13.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Insignia Sports Tourer – nyt mahtuu! Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Uuden Opel Insignian farkkuversio Sports Tourer on huimasti edeltäjäänsä tilavampi. Edellisen sukupolven Opel Insignia sai kyseenalaisen kunnian olla yksi luokkansa ahtaimmista autoista – etenkin mittavaan liki viiden metrin kokonaispituuteen suhteutettuna. Tärkeitä senttejä oli hukattu niin takapenkillä kuin tavaratilassakin. Niinpä kehitykselle ei ollut kuin yksi suunta: väljempään päin. Uusi Insignia, joka saapui toukokuussa Suomeen viistoperäisenä Grand Sport -korimallina, saa nyt seuraa Sports Tourer -farmariversiosta. Otimme siitä lyhyet tyypit maahantuojan järjestämässä koeajotilaisuudessa Vesivehmaan ja Heinolan välisillä teillä – laajempi koeajo on luvassa Moottorin sivuille myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takana tilavampaa Opel Insignia Sports Tourer on, aivan kuten sisarensa Insignia Grand Sport, päivitetty aiempaa hoikempaan muotoon. Dieetti koskee niin korirakennetta – versiosta riippuen painonsäästöä on jopa 200 kiloa – kuin muotoilua: etenkin kyljen syvät uurteet ja pokkaukset keventävät ison farkun olemusta selvästi. Hoikkuus ei kuitenkaan tässä tapauksessa tarkoita ahtaampia tiloja, päinvastoin. Ajoasento on erittäin hyvä, ja 190-senttisen kuljettajan taakse jää ruhtinaallisesti polvitilaa toiselle samanmittaiselle, kiitos yli yhdeksällä sentillä kasvaneen akselivälin. Myös pääntilaa riittää takana niin sivuille kuin suoraan ylöspäin. Ainoa pieni miinus tulee ahtaahkosta varvastilasta, kun etuistuin on ala-asennossaan. Joka tapauksessa suurimman Opelin tilat ovat nyt auton kokoluokan edellyttämällä tasolla. Kontissakin kasvua Sports Tourerin tavaratilakin on kasvanut. Pitkä ja selkeän muotoinen kontti laajenee ilman kynnyksiä täysin vaakatasoon. Edullisemmassa Enjoy-varustetasossa selkänoja on vakiona kaksiosainen, mutta 40/20/40-suhteessa paloitellun nojan saa lisähintaisessa varustepaketissa. Kalliimmassa Innovation-tasossa kolmiosainen noja on vakiona. Takaluukussa on niin ikään kehitys kehittynyt. Edeltäjän massiivisen, tilaa hukanneen luukun paikalla on yleisen kaavan mukainen sirompi toteutus. Enjoy-tason luukku avataan ja suljetaan aina käsipelillä, Innovationissa on vakiona jalan heilautuksella ja sähköisesti liikkuva luukku. Lattiaan upotetuilla kiskoilla säätyvät kiinnityslenkit ovat vakiona. Lisähintaan saa paketin, johon kuuluu erilaisia kiinnitystarvikkeita ja verkkoja monipuolisempaan kaman kuljetukseen. Odotetun onnistunut Koeajoimme malliston suosituimmaksi kaavaillun uuden 1,5-litraisen ahdetun bensiinimoottorin 165-hevosvoimaisena painoksena. Yhdistettynä kuusiportaiseen automaattivaihteistoon se tarjoaa riittävästi ja myös riittävän hiljaista voimaa arkiajoon. Ajettavuus ja mukavuus täyttävät niin ikään odotukset: meno on samalla sekä tunnokasta että perheautoon asiaan kuuluvan pehmeää. Muita moottorivaihtoehtoja ovat 1,5-litraisen 140-heppainen versio, kaksilitrainen 260-heppainen bensakone nelivetoisena sekä 1,6- ja kaksilitraiset dieselit – ensin mainitussa tehovaihtoehdot ovat 110 ja 136 hv, jälkimmäisessä 170 ja 210 hv. Uuden Insignia Sports Tourerin hinnat lähtevät matalatehoisemman 1.5 Turbo Enjoyn 30 143 eurosta. Koeajetun kaltainen Innovation-varusteinen kustantaa perushinnaltaan 34 939 euroa. 2.0 Turbo 4x4 maksaa vähintään 46 353 euroa, ja dieselit starttaavat 1.6 CDTI:n 30 543 sekä 2.0 CDTI:n 36 355 eurosta. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista