7.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: pikatyypit sähköisestä tulevaisuudesta – Jaguar I-Pace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisten premium-merkkien täyssähköistyminen alkaa Jaguar I-Pacesta. Jaguarin tulevasta sähköautosta on kohistu paljon – ja nyt sen ohjaksiin päästiin kuin varkain Geneven autonäyttelyn yhteydessä. Pienelle ajoharjoitteluradalle järjestetty keilapujottelu ei vielä paljoa kerro auton ominaisuuksista, mutta pieniä ensihavaintoja sen aikana pystyi tekemään.I-Pace noudattaa Jaguarin ohjaamoiden nykytyyliä, eli kojelauta tarjoaa kaksi kosketusnäyttöä, joista alempaa reunustavat ilmastoinnin ja istuinlämmityksen säädöt. Järjestelmä painottuu näyttöpohjaisuudesta huolimatta enemmän perinteisten autonvalmistajien filosifaan kuin teslamaiseen suuren ruudun ilotteluun. Alemman näytän alta löytää sähköautoon sopivasti painikkeilla toimivan vaihteensiirron. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvokkaasti liikkeelleKaasupoljin on säädetty varsin rauhalliseksi. Ensimmäiset millimetrit eivät saa Jaguar I-Pacea ryntäämään, vaan kaasua saa painaa varsin huoletta. I-Pace lähtee arvokkaasti liikkeelle, ja katse alkaa hakea pienoisen testialueen keilaportteja. Ensikoeajolla nopeudet pysyvät noin 50 km/h tuntumassa, joten auton suuntavakaudesta saati rengasmelusta ei saa vielä minkäänlaista kuvaa – etenkin jälkimmäinen kiinnostaa, sillä alla pyörivät 255/40 R22 -renkaat.Reilummalla kaasunpainalluksella voimavarat alkavat näkyä. Jaguar lupaa 4,8 sekunnin nollasta sataan, mikä olisi tarpeeksi aiheuttamaan ongelmia pikkuradalla. Jo pienellä survaisulla auto hyökkää tehokkaalle sähköautolle ominaisella innolla. Se miten pitkään tämä työntö kestää selvinnee vasta myöhemmissä koeajoissa.Pientä sladiaSateen kastelemalla radalla pitoa ei ole liiaksi, joten samalla saa hieman esimakua auton käytöksestä. Kääntäessä mutkaan I-Pace asettuu kevyeen aliohjaamiseen, mutta kaarteesta ulos kiihdyttäessä auton kahden sähkömoottorin hallitsema nelivetojärjestelmä voi saattaa auton lievään nelipyöräluisuunkin.Voimalinja sekä hallintalaitteet toimivat lyhyellä ensikoeajolla odotetusti. Esimerkiksi jarru- tai ohjaustuntuman tarkempi arvostelu ei lyhyen koeajon perusteella ole vielä mahdollista, mutta ainakaan mitään negatiivista ei jäänyt mieleen.Ensikoeajo oli myös ensimmäinen mahdollisuus tutkia uuden sähkö-Jaguarin tiloja. Etuistuimella viihtymisessä ei asiaankuuluvasti ole moitittavaa, ja taaksekin mahtuu hyvin. Lattia on akselien välissä sijaitsevan akkupaketin tähden varsin korkealla, mutta silti reisitukea on ihan kohtalaisesti. Tavaratilaa I-Pace tarjoaa auton molemmissa päissä, joskin keulan luukku soveltuu lähinnä luottokorttikokoelmalle tai tuulilasin pesunestekanisterille. Sen sijaan perinteinen tavaratila tarjoaa tilaa selkeän muotoisessa, joskin hieman matalassa paketissa – joskin valmistajan lupaamaa 656 litraa jää hieman hämmästelemään.I-Pacen latausportti on sijoitettu kuljettajan puoleiseen etulokasuojaan. 90 kilowattitunnin akku latautuu CCS:llä valmistajan mukaan 40 minuutin aikana 80 prosenttiin.Jaguar kertoo ensimmäisten I-Pacejen saapuvan maahan loppukesästä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla