7.7.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Polestar 1 ei ole järin urheilullinen, mutta silti monipuolinen auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 1 on ihastuttanut muodoillaan maailmalla jo parin vuoden ajan. Nyt myös Moottori pääsi testaamaan kiinanruotsalaista coupéa. Polestar 1:stä on helppo nähdä, että yhtiön johdossa on uransa muotoilupuolella, muun muassa Bugatilla, Lamborghinillä ja viimeisimpänä Volvon muotoilujohtajana tehnyt Thomas Ingenlath. Isokokoiset coupét eivät ole enää kovin yleinen näky markkinoilla, joten jo auton kaksiovinen rakenne ilahduttaa, mutta jylhät muodot ja yhteneväisyydet Volvo P1800:n kanssa tekee Polestarin esikoisesta oikeasti uniikin ja komean tuotteen.Auton erikoisuus herättää kiinnostusta katukuvassakin. Tuntemattomien kyselyt autosta ei jää yhteen kertaan ja suurin osa kääntyy kadulla katsomaan auton perään – yleensä hymyillen.Kaupungissa autolla ajaa mieluiten täysin sähkön voimin sen hiljaisuuden, riittävän suorituskyvyn ja tietysti omatunnon vuoksi. Suuren 34,2 kWh korkeajänniteakun ansiosta lähipäästöttä voi kruisailla WLTP-syklin mukaan 124 kilometriä. Sekalaisen ajon perusteella sanottakoon, että oikeassa elämässäkin toimintamatka yltää ainakin sataan kilometriin – tarkempaa analyysia emme voi antaa lyhyehkön koeajon vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöttömästi bulevardeja pitkinKruisailussa Polestar 1 onkin parhaimmillaan – oli kyse sitten kaupungista, maantiestä tai moottoritiestä. Urheilulliseen ajoon auto tuntuu hieman painavahkolta hiilikuiturakenteilla saavutetusta 230 kilogramman säästöstä huolimatta. Ohjaus on tarkka, mutta suodatettu, joka tuo selkeästi mieleen Volvo-sukujuuret. Lisäksi reippaammin kaasuttaessa auto käyttäytyy myös hyvin etuvetomaisesti, vaikka auton muuhun tyyliin takavetopainotteinen käyttäytyminen sopisi paremmin.Hieman kosteassa kesäillassa kaasun painaminen pohjaan tarkoittaa pientä odottelua ennen varsinaista kiihdytystä, sillä vetoluistonesto puuttuu renkaiden toimintaan voimakkaasti, joka saa voimalinjan tuntumaan hieman töksähtelevästä. Kovemmassa vauhdissa epätasaisuus jää taakse ja kuljettaja saa nauttia jopa 1000 newtonmetrin yhteisväännöstä ja 609 hevosvoiman tehosta.Yhdistelmä tuntuu voimakkaalta, mutta auto käyttäytyy kuitenkin hienostuneesti. 21-tuumaiset renkaat aiheuttavat pientä vetelyä ja auto kertoo terävistä tien pinnan rikoista selvästi, mutta kuitenkin sivistyneesti. Muuten autolla on miellyttävä taittaa pidempääkin matkaa, eli volvomaisuus tuntuu alustaosaamisessakin.Ensituntumalta auto jättää erittäin ilahduttavan kuvan, heikot osa-alueet ovat harvassa ja autolla ajaa erittäin mielellään missä vain – paitsi mukulakivellä. Tarkemmin auton ominaisuuksiin palataan kuitenkin vasta hieman myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti