18.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Taycan 4 Cross Turismo – sähköinen lifestyle-farkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen tarjonta kasvaa ja vaihtoehtoja tulee tasaiseen tahtiin lisää erilaisiin autoluokkiin. Nyt Porsche laajensi Taycan-mallistoaan mielenkiintoisella farmariversiolla. Porsche Taycan on ottanut oman paikkansa täyssähköautojen markkinoilla. Se sijoittuu toki korkeaan hintaluokkaan, mutta tarjoaa vastineeksi reipasta suorituskykyä ja maukasta ajettavuutta. Taycanin käytettävyys etenkin tavaratilan osalta on ollut jokseenkin rajallinen, mutta nyt se asia korjataan markkinoille saapuneella uudella korimallila.Taycan Cross Turismo noudattaa pitkälti samaa kaavaa Panamera Sport Turismon kanssa. Kyseessä on siis jatketulla perällä varustettu farmarihenkinen versio perusmallista. Taycanin kohdalla pakettiin on myös yhdistetty nykyajan katumaasturihengessä autoa kiertävät harmaat muovilistat ja auto tarjoaa hieman enemmän enemmän maavaraa perusmalliin verrattuna. Korkeimmassa asennossa eroa kertyy 30 milliä ja maavaraa on tällöin 176 milliä. Ehkä ulkonäkö olisi toiminut ilman lisäkoristeitakin, mutta näin toki mallien välille tulee selvempi ero. Kuljettajan paikalla erot ovat vähäiset. Kojelauden päältä löytyy kellon sijaan kompassi ja keskikonsolin näytön alalaidasta löytyy oma painike uudelle ajotilalle, joka on huonojen teiden ajoon tarkoitettu Gravel. Tämä asetus nostaa ilmajousitusta ja jäykistää iskunvaimennusta.Sisätilojen osalta kehitys on odotuksien mukainen. Takapenkki tarjoaa edelleen hyvän tuen ja istuma-asento on miellyttävä. Korkeampana jatkuva katto parantaa aikuisten matkustusmukavuutta, sillä nyt keskimittaisen päällä ei ole vaaraa osua kattoon. Tavaratilan ero ei vaikuta lukujen valossa isolta, mutta Cross Turismo mahdollistaa huomattavasti monipuolisemman käytön. Tavaratila on jo vakiomuodossaan korkeampi ja lastausaukko huomattavasti isompi. Tämän lisäksi hattuhyllyn poistamalla korkeutta tulee merkittävästi lisää. Tavaratilan laajennus onnistuu kahdessa osassa ja sen jälkeen onnistuu isompienkin palikoiden kuljettaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta mukavuuttaPorschesta puhuttaessa suorituskykyä kohtaan on aina tiettyjä odotuksia. Pikavisiitillä Suomessa ollut tehtaan lehdistöauto edusti malliston kesyintä versiota, joka tottelee nimeä Taycan 4 Cross Turismo. Sisarmallista poiketen Cross Turismo on siis aina nelivetoinen ja varustettu aina isommalla akulla.Hinnaston hitainkin tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn. Launch Controllin turvin tehoa on hetkellisesti tarjolla 350 kW (476 hv) ja jatkuvalla syötöllä sähkömoottorit työntävät tonnikeijua eteenpäin 280 kW (380 hv) teholla. Arkiajossa ei siis tarvitse pelätä jäävänsä jalkoihin. Sähkömoottorien katkoton veto viimeistelevät vaivattomuuden tunteen.Vaivattoman suorituskyvyn kaveriksi sopii mainiosti auton erittäin mukava luonne ja leppoisa ajettavuus. Ensimetreiltä lähtien Taycan tuntuu kokoistaan pienemmältä. Etenkin kaupunkipyörittelyssä asiaa auttaa osaltaan nelipyöräohjaus, joka pienentää kääntöympyrää. Mutta ketterään vaikutelmaan johdattavat myös hallintalaitteiden kevyt ja herkkä reagointi, sekä hyvä tuntuma.Ilmajousitus ja iskunvaimennus hoitavat tehtävänsä ensiluokkaisesti. Oletuksena käytettävillä mukavuutta korostavilla asetuksilla auto suorastaan leijailee epätasaisuuksien yli. Auton korin liikkeet on helppo havaita, mutta ne ovat myös hyvin kontrolloituja. Tämän huomaa helposti nopeutta kasvattamalla, sillä korin liikkeet eivät kasva samassa tahdissa.Toki autosta löytyy myös toinen luonne. Ajoasetuksista Sport Plussan valitsemalla ilmajousitus laskee autoa, iskunvaimennus jämäköityy, ohjausvaste kasvaa ja kaasupolkimen reagointi terävöityy. Vauhtia kertyy vaivattomasti ja Cross Turismo tottelee arvostettavalla tarkkuudella kuljettajan käskyjä myös kovemmissa nopeuksissa. Tieto yli 2,2 tonnin omamassasta ei kuitenkaan kannusta etsimään rajoja, jotka aiempien kokemusten perusteella ovat korkealla. Ja vaikka Taycanilla pystyy tarvittaessa ajamaan kovaa, niin ei se tarjoa aitojen urheiluautojen tunnelmaa.Cross Turismon yksinoikeuksiin kuuluva Gravel puolestaan nostaa auton korkeutta, mutta myös jäykistää iskunvaimennusta ja valmistaa sen siis vauhdikkaampaan ajoon huonolla pinnalla. Emme tällä kertaa kerenneet vielä perehtyä auton ”maasto-ominaisuuksiin”, mutta palaamme aiheen pariin vielä uudestaan.Porsche Taycan Cross Turismo on mainio laajennus mallin valikoimaan. Se tarjoaa Taycanin hyväksi todetut ominaisuudet entistäkin mukavammassa ja huomattavasti monikäyttöisemmässä muodossa.Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaPorsche esitteli Taycanin kaivatun farkkuversion – tarjolla lisää tilaa ja maastomausteita Koeajo: Porsche Taycan 4S – tulevaisuudesta tuttu sähköauto Koeajo: Porsche Taycan Turbo S on 625-hevosvoimainen täysosuma, mutta onko maali oikea? Porsche Taycan 4 Cross Turismo Hinta alkaen 101 086 € Koeajetun auton hinta varusteineen 150 314 € Moottori Sähköauto, neliveto Teho 350 kW (476 hv) Vääntö 500 Nm Vääntö 500 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 93,4 / 83,7 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), lisävarusteena Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 270 kW. Toimintamatka 456 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 22,4 kWh/100 km (yhd.) Mitat pituus 4974 mm, leveys 1967 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2904 mm Tavaratila: 430–1 196 l Omamassa: 2245 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?