7.7.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Polestar 1 ei ole järin urheilullinen, mutta silti monipuolinen auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 1 on ihastuttanut muodoillaan maailmalla jo parin vuoden ajan. Nyt myös Moottori pääsi testaamaan kiinanruotsalaista coupéa. Polestar 1:stä on helppo nähdä, että yhtiön johdossa on uransa muotoilupuolella, muun muassa Bugatilla, Lamborghinillä ja viimeisimpänä Volvon muotoilujohtajana tehnyt Thomas Ingenlath. Isokokoiset coupét eivät ole enää kovin yleinen näky markkinoilla, joten jo auton kaksiovinen rakenne ilahduttaa, mutta jylhät muodot ja yhteneväisyydet Volvo P1800:n kanssa tekee Polestarin esikoisesta oikeasti uniikin ja komean tuotteen.Auton erikoisuus herättää kiinnostusta katukuvassakin. Tuntemattomien kyselyt autosta ei jää yhteen kertaan ja suurin osa kääntyy kadulla katsomaan auton perään – yleensä hymyillen.Kaupungissa autolla ajaa mieluiten täysin sähkön voimin sen hiljaisuuden, riittävän suorituskyvyn ja tietysti omatunnon vuoksi. Suuren 34,2 kWh korkeajänniteakun ansiosta lähipäästöttä voi kruisailla WLTP-syklin mukaan 124 kilometriä. Sekalaisen ajon perusteella sanottakoon, että oikeassa elämässäkin toimintamatka yltää ainakin sataan kilometriin – tarkempaa analyysia emme voi antaa lyhyehkön koeajon vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöttömästi bulevardeja pitkinKruisailussa Polestar 1 onkin parhaimmillaan – oli kyse sitten kaupungista, maantiestä tai moottoritiestä. Urheilulliseen ajoon auto tuntuu hieman painavahkolta hiilikuiturakenteilla saavutetusta 230 kilogramman säästöstä huolimatta. Ohjaus on tarkka, mutta suodatettu, joka tuo selkeästi mieleen Volvo-sukujuuret. Lisäksi reippaammin kaasuttaessa auto käyttäytyy myös hyvin etuvetomaisesti, vaikka auton muuhun tyyliin takavetopainotteinen käyttäytyminen sopisi paremmin.Hieman kosteassa kesäillassa kaasun painaminen pohjaan tarkoittaa pientä odottelua ennen varsinaista kiihdytystä, sillä vetoluistonesto puuttuu renkaiden toimintaan voimakkaasti, joka saa voimalinjan tuntumaan hieman töksähtelevästä. Kovemmassa vauhdissa epätasaisuus jää taakse ja kuljettaja saa nauttia jopa 1000 newtonmetrin yhteisväännöstä ja 609 hevosvoiman tehosta.Yhdistelmä tuntuu voimakkaalta, mutta auto käyttäytyy kuitenkin hienostuneesti. 21-tuumaiset renkaat aiheuttavat pientä vetelyä ja auto kertoo terävistä tien pinnan rikoista selvästi, mutta kuitenkin sivistyneesti. Muuten autolla on miellyttävä taittaa pidempääkin matkaa, eli volvomaisuus tuntuu alustaosaamisessakin.Ensituntumalta auto jättää erittäin ilahduttavan kuvan, heikot osa-alueet ovat harvassa ja autolla ajaa erittäin mielellään missä vain – paitsi mukulakivellä. Tarkemmin auton ominaisuuksiin palataan kuitenkin vasta hieman myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous