23.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Crossland X – lupaus tulevasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Crossland X on mielenkiintoinen lupaus tulevasta: kun ranskalaiset yhdistävät voimansa saksalaisten kanssa. Pienen tila-auton ja katumaasturin yhdistelmä on jo sinällään mielenkiintoinen, mutta vielä mielenkiintoisemmaksi cocktail tulee siitä, että samalla yhdistyvät saksalaisen Opelin ja ranskalaisen PSA:n merkkien, Peugeotin ja Citroënin, geenit. Opel Crossland X pantiin alulle jo ennen kuin ranskalaiset ilmoittivat yhdysvaltalaiselle General Motorsille halustaan ostaa Opel.Hienointa autossa on sen suuri tavaratila, joka on jo peruskoossa 410-litrainen. Jos ostaja on hankkinut lisävarusteena 15 senttiä pituussuunnassa liikkuvat takaistuimet, se tuottaa enimmillään 110 litraa lisää ilman, että takaistuimia tarvitsee kipata kumoon. Tällöin takana matkustavien polvitila tosin kutistuu olemattomiin.1,2-litraiset bensiinimoottorit ja 1,6-litraiset dieselit sekä vaihteistot ovat jo tuttuja ranskalaisten pienistä malleista, ja sisätiloissakin tuntuu monessa kohdassa ranskalainen fiilis, vaikka painikkeet ja erinomaiset etuistuimet ovat Opelilta.Myynti painottunee 1,2-litraisiin bensaturboihin, joista kokeilimme 110-heppaista automaattivaihteista mallia.Kolmisylinterisen koneen äänet kuulostavat lähes dieselmäiseltä pörinältä. Tuulet eivät sisään suhise, mutta hiemankin karkeampi asvaltti antaa merkkejä, kuten tässä kokoluokassa usein tapahtuu. Automaattivaihteisto toimii juohevasti.Maistoimme myös 120-heppaista turbodieseliä, joka vääntää hienosti jo matalilla käyntinopeuksilla.Ohjaus on kevyt ja nopea – mutkaisella maantiellä jopa hieman liian nopea. Ohjauspyörän säädöt ovat poikkeuksellisen reilut.Korkeilta istuimilta näkee ulos muuten hyvin, mutta etäälle sijoitettu tuulilasin alareuna ja etupilarit aiheuttavat katveita. 4,21-metrisen auton ulkomittojen havainnointi on sinänsä helppoa.Opel Crossland X tulee Suomeen kesäkuun lopussa. Halvin, 1,2-litraisella vapaasti hengittävällä 81-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla kulkeva versio maksaa 19 548 euroa.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”