16.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Astra PHEV – houkuttelevasti hinnoiteltu lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Salamerkin uusi muotoilu iskee terävämmin. Lataushybridi Opel Astra PHEV on 32 990 euron hinnasta alkava jämäkkä kaveri. Konsernin EMP2-perusrakenteen Peugeot 308:n kanssa jakava uusi salama edustaa suosittua C-segmenttiä. Lataushybridinä nimellä Opel Astra PHEV myynnin aloittava Astran mallisto tulee laajenemaan sekä käyttövoimien osalta bensiinillä, dieselillä ja sähköllä että korimallina farmarilla. Maahantuoja haluaa nähdä Astran Suomessa vähintäänkin 10:n myydyimmän automallin joukossa. Edeltäjä sai Vuoden Auto Suomessa -tittelin 2016, joten saappaat ovat suuret täytettäväksi. Moottori on jo ehtinyt koeistua uutuuden Helsingissä, jolloin kommentoimme tarkemmin muun muassa auton mittoja ja tiloja. Tällä kertaa pääsimme auton rattiin lyhyelle koeajolenkille ensituntumia nauttimaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jämäkästi Opel Astra PHEV Ensivaikutelmat ohjaamosta ovat positiiviset. Ohutkehäinen ohjauspyörä istuu hienosti hanskaan ja vakiovarusteinen AGR-sertifionnin saanut kuljettajanistuin on suorastaan loistava. Takapenkin tilat riittävät. Sekä digimittaristo että 10-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä kuuluvat vakiovarusteluun. Mittaristonäkymä on muokattavissa, mutta tätä ei voi tehdä ajon aikana. Sekä mittaristo että tietoviihdejärjestelmä ovat kovin saksalaisia. Toteutus ei ole ehkä kaunein, mutta selkeä se kyllä on. Tietoviihdejärjestelmän näytön alta löytyy perinteiset painikkeet olennaisille lämmitystoiminnoille. Hitaissa nopeuksissa jarrupoljin tuntuu inhottavan herkältä ja vaatii pientä totuttelua – rauhallisuus on valttia. Opel kertoo hakevansa pesäeroa Peugeotiin suunnittelemalla autonsa ylpeänä Saksan moottoriteiden ja korkeiden nopeusrajoitusten maanteiden tarpeisiin. Tämä tuntuu ensimetreistä asti. Auto ohjautuu tarkasti ja alusta on napakka. Pientä pintapehmeyttä onneksi löytyy ja mikrokarheudet hallitaan, mutta mukavuutta ja pehmeyttä arvostavan on silti syytä suunnata muualle. Ohjaus on tarkka, mutta valitettavasti liukkaalla pinnalla huomaa todellisen tuntuman puuttuvan. Kääntämiseen vaadittavat voimat eivät kevene samaan tahtiin pidon hävitessä etupyörien alta. Suunnittelun perusteet havaitsee muutenkin. Astra etenee sileillä pinnoilla sukkasillaan, mutta kaikkein karkeimmilla kestopäällysteillä rengasmelu kasvaa. Opel Astra PHEV on lataushybridi Myynnin aloittava Opel Astra PHEV tarkoittaa voimalinjana lataushybridiä. Tämä on konsernisisaren vaihtoehdoista kevyempi 132 kilowatin (180 hv) järjestelmäteholla varustettu vaihtoehto. Senkin voima tosin riittää vallan mainiosti. Korkeajänniteakun kapasiteetti on 12,4 kilowattituntia ja tällä saavutetaan WLTP-mittauksessa 60 kilometrin toimintamatka. Lyhyen lenkkimme perusteella, hyvin pyöreästi arvioituna, noin 40 kilometriä voisi olla realismia arjessa. Korkein tuettu latausteho on 7,2 kilowattia, mutta tämä vaatii valmistajan mukaan 32 ampeerin sulakkeen ja kolme vaihetta. Tällöin lataaminen täyteen olisi mahdollista noin 1 tunnissa ja 40 minuutissa, mutta 8 ampeerin sulakkeella varustetusta kotipistorasiasta sama kestää yli 7 tuntia. Uuden Astran valttina ovat nyt julkaistut erityisen houkuttelevat hinnat. Edullisimmillaan lataushybridi on saatavilla muodossa Opel Astra PHEV Innovation hintaan 32 990 euroa ja sama maksaa farmarikorilla 1 000 euroa enemmän. Autoja pitäisi saada maahan kesällä. Ennakkomyynti on jo alkanut. Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan