18.5.2021

Maistiainen: Porsche Taycan 4 Cross Turismo – sähköinen lifestyle-farkku

Sähköautojen tarjonta kasvaa ja vaihtoehtoja tulee tasaiseen tahtiin lisää erilaisiin autoluokkiin. Nyt Porsche laajensi Taycan-mallistoaan mielenkiintoisella farmariversiolla.

Porsche Taycan on ottanut oman paikkansa täyssähköautojen markkinoilla. Se sijoittuu toki korkeaan hintaluokkaan, mutta tarjoaa vastineeksi reipasta suorituskykyä ja maukasta ajettavuutta. Taycanin käytettävyys etenkin tavaratilan osalta on ollut jokseenkin rajallinen, mutta nyt se asia korjataan markkinoille saapuneella uudella korimallila.

Taycan Cross Turismo noudattaa pitkälti samaa kaavaa Panamera Sport Turismon kanssa. Kyseessä on siis jatketulla perällä varustettu farmarihenkinen versio perusmallista. Taycanin kohdalla pakettiin on myös yhdistetty nykyajan katumaasturihengessä autoa kiertävät harmaat muovilistat ja auto tarjoaa hieman enemmän enemmän maavaraa perusmalliin verrattuna. Korkeimmassa asennossa eroa kertyy 30 milliä ja maavaraa on tällöin 176 milliä. Ehkä ulkonäkö olisi toiminut ilman lisäkoristeitakin, mutta näin toki mallien välille tulee selvempi ero.

Kuljettajan paikalla erot ovat vähäiset. Kojelauden päältä löytyy kellon sijaan kompassi ja keskikonsolin näytön alalaidasta löytyy oma painike uudelle ajotilalle, joka on huonojen teiden ajoon tarkoitettu Gravel. Tämä asetus nostaa ilmajousitusta ja jäykistää iskunvaimennusta.

Sisätilojen osalta kehitys on odotuksien mukainen. Takapenkki tarjoaa edelleen hyvän tuen ja istuma-asento on miellyttävä. Korkeampana jatkuva katto parantaa aikuisten matkustusmukavuutta, sillä nyt keskimittaisen päällä ei ole vaaraa osua kattoon.

Tavaratilan ero ei vaikuta lukujen valossa isolta, mutta Cross Turismo mahdollistaa huomattavasti monipuolisemman käytön. Tavaratila on jo vakiomuodossaan korkeampi ja lastausaukko huomattavasti isompi. Tämän lisäksi hattuhyllyn poistamalla korkeutta tulee merkittävästi lisää. Tavaratilan laajennus onnistuu kahdessa osassa ja sen jälkeen onnistuu isompienkin palikoiden kuljettaminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaivatonta mukavuutta

Porschesta puhuttaessa suorituskykyä kohtaan on aina tiettyjä odotuksia. Pikavisiitillä Suomessa ollut tehtaan lehdistöauto edusti malliston kesyintä versiota, joka tottelee nimeä Taycan 4 Cross Turismo. Sisarmallista poiketen Cross Turismo on siis aina nelivetoinen ja varustettu aina isommalla akulla.

Hinnaston hitainkin tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn. Launch Controllin turvin tehoa on hetkellisesti tarjolla 350 kW (476 hv) ja jatkuvalla syötöllä sähkömoottorit työntävät tonnikeijua eteenpäin 280 kW (380 hv) teholla. Arkiajossa ei siis tarvitse pelätä jäävänsä jalkoihin. Sähkömoottorien katkoton veto viimeistelevät vaivattomuuden tunteen.

Vaivattoman suorituskyvyn kaveriksi sopii mainiosti auton erittäin mukava luonne ja leppoisa ajettavuus. Ensimetreiltä lähtien Taycan tuntuu kokoistaan pienemmältä. Etenkin kaupunkipyörittelyssä asiaa auttaa osaltaan nelipyöräohjaus, joka pienentää kääntöympyrää. Mutta ketterään vaikutelmaan johdattavat myös hallintalaitteiden kevyt ja herkkä reagointi, sekä hyvä tuntuma.

Ilmajousitus ja iskunvaimennus hoitavat tehtävänsä ensiluokkaisesti. Oletuksena käytettävillä mukavuutta korostavilla asetuksilla auto suorastaan leijailee epätasaisuuksien yli. Auton korin liikkeet on helppo havaita, mutta ne ovat myös hyvin kontrolloituja. Tämän huomaa helposti nopeutta kasvattamalla, sillä korin liikkeet eivät kasva samassa tahdissa.

Toki autosta löytyy myös toinen luonne. Ajoasetuksista Sport Plussan valitsemalla ilmajousitus laskee autoa, iskunvaimennus jämäköityy, ohjausvaste kasvaa ja kaasupolkimen reagointi terävöityy. Vauhtia kertyy vaivattomasti ja Cross Turismo tottelee arvostettavalla tarkkuudella kuljettajan käskyjä myös kovemmissa nopeuksissa. Tieto yli 2,2 tonnin omamassasta ei kuitenkaan kannusta etsimään rajoja, jotka aiempien kokemusten perusteella ovat korkealla. Ja vaikka Taycanilla pystyy tarvittaessa ajamaan kovaa, niin ei se tarjoa aitojen urheiluautojen tunnelmaa.

Cross Turismon yksinoikeuksiin kuuluva Gravel puolestaan nostaa auton korkeutta, mutta myös jäykistää iskunvaimennusta ja valmistaa sen siis vauhdikkaampaan ajoon huonolla pinnalla. Emme tällä kertaa kerenneet vielä perehtyä auton ”maasto-ominaisuuksiin”, mutta palaamme aiheen pariin vielä uudestaan.

Porsche Taycan Cross Turismo on mainio laajennus mallin valikoimaan. Se tarjoaa Taycanin hyväksi todetut ominaisuudet entistäkin mukavammassa ja huomattavasti monikäyttöisemmässä muodossa.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

Hinta alkaen

101 086 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

150 314 €

Moottori

Sähköauto, neliveto

Teho

350 kW (476 hv)

Vääntö

500 Nm

Vääntö

500 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 93,4 / 83,7 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), lisävarusteena Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 270 kW.

Toimintamatka

456 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,1 s

Huippunopeus

220 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 22,4 kWh/100 km (yhd.)

Mitat

pituus 4974 mm, leveys 1967 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2904 mm
Tavaratila: 430–1 196 l
Omamassa: 2245 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat