistava. Takapenkin tilat riittävät.Sekä digimittaristo että 10-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä kuuluvat vakiovarusteluun. Mittaristonäkymä on muokattavissa, mutta tätä ei voi tehdä ajon aikana. Sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä ovat kovin saksalaisia. Toteutus ei ole ehkä kaunein, mutta selkeä se kyllä on. Tietoviihdejärjestelmän näytön alta löytyy perinteiset painikkeet olennaisille lämmitystoiminnoille.Hitaissa nopeuksissa jarrupoljin tuntuu inhottavan herkältä ja vaatii pientä totuttelua – rauhallisuus on valttia. Opel kertoo hakevansa pesäeroa Peugeotiin suunnittelemalla autonsa ylpeänä Saksan moottoriteiden ja korkeiden nopeusrajoitusten maanteiden tarpeisiin. Tämä tuntuu ensimetreistä asti. Auto ohjautuu tarkasti ja alusta on napakka. Pientä pintapehmeyttä onneksi löytyy ja mikrokarheudet hallitaan, mutta mukavuutta ja pehmeyttä arvostavan on silti syytä suunnata muualle.Ohjaus on tarkka, mutta valitettavasti liukkaalla pinnalla huomaa todellisen tuntuman puuttuvan. Kääntämiseen vaadittavat voimat eivät kevene samaan tahtiin pidon hävitessä etupyörien alta.Suunnittelun perusteet havaitsee muutenkin. Astra etenee sileillä pinnoilla sukkasillaan, mutta kaikkein karkeimmilla kestopäällysteillä rengasmelu kasvaa.Opel Astra PHEV on lataushybridiMyynnin aloittava Opel Astra PHEV tarkoittaa voimalinjana lataushybridiä. Tämä on konsernisisaren vaihtoehdoista kevyempi 132 kilowatin (180 hv) järjestelmäteholla varustettu vaihtoehto. Senkin voima tosin riittää vallan mainiosti.Korkeajänniteakun kapasiteetti on 12,4 kilowattituntia ja tällä saavutetaan WLTP-mittauksessa 60 kilometrin toimintamatka. Lyhyen lenkkimme perusteella, hyvin pyöreästi arvioituna, noin 40 kilometriä voisi olla realismia arjessa. Korkein tuettu latausteho on 7,2 kilowattia, mutta tämä vaatii valmistajan mukaan 32 ampeerin sulakkeen ja kolme vaihetta. Tällöin lataaminen täyteen olisi mahdollista noin 1 tunnissa ja 40 minuutissa, mutta 8 ampeerin sulakkeella varustetusta kotipistorasiasta sama kestää yli 7 tuntia.Uuden Astran valttina ovat nyt julkaistut erityisen houkuttelevat hinnat. Edullisimmillaan lataushybridi on saatavilla muodossa Opel Astra PHEV Innovation hintaan 32 990 euroa ja sama maksaa farmarikorilla 1 000 euroa enemmän.Autoja pitäisi saada maahan kesällä. Ennakkomyynti on jo alkanut.Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle