13.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Insignia Sports Tourer – nyt mahtuu! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Opel Insignian farkkuversio Sports Tourer on huimasti edeltäjäänsä tilavampi. Edellisen sukupolven Opel Insignia sai kyseenalaisen kunnian olla yksi luokkansa ahtaimmista autoista – etenkin mittavaan liki viiden metrin kokonaispituuteen suhteutettuna. Tärkeitä senttejä oli hukattu niin takapenkillä kuin tavaratilassakin. Niinpä kehitykselle ei ollut kuin yksi suunta: väljempään päin. Uusi Insignia, joka saapui toukokuussa Suomeen viistoperäisenä Grand Sport -korimallina, saa nyt seuraa Sports Tourer -farmariversiosta. Otimme siitä lyhyet tyypit maahantuojan järjestämässä koeajotilaisuudessa Vesivehmaan ja Heinolan välisillä teillä – laajempi koeajo on luvassa Moottorin sivuille myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takana tilavampaa Opel Insignia Sports Tourer on, aivan kuten sisarensa Insignia Grand Sport, päivitetty aiempaa hoikempaan muotoon. Dieetti koskee niin korirakennetta – versiosta riippuen painonsäästöä on jopa 200 kiloa – kuin muotoilua: etenkin kyljen syvät uurteet ja pokkaukset keventävät ison farkun olemusta selvästi. Hoikkuus ei kuitenkaan tässä tapauksessa tarkoita ahtaampia tiloja, päinvastoin. Ajoasento on erittäin hyvä, ja 190-senttisen kuljettajan taakse jää ruhtinaallisesti polvitilaa toiselle samanmittaiselle, kiitos yli yhdeksällä sentillä kasvaneen akselivälin. Myös pääntilaa riittää takana niin sivuille kuin suoraan ylöspäin. Ainoa pieni miinus tulee ahtaahkosta varvastilasta, kun etuistuin on ala-asennossaan. Joka tapauksessa suurimman Opelin tilat ovat nyt auton kokoluokan edellyttämällä tasolla. Kontissakin kasvua Sports Tourerin tavaratilakin on kasvanut. Pitkä ja selkeän muotoinen kontti laajenee ilman kynnyksiä täysin vaakatasoon. Edullisemmassa Enjoy-varustetasossa selkänoja on vakiona kaksiosainen, mutta 40/20/40-suhteessa paloitellun nojan saa lisähintaisessa varustepaketissa. Kalliimmassa Innovation-tasossa kolmiosainen noja on vakiona. Takaluukussa on niin ikään kehitys kehittynyt. Edeltäjän massiivisen, tilaa hukanneen luukun paikalla on yleisen kaavan mukainen sirompi toteutus. Enjoy-tason luukku avataan ja suljetaan aina käsipelillä, Innovationissa on vakiona jalan heilautuksella ja sähköisesti liikkuva luukku. Lattiaan upotetuilla kiskoilla säätyvät kiinnityslenkit ovat vakiona. Lisähintaan saa paketin, johon kuuluu erilaisia kiinnitystarvikkeita ja verkkoja monipuolisempaan kaman kuljetukseen. Odotetun onnistunut Koeajoimme malliston suosituimmaksi kaavaillun uuden 1,5-litraisen ahdetun bensiinimoottorin 165-hevosvoimaisena painoksena. Yhdistettynä kuusiportaiseen automaattivaihteistoon se tarjoaa riittävästi ja myös riittävän hiljaista voimaa arkiajoon. Ajettavuus ja mukavuus täyttävät niin ikään odotukset: meno on samalla sekä tunnokasta että perheautoon asiaan kuuluvan pehmeää. Muita moottorivaihtoehtoja ovat 1,5-litraisen 140-heppainen versio, kaksilitrainen 260-heppainen bensakone nelivetoisena sekä 1,6- ja kaksilitraiset dieselit – ensin mainitussa tehovaihtoehdot ovat 110 ja 136 hv, jälkimmäisessä 170 ja 210 hv. Uuden Insignia Sports Tourerin hinnat lähtevät matalatehoisemman 1.5 Turbo Enjoyn 30 143 eurosta. Koeajetun kaltainen Innovation-varusteinen kustantaa perushinnaltaan 34 939 euroa. 2.0 Turbo 4x4 maksaa vähintään 46 353 euroa, ja dieselit starttaavat 1.6 CDTI:n 30 543 sekä 2.0 CDTI:n 36 355 eurosta. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?