13.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Insignia Sports Tourer – nyt mahtuu! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Opel Insignian farkkuversio Sports Tourer on huimasti edeltäjäänsä tilavampi. Edellisen sukupolven Opel Insignia sai kyseenalaisen kunnian olla yksi luokkansa ahtaimmista autoista – etenkin mittavaan liki viiden metrin kokonaispituuteen suhteutettuna. Tärkeitä senttejä oli hukattu niin takapenkillä kuin tavaratilassakin.Niinpä kehitykselle ei ollut kuin yksi suunta: väljempään päin. Uusi Insignia, joka saapui toukokuussa Suomeen viistoperäisenä Grand Sport -korimallina, saa nyt seuraa Sports Tourer -farmariversiosta. Otimme siitä lyhyet tyypit maahantuojan järjestämässä koeajotilaisuudessa Vesivehmaan ja Heinolan välisillä teillä – laajempi koeajo on luvassa Moottorin sivuille myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakana tilavampaaOpel Insignia Sports Tourer on, aivan kuten sisarensa Insignia Grand Sport, päivitetty aiempaa hoikempaan muotoon. Dieetti koskee niin korirakennetta – versiosta riippuen painonsäästöä on jopa 200 kiloa – kuin muotoilua: etenkin kyljen syvät uurteet ja pokkaukset keventävät ison farkun olemusta selvästi.Hoikkuus ei kuitenkaan tässä tapauksessa tarkoita ahtaampia tiloja, päinvastoin. Ajoasento on erittäin hyvä, ja 190-senttisen kuljettajan taakse jää ruhtinaallisesti polvitilaa toiselle samanmittaiselle, kiitos yli yhdeksällä sentillä kasvaneen akselivälin.Myös pääntilaa riittää takana niin sivuille kuin suoraan ylöspäin. Ainoa pieni miinus tulee ahtaahkosta varvastilasta, kun etuistuin on ala-asennossaan. Joka tapauksessa suurimman Opelin tilat ovat nyt auton kokoluokan edellyttämällä tasolla.Kontissakin kasvuaSports Tourerin tavaratilakin on kasvanut. Pitkä ja selkeän muotoinen kontti laajenee ilman kynnyksiä täysin vaakatasoon. Edullisemmassa Enjoy-varustetasossa selkänoja on vakiona kaksiosainen, mutta 40/20/40-suhteessa paloitellun nojan saa lisähintaisessa varustepaketissa. Kalliimmassa Innovation-tasossa kolmiosainen noja on vakiona.Takaluukussa on niin ikään kehitys kehittynyt. Edeltäjän massiivisen, tilaa hukanneen luukun paikalla on yleisen kaavan mukainen sirompi toteutus. Enjoy-tason luukku avataan ja suljetaan aina käsipelillä, Innovationissa on vakiona jalan heilautuksella ja sähköisesti liikkuva luukku.Lattiaan upotetuilla kiskoilla säätyvät kiinnityslenkit ovat vakiona. Lisähintaan saa paketin, johon kuuluu erilaisia kiinnitystarvikkeita ja verkkoja monipuolisempaan kaman kuljetukseen.Odotetun onnistunutKoeajoimme malliston suosituimmaksi kaavaillun uuden 1,5-litraisen ahdetun bensiinimoottorin 165-hevosvoimaisena painoksena. Yhdistettynä kuusiportaiseen automaattivaihteistoon se tarjoaa riittävästi ja myös riittävän hiljaista voimaa arkiajoon.Ajettavuus ja mukavuus täyttävät niin ikään odotukset: meno on samalla sekä tunnokasta että perheautoon asiaan kuuluvan pehmeää.Muita moottorivaihtoehtoja ovat 1,5-litraisen 140-heppainen versio, kaksilitrainen 260-heppainen bensakone nelivetoisena sekä 1,6- ja kaksilitraiset dieselit – ensin mainitussa tehovaihtoehdot ovat 110 ja 136 hv, jälkimmäisessä 170 ja 210 hv.Uuden Insignia Sports Tourerin hinnat lähtevät matalatehoisemman 1.5 Turbo Enjoyn 30 143 eurosta. Koeajetun kaltainen Innovation-varusteinen kustantaa perushinnaltaan 34 939 euroa. 2.0 Turbo 4x4 maksaa vähintään 46 353 euroa, ja dieselit starttaavat 1.6 CDTI:n 30 543 sekä 2.0 CDTI:n 36 355 eurosta.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa