31.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Polaris Sportsman 570 EFI EPS 4×4 T3b – parannettu painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miksi uudistaa ja parantaa mallia, joka on maailman myydyin? Yli 1,6 myytyä Polaris Sportsmania tekee siitä maailman suosituimman mönkijämallin. Paljon on vettä virrannut Vantaanjoessa sen jälkeen, kun mönkijä valittiin vuoden turhakkeeksi 2007. Nykyään tärkeintä on monipuoliset ominaisuudet ja lisälaitteet, ja niiden helppo käyttö. Polariksen mukaan kaksi kolmasosaa ostajista kytkee vetokoukkuun peräkärryn, ja yhtä moni kiinnittää mönkijän eteen talvisin puskulevyn lumitöitä varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyötykäyttö ratkaiseeKoeajoissa keskitytään usein mönkijöiden maasto-ominaisuuksien testaamiseen, niin myös tällä kertaa. Takavedolta nelivedolle kytkeminen sujuu Polariksessa yhdellä peukalon painalluksella. Lukkoa ei tarvitse erikseen kytkeä, vaan se toimii automaattisesti. Sportsman selviytyy uskomattoman pahoista paikoista, vaikka kuljettaja jo välillä sulkee silmät ja puree hammasta varmana siitä, että kohta ollaan tukevasti pohjasta kiinni. Ei olla.Liian vähälle koeajoissa jää normaalin käytön simulointi. Puskulevyn kanssa vaaditaan nelivedolta aivan eri ominaisuuksia kuin kivikoissa ja kallioilla könytessä. Ainakin uudessa Sportsmanissa on Glacier-puskulevyn pikakiinnitys. Vetokoukku on vakiona ja sähkövinssillekin on asennusvalmius. Tehokkaampi akku antaa jopa 78 prosenttia enemmän käynnistystehoa. Huoltolatauspistoke on hyvin esille, joten katteiden purkamista akun löytämiseksi ei tarvita. Virtalukon vesitiiveyttä on parannettu ja jarruletkut ovat paremmin suojassa. kaarevat A-tukivarret lisäävät maastokelpoisuutta ja alustassa on uudet tiivistetyt helat. Etutavarateline on saanut lisäkaiteen. Led-valot ja uudistettu ulkonäkö viimeistelevät kokonaisuuden. Tuntuukin, että Polaris on uudistanut juuri niitä osa-alueita ja yksityiskohtia, joista asiakkaat ovat antaneet palautetta. Sportsman aikoo jatkossakin pitää markkinoiden ykköspaikkansa.Polaris Sportsman 570 EFI EPS 4x4 T3bMoottori 567-kuutioinen yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys Teho: ei ilm. Vääntö: ei ilm. Voimansiirto: 2 vaihdetta eteen, peruutusvaihde, 2WD/4WD/100% lukko, PVT-variaattori Kuivapaino 451 kg Maavara 296 mm Akseliväli 1293 mm Tankin tilavuus 17 litraa Henkilöluku 2 Maksiminopeus 60 km/h Hinta: 10 490 €Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti